printlogo


کد خبر: 247899تاریخ: 1401/2/4 00:00
طی 7 روز گذشته بیش از ۵ مورد انفجار در ولایات مختلف افغانستان منجر به شهادت شماری از مسلمانان در این کشور شده است
فتنه داعش علیه شیعه و سنی افغانستان
وقوع انفجارهای مکرر در محل تجمع شیعیان افغان در مدارس و مساجد سبب شده مسأله نسل‌کشی شیعیان افغانستان و هزاره مورد توجه قرار گیرد

گروه بین‌الملل: هفته گذشته برای افغانستان بویژه هزاره‌های افغان مملو از خون و انفجار بود. از روز سه‌شنبه که انفجار تروریستی در مدرسه عبدالرحیم شهید و آموزشگاه ممتاز در غرب کابل و در مناطق شیعه‌نشین منجر به کشته شدن 27 دانش‌آموز و زخمی شدن ده‌ها نفر شد، 4 انفجار دیگر در ولایات کابل، بلخ، قندوز و ننگرهار رخ داده است. 
بر اساس گزارش‌های منتشر شده پنجشنبه‌گذشته انفجار نخست در منطقه‌ «چهارراهی قنبر» واقع در حوزه‌ پنجم امنیتی شهر کابل رخ‌ داد. به گفته مقامات طالبان، این انفجار ناشی از بمب جاسازی شده در کنار جاده بود که در نتیجه آن 2 کودک به طور سطحی مجروح شدند. 
روز جمعه هم منابع محلی در ولایت قندوز به رسانه‌ها اعلام کردند حوالی ساعت 2:30 پس از ظهر یک انفجار در داخل مسجد «خانقای مولوی سکندر» اهل سنت شهرستان امام‌صاحب ولایت قندوز رخ داده است. «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در توئیتی اعلام کرد در نتیجه انفجار روز جمعه در مسجد اهل سنت «خانقای مولوی سکندر» واقع در شهرستان امام صاحب ولایت قندوز 33 نفر شهید و 43 نفر دیگر زخمی شدند. با این حال منابع محلی اعلام کردند در این حمله تروریستی 60 نمازگزار شهید و 30 نفر دیگر زخمی شدند. 
از سوی دیگر مسؤولان محلی طالبان در ولایت ننگرهار نیز اعلام کردند در نتیجه‌ اصابت خودروی نیروهای طالبان با بمب کنار جاده‌ای در شهرستان خوگیانی این ولایت 4 نفر کشته شدند و یک تن دیگر زخمی شده است. 
در ادامه انفجارهای سریالی پنجشنبه گذشته، دقایقی پس از اقامه نماز ظهر، نمازگزاران شیعه در مسجد «سه‌دکان» واقع در مزارشریف از شهرهای ولایت بلخ هدف حمله انتحاری قرار گرفتند. منابع تایید کردند این انفجار هنگام ادای نماز به وقوع پیوسته است. بر اساس گزارش‌های ابتدایی دست‌‌کم 5 شهید و بیش از 60 زخمی به بیمارستان ابن‌سینای بلخی منتقل شدند اما اخبار تکمیلی حاکی از این است که در نتیجه این حمله که گروه تروریستی داعش مسؤولیت آن را به عهده گرفت، دست‌کم 31 نمازگزار شهید و بیش از 87 نفر زخمی شدند. مقام‌های طالبان در ولایت بلخ در شمال افغانستان اعلام کردند «عبدالحمید سنگریار» والی سابق گروه تروریستی داعش برای ولایت بلخ را بازداشت کرده‌اند. بر اساس بیانیه طالبان، این عضو ارشد داعش مسؤولیت طراحی حمله به مسجد «سه‌دکان» در شهر مزارشریف را به‌ عهده داشت. ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان اظهار کرد این عضو داعش در شهرستان «چهاربولک» ولایت بلخ بازداشت شده است. بر اساس بیانیه طالبان، عبدالحمید سنگریار تاکنون در بسیاری از حوادث تروریستی نقش داشته است. 
 
* معاون نخست‌وزیر طالبان: فرقی بین شیعه و سنی نیست
«عبدالسلام حنفی» معاون اداری نخست‌وزیر طالبان در دیدار با خانواده شهدای حمله اخیر به مسجد شیعیان در مزارشریف با اشاره به حملات اخیر در ولایت‌های مختلف افغانستان اظهار داشت در این کشور فرقی بین شیعه و سنی وجود ندارد و همه یک پیکر واحد هستند. حنفی گفت: «ما همه یک پیکر هستیم، در بین ما شیعه و سنی و پشتون و تاجیک و ازبک و ترکمن وجود ندارد، ما همه یک پیکر واحد هستیم، اکثریت جمعیت افغانستان همه مسلمان هستند. وی درباره حمله اخیر به مسجد شیعیان در مزارشریف و حمله به مسجد اهل سنت در قندوز افزود: «این حوادثی که در داخل مساجد، تکیه‌خانه‌ها، معابد، حوزه‌های علمیه، خانه‌ها و در داخل بازارها انجام داده می‌شود، در چارچوب اسلام هیچ جایگاهی ندارد».
 
