printlogo


کد خبر: 247906تاریخ: 1401/2/4 00:00
شاگردان نکونام در صدر و سپاهان امیدوار به صعود
آسیا به کام ما

هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا به کام نمایندگان کشورمان بود. فولاد موفق شد با عبور از الغرافه کماکان صدرنشین بماند و سپاهان نیز در یک دیدار نفسگیر و مهیج توانست با نتیجه 2 بر یک از سد پاختاکور بگذرد تا کماکان برای طلایی‌پوشان نصف جهان، شانس صعود باقی بماند. در ادامه رقابت‌های هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا که به میزبانی عربستان برگزار می‌شود، تیم فوتبال فولاد به مصاف الغرافه قطر رفت و در پایان به برتری یک بر صفر رسید. شاگردان جواد نکونام در شرایطی برابر این تیم قطری قرار گرفتند که شباب الاهلی امارات با پیروزی‌ای که در هفته پنجم کسب کرده بود به صدر جدول صعود کرده بود و نماینده ایران برای باز پس گرفتن صدر چاره‌ای جز پیروزی نداشت. در دقیقه ۱۵ این بازی آرش رضاوند که در نیمه اول یکی از بهترین‌های فولاد بود، با توپ ربایی از بازیکن رقیب، ساسان انصاری را راهی دروازه حریف کرد که پاس این بازیکن را روی خط محوطه جریمه آیاندا پاتوسی به زیبایی و با پشت پا برای لوسیانو پریرا فرستاد و او هم با ضربه‌ای سرضرب و روی زمین دروازه شاگردان استراماچونی را باز کرد. سرمربی سابق استقلال که تیمش برای حذف نشدن در این مرحله به 3 امتیاز این دیدار نیاز داشت، در نیمه اول نتوانست برابر بازی هماهنگ و بدون اشتباه فولاد حرفی برای گفتن داشته باشد و نیمه اول را با شکست به رختکن رفت اما در نیمه دوم تیم بهتری شد و چند بار تا آستانه باز کردن دروازه فولاد پیش رفت اما شهاب گردان مانع از باز شدن دروازه‌اش شد. در دقیقه ۸۸ دروازه فولاد بشدت تهدید شد و توپ تا آستانه ورود به دروازه هم رفت اما سینا شاه‌عباسی با تکلی دیدنی اجازه نداد دروازه خالی باز شود. فولاد در دقایق پایانی تحت فشار قرار گرفت اما در نهایت موفق شد از گل‌ زده خود مراقبت کند و یک بر صفر پیروز این دیدار شود. در دقایق پایانی این دیدار بازی به خشونت کشیده شد و به خاطر خطایی که بازیکنان الغرافه روی بازیکن فولاد مرتکب شدند بازیکنان ۲ تیم دقایقی به برخورد فیزیکی و مجادله با یکدیگر پرداختند که در نهایت با اخراج یکی از بازیکنان الغرافه ماجرا خاتمه پیدا کرد. تیم فوتبال فولاد خوزستان با این پیروزی ۱۱ امتیازی شد و در صدر جدول گروه C مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفت تا به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. 
 
* امید زردها برای صعود زنده ماند
در دیگر دیدار جمعه شب سپاهان به مصاف تیم پاختاکور ازبکستان رفت و به پیروزی ۲ بر یک رسید. در این دیدار که ۳ امتیاز آن برای زردپوشان اصفهانی اهمیت بالایی داشت، شاگردان محرم نویدکیا تلاش زیادی کردند دروازه حریف را باز کنند و هر چند در نیمه اول به تساوی بدون گل رسیدند اما در نهایت توانستند حریف خود را ٢ بر یک شکست دهند. در این دیدار سجاد شهباززاده در دقایق ۷۸ و 3+90 برای زردپوشان ایران گل زد تا این تیم به ۳ امتیاز این دیدار دست پیدا پیدا کند. سپاهان با این پیروزی ۷ امتیازی شد و هم‌امتیاز با التعاون عربستان در رده سوم جدول قرار گرفت. الدحیل با 12 امتیاز صدرنشین گروه است و صعودش به مرحله بعد قطعی شده است.
 
