printlogo


کد خبر: 247900تاریخ: 1401/2/4 00:00
مسکو: آمریکا آماده ایراد اتهام استفاده از سلاح کشتار جمعی به روسیه است
دیدار پوتین با گوترش

کاخ کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جمعه گذشته در تماس تلفنی طولانی با شارل میشل، رئیس شورای اروپا، شرط خود برای مذاکره مستقیم با همتای اوکراینی‌اش، ولودیمیر زلنسکی را بیان کرده است. بر این اساس، پوتین احتمال تماس مستقیم خود با زلنسکی را به نتایج ملموس مذاکرات جاری بین هیأت‌های نمایندگی ۲ کشور مرتبط دانست. رئیس‌جمهوری روسیه در عین حال تاکید کرد که کی‌یف در جریان مذاکرات، ناهماهنگی و عدم تمایل به جست‌وجوی راه‌حل‌های منطقی و قابل قبول برای هر دو طرف را نشان داده است. 
پیش از این نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مختار تلوبردی، همتای قزاقستانی‌اش دلیل کندی پیشرفت مذاکرات بین روسیه و اوکراین را اظهار بی‌نیازی عجیب نمایندگان اوکراینی از جمله رئیس‌جمهور این کشور و مشاوران او به مذاکرات عنوان کرده بود. 
در همین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین جمعه‌شب گذشته اعلام کرد پوتین روز سه‌شنبه 26 آوریل (6 اردیبهشت‌‌ماه) آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد را پذیرا خواهد شد. گوترش برای دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به مسکو می‌آید. دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد نیز صبح دیروز تایید کرده بود که گوترش روز دوشنبه 25 آوریل (5 اردیبهشت‌ماه) به مسکو سفر کرده و با پوتین و لاوروف دیدار خواهد کرد. این دفتر همچنین یادآور شد که آنتونیو گوترش 28 آوریل (8 اردیبهشت‌ماه) به پایتخت اوکراین سفر خواهد کرد. 
 
* کریدور تخلیه ماریوپول
معاون نخست‌وزیر اوکراین از گشوده شدن یک کریدور بشردوستانه به سوی خارج از ماریوپول خبر داد. بر این اساس قرار بود خروج غیرنظامیان اوکراینی از این بندر تصرف شده جنوب شرقی این کشور، از ظهر دیروز آغاز شود. 
ایرینا ورشچوک پیش‌تر اعلام کرده بود که طرح تخلیه غیرنظامیان از ماریوپول برای روز شنبه برنامه‌ریزی شده است. 
این در حالی است که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در دیدار پنجشنبه گذشته خود با پوتین در کرملین از کنترل ارتش این کشور بر ماریوپول به استثنای محوطه کارخانه فولاد آزوفستال خبر داد که حدود ۲ هزار شبه‌نظامی منسوب به گردان نازی‌های آزوف هنوز در آن مستقر هستند. با تصرف ماریوپول، یک کریدور زمینی میان خاک اصلی روسیه و شبه‌جزیره کریمه ایجاد خواهد شد. 
 
* خسارات وارده به ارتش اوکراین
دستگاه نظامی روسیه برآورد خود از مجموع خسارات وارده به ارتش اوکراین طی ۲ ماه سپری شده از جنگ را اعلام کرد. سرلشکر ایگور کوناشنکو، سخنگوی وزارت دفاع روسیه دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین، نیروهای مسلح روسیه در مجموع 141 فروند هواپیما، 110 فروند بالگرد، 538 هواپیمای بدون سرنشین، 261 سامانه موشکی ضدهوایی، 2471 دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی، 274 موشک‌انداز چندگانه، 1075 قبضه توپ و خمپاره صحرایی و 2311 دستگاه خودروی ویژه نظامی را منهدم کرده‌اند».
به گفته این مقام نظامی روس، سامانه‌های پدافند هوایی این کشور طی عملیات جمعه‌شب گذشته در منطقه خارکوف، یک فروند هواپیمای سوخو-25 اوکراینی و ۲ موشک تاکتیکی توچکا-یو را در هوا سرنگون کردند. در این عملیات همچنین ۳ سامانه پرتاب چندگانه موشک ارتش اوکراین نیز نابود شد. به گفته او، علاوه بر این نیروهای هوا- فضای روسیه اخیرا 11 تاسیسات نظامی اوکراینی را با استفاده از موشک‌های استقرار هوایی دارای دقت بالا مورد اصابت قرار دادند که در نتیجه 7 سنگر و محل تمرکز نیروها و تجهیزات نظامی نابود شد و دشمن ۲ گروهان پرسنل و 25 خودروی زرهی خود را از دست داد. جمعه‌شب گذشته همچنین هواپیماهای روسیه به 66 تأسیسات نظامی در اوکراین حمله کردند که از جمله ۳ انبار موشک و توپخانه ارتش اوکراین، ۳ پست فرماندهی و 58 منطقه تجمع تجهیزات نظامی منهدم شده است. 
 
* مسکو: آمریکا آماده ایراد اتهام استفاده از سلاح کشتار جمعی به روسیه است
«ایگور کریلوف» رئیس نیروهای حفاظت در برابر تشعشع، تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه دیروز در یک جلسه توجیهی، تحریکات برنامه‌‌ریزی شده غرب را فاش کرد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ایالات‌متحده در حال برنامه‌ریزی تحریک‌آمیز است تا نیروهای روسیه را که در حال انجام عملیات ویژه در اوکراین هستند، به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی متهم کند. به گفته این مقام روس، وزارت دفاع روسیه اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه مسکو به استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته‌ای، مطابق حداقل 3 سناریویی که قبلا به عنوان پاسخی به موفقیت مسکو در انجام عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین طراحی شده، مقصر شناخته خواهد شد. او معتقد است این اقدامات تحریک‌آمیز از سوی غرب احتمالا تأسیسات شیمیایی و بیولوژیکی در خارکف و کی‌یف و احتمالا نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» را هدف قرار خواهد داد. وی افزود: علاوه بر این، وزارت خارجه ایالات متحده قبلا رویه تحقیقات متعاقب را تعیین کرده و مقامات مسؤول انجام آن را منصوب کرده است. 

Page Generated in 0/0068 sec