* حمایت جنبش نجبا از شیعیان افغانستان
وقوع انفجارهای مکرر در روزهای اخیر در محل تجمع شیعیان افغان در مدارس و مساجد سبب شده تا مساله نسل‌کشی شیعیان افغانستان و هزاره مورد توجه قرار گیرد. بر همین اساس برخی گروه‌های مقاومت نیز آمادگی خود را برای دفاع از شیعیان افغانستان اعلام کردند. جنبش مقاومت اسلامی نجبا در پی فاجعه اخیر شهر مزارشریف و به خاک و  خون کشیده شدن ده‌ها تن از شیعیان افغانستان، با صدور بیانیه‌ای این اقدام تروریستی را محکوم کرد. در بیانیه این گروه مقاومت عراقی آمده است: «این اقدام جنایتکارانه در اندیشه وهابی جای هیچ تعجبی ندارد، چرا که اینها از تبار ابن‌ملجم هستند و این نفرت ناصبی است که تنها شیعیان را هدف قرار می‌دهد». این گروه مقاومت با تاکید بر اینکه سکوت در برابر این تجاوزها دیگر چاره‌ساز نیست، تأکید کرد: «ما ضمن محکوم کردن این جنایت، از جامعه جهانی، جهان اسلام و همچنین حکومت افغانستان می‌خواهیم که به حمایت از شیعیان اهل‌بیت(ع) بپردازند، در غیر این صورت همه باید بدانند و آگاه باشند بازوان محور مقاومت توانایی و نیروی هدف قرار دادن دشمنان خدا در هر زمان و مکانی را دارند». 
***
    نژادپرستی آلمان نسبت به پناهجویان افغانستانی‌     
یک نشریه آمریکایی گزارش داده آلمان در اقدامی مغایر با شعارهای حقوق بشری، مهاجران افغانستانی را آواره می‌کند تا برای پناهندگان جنگ اوکراین جا باز کند. فارین‌پالیسی در ابتدای این مقاله با اشاره به یک مورد خاص به نام «پاروانا امیری» نوشته او به همراه همسر و ۲ دخترش در حال صرف صبحانه بوده که یک مددکار اجتماعی در منزلش را به صدا درآورده و خبری غیرمنتظره به آنها داده است: آن خانواده باید منزل‌شان را ترک کرده و آن را تحویل پناهندگانی از اوکراین دهند. به این خانواده گفته شده بدون چانه‌زنی و چون و چرا فقط تا 24 ساعت دیگر منزل را تخلیه کنند. فارین‌پالیسی نوشته امیری 33 ساله که خودش مددکار اجتماعی است و اواخر ژانویه از افغانستان فرار کرده و به برلین پناه آورده، یکی از صدها شهروند افغانستان است که آواره می‌شود تا جایش به پناهجویان اوکراینی داده شود. او خواسته برای حفظ امنیتش از نام مستعار به جای نام اصلی‌اش استفاده شود. طارق آلاوز، یکی از اعضای هیات مدیره شورای پناهندگان برلین می‌گوید: «درباره این تخلیه‌ها، عمدا اطلاع‌رسانی نشده است. برخی آدم‌ها سال‌ها بود در خانه‌های‌شان زندگی می‌کردند اما از آنجا اخراج شده‌اند، از جمله بچه‌هایی که به اماکنی دورتر از مدار‌س‌شان منتقل شده‌اند». به گفته آلاوز، دولت آلمان این تخلیه‌ها را اینطور توجیه می‌کند که افغانستانی‌ها از مراکز اولیه‌ای که در آنجا اسکان داده شده‌اند تخلیه شده‌اند و از اول هم قرار بوده برای مدت کوتاهی در آنجا اقامت داشته باشند اما برخی خانواده‌های افغانستانی سال‌ها بود که در آنجا سکونت داشتند و برخی دیگر از خانواده‌های تخلیه‌شده هم در مراکزی غیر از مراکز اولیه اسکان سکونت داده شده بودند. آلاوز می‌گوید: «البته تقصیر اوکراینی‌ها نیست ولی وقتی که گروه معینی از آدم‌ها هدف قرار می‌گیرند لازم است در همبستگی‌مان شک کنیم. در ماه‌های گذشته معلوم شده می‌توان با پناهندگان رفتار متفاوتی داشت». فارین‌پالیسی نوشته این تصمیم توسط اداره کار، خدمات اجتماعی و یکپارچه‌سازی در برلین گرفته شده است. این اداره گفته انجام این اقدامات ضروری بوده‌ و جایگزینی برای آنها وجود نداشته، زیرا اوکراینی‌ها که در میان آنها زنان و کودکان زیادی وجود دارند به یک سقف بالای سرشان و جای خواب نیاز دارند. 

Page Generated in 0/0131 sec