* سیو مهم مظاهری، سازنده گل برتری سپاهان
رشید مظاهری با یک سیو بزرگ و نجات‌بخش در دقیقه 92، زمینه‌ساز پیروزی تیمش شد. رشید مظاهری تا ثبت نخستین کلین‌شیت خود در لیگ قهرمانان آسیا فاصله چندانی نداشت. او توانسته بود نزدیک به 80 دقیقه برابر حملات پاختاکور مقاومت کند اما سرانجام ارسال فاروکس سیفی‌اف از سمت چپ به روی دروازه و ضربه سر علی جانف باعث شد دروازه سپاهان باز شود اما در ادامه سجاد شهباززاده با گلی ارزشمند در ثانیه‌های پایانی، پیروزی را برای تیم نویدکیا به ارمغان آورد. البته گل شهباززاده براحتی نیز به دست نیامد و سپاهان ثانیه‌هایی پیش از اینکه گل دوم خود را وارد دروازه پاختاکور کند، تا مرز دریافت گل دوم و شکستی تلخ در لحظات پایانی بازی پیش رفت اما عکس‌العمل خوب و بموقع مظاهری مانع از ثبت شکست شد. 
در وقت‌های اضافه نیمه دوم بود که پاختاکور صاحب یک موقعیت شد. یک پاس رو به عقب در پشت محوطه جریمه به اودیلیجون خمروبکوف رسید و این بازیکن نیز با ضربه‌ای فنی و بغل پا توپ را به سمت دروازه فرستاد که شوت این بازیکن به تیرک دروازه برخورد کرد. در حالی ‌که فیض اللیف انتظار توپ ریباند را می‌کشید، ضربه برگشتی به پشت رشید مظاهری برخورد کرد و به سمت دیگری رفت. با این حال باز هم یکی از بازیکنان پاختاکور به نام ارکینوف زودتر از مدافعان سپاهان به توپ رسید و تصمیم گرفت با ضربه‌ای سر، دروازه تیم نویدکیا را تهدید کند. در شرایطی که مظاهری روی شوت اول به زمین افتاده بود اما توانست در عکس‌العملی سریع از جای خود برخاسته و ضربه سر مهاجم پاختاکور را مهار کند. این سیو مهم و بزرگ در شرایطی رقم خورد که روی شروع مجدد سریع مظاهری سپاهان بلافاصله گل دوم و پیروزی‌بخش خود را به ثمر رساند. سیو نجات‌بخش مظاهری در دقیقه 2+90 نه تنها مانع از شکست سپاهان شد، بلکه این تیم را به یک پیروزی شیرین رساند تا گلر اصفهانی‌ها اینگونه نقش مهمی در کسب ۳ امتیاز تیمش داشته باشد. 
 
* فولاد و سپاهان تاکنون چقدر پاداش و کمک هزینه گرفته‌اند؟
پاداش‌ها و جوایز کنفدراسیون فوتبال آسیا برای لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ از ۴۱ میلیون دلار فراتر رفت. کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ آسیا جوایز و پاداش‌هایی را تعیین کرده است که ارزش کلی آن بیش از ۴۱ میلیون دلار می‌شود. از این مبلغ، 7.4 میلیون دلار به کشور میزبان برای انجام امور مربوط به میزبانی تعلق می‌گیرد. ارزش میزبانی مرحله گروهی پیش از این ۵۵۰ هزار دلار بود که فصل گذشته به یک میلیون دلار افزایش یافت. طبق اعلام روزنامه الوطن قطر، پرداختی‌های AFC در لیگ قهرمانان آسیا در قالب یارانه سفر، پاداش عملکرد، پاداش صعود و پاداش فینال است که به شرح زیر تقسیم‌بندی شده است:
 
* کمک هزینه سفر
مرحله مقدماتی و پلی‌آف: ۳۰ هزار دلار
مرحله گروهی: ۴۵ هزار دلار
مرحله یک‌هشتم نهایی: ۴۵ هزار دلار
مرحله یک‌چهارم نهایی: ۴۵ هزار دلار
مرحله نیمه‌نهایی: ۴۵ هزار دلار
فینال: ۹۰ هزار دلار
 
* پاداش عملکرد
هر پیروزی: ۵۰ هزار دلار
هر تساوی: ۱۰ هزار دلار
 
* پاداش صعود
صعود به مرحله یک‌هشتم: ۱۰۰ هزار دلار
صعود به یک‌چهارم نهایی: ۱۵۰ هزار دلار
صعود به نیمه‌نهایی: ۲۵۰ هزار دلار
 
* پاداش قهرمان و نایب‌قهرمان
نایب‌قهرمان: ۲ میلیون دلار
قهرمان: ۴ میلیون دلار
به این ترتیب فولاد تا پایان بازی چهارم مرحله گروهی ۱۶۵ هزار دلار پاداش و کمک هزینه سفر به دست آورده است (برای حضور ۴۵ هزار دلار و ۱۲۰ هزار دلار بابت ۲ برد و ۲ تساوی). فولاد با کسب ۲ پیروزی از ۲ بازی باقیمانده و صعود به مرحله بعد می‌تواند ۲۰۰ هزار دلار دیگر هم پاداش بگیرد. به این مبلغ می‌توان ۴۵ هزار دلار بابت کمک هزینه سفر را هم اضافه کرد. 
عملکرد سپاهان هم تاکنون تنها شامل ۱۰۵ هزار دلار پاداش و کمک هزینه سفر می‌شود. (با توجه به پیروزی نمایندگان کