printlogo


کد خبر: 247901تاریخ: 1401/2/4 00:00
برآیند تحولات یک هفته گذشته در مسجدالاقصی حاکی از پیروزی مقاومت فلسطین در برابر صهیونیست‌هاست
نماز جمعه ۱۵۰ هزار نفری در مسجدالاقصی

سومین نماز جمعه ماه مبارک رمضان در محوطه مسجدالاقصی روز جمعه در «قدس شرقی اشغالی» با حملات پلیس اسرائیل به فلسطینی‌هایی که در نماز جمعه شرکت کردند مواجه شد اما این امر باعث نشد حدود 150 هزار فلسطینی برای عبادت به این مسجد نروند. نیروهای رژیم صهیونیستی روز جمعه پس از نماز صبح به مسجد حمله کردند و حداقل 31 فلسطینی از جمله ۳ خبرنگار را با گلوله‌های پلاستیکی، شوکر و گاز اشک‌آور مجروح کردند. پیش از این اخباری مبنی بر کاربرد گلوله‌های فولادی با روکش لاستیکی از سوی صهیونیست‌ها اعلام شد. پس از نماز جمعه نیز گاز اشک‌آور شلیک شد که به فلسطینیانی که در گنبد الصخره داخل محوطه مسجدالاقصی مشغول عبادت بودند، برخورد کرد. صهیونیست‌ها همچنین در اقدامی نادر و خطرناک از پهپادهای چهارپره برای حمله با گاز اشک‌آور به فلسطینی‌ها استفاده کردند. هجوم شهرک‌نشینان تحت حمایت پلیس اسرائیل در طول هفته گذشته در عید «پسح» یهودیان منجر به درگیری روزانه با فلسطینی‌ها در مسجد شد و تعداد زیادی مجروح و دستگیر شدند. در روز اول عید پسح، (15 آوریل) نیروهای اسرائیلی حداقل 158 فلسطینی را زخمی و 400 نفر را در داخل محوطه بازداشت کردند. ده‌ها تن دیگر هم در طول هفته مجروح و دستگیر شدند. در مجموع بیش از 3 هزار صهیونیست طی یک هفته با حضور حمایت شده از سوی نظامیان این رژیم به مسجدالاقصی هتک حرمت کردند. با این حال و با وجود ترس از تشدید اوضاع در قدس، فلسطینی‌ها گفته‌اند ادامه حضور آنها در مسجدالاقصی ضروری است. افزایش حملات فلسطینیان در داخل سرزمین‌های اشغالی در هفته‌های اخیر منجر به هلاکت 14 اسرائیلی در ۳ هفته شد. این در حالی است که اسرائیلی‌ها از ابتدای سال 2022 حداقل 43 فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند. 
 
* وحشت صهیونیست‌ها از انفجار شهرها
رژیم صهیونیستی روز گذشته نسبت به شعله‌ور شدن اعتراضات در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی و کشیده شدن دامنه درگیری‌ها به شهرها هشدار داد. تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) گزارش داد «عامر بارلیو» وزیر امنیت رژیم به پلیس توصیه کرده تا حد امکان از ورود به صحن‌های مسجدالاقصی خودداری کنند و تصمیم‌گیری برای هر گونه ورود به این مسجد نیز بر عهده رئیس پلیس منطقه خواهد بود. بنا بر این گزارش، «کوبی شبتای» رئیس پلیس رژیم صهیونیستی به افسران پلیس گارد مرزی از نیروهای ذخیره نیز دستور داده به دلیل ترس از گسترش خشونت‌ها در شهرهایی مثل ام‌الفحم و الناصره، این نیروها در حال آماده‌باش باشند و احتمال فراخوانی آنها وجود دارد. طبق گزارش شبکه النشره، پلیس رژیم صهیونیستی جمعه‌شب نیز به سمت تظاهرات‌کنندگان در شهر ‌ام‌الفحم، گاز اشک‌آور شلیک کرد. تظاهرات‌کنندگان در محکومیت برخورد خشونت‌آمیز نظامیان صهیونیست با نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی، به خیابان آمده بودند. پلیس رژیم صهیونیستی همچنین 4 نفر را با ادعای اخلال در نظم عمومی بازداشت کرد. روز جمعه هم نظامیان صهیونیست با یورش به مسجدالاقصی با نمازگزاران فلسطینی درگیر شده و به سمت آنها تیراندازی کرده و شماری را زخمی کردند. 
 
* حماس: قیام سراسری دفاع از الاقصی در دهه سوم ماه رمضان ادامه دارد
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در واکنش به حمله نظامیان صهیونیست به فلسطینیان خواستار بسیج عمومی ملت فلسطین در همه سرزمین‌های فلسطینی شد و گفت: فلسطینیان باید برای رویارویی با رژیم اشغالگر و شهرک‌نشینان انتفاضه بزرگی به راه اندازند و روزهای باقیمانده از ماه مبارک رمضان را با عزیمت به سمت مسجدالاقصی در آنجا اعتکاف کنند. حماس ادامه داد: این انتفاضه به منظور دفاع از قدس، مسجدالاقصی و یاری نگهبانان قهرمانی است که فقط همین امروز ده‌ها نفر از آنها در مقابله با حمله نظامیان صهیونیست آسیب دیده و مجروح شدند.  «یوسف الحساینه» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی در فلسطین هم تاکید کرد نگهبانان قدس می‌دانند مقاومت در غزه در هیچ کجا پشت آنها را خالی نمی‌کند و با دقت نظر در رفتار اسرائیل در زمان مناسب حرف خود را خواهد زد. الحساینه با تاکید بر اینکه نبرد سیف القدس معادلات خود را تثبیت کرد، گفت: نگهبانان قدس می‌دانند مهار تجاوز دشمن و یورش‌های آن از طریق مقابله و درگیری با شهرک‌نشینان صهیونیست ممکن است.

Page Generated in 0/0068 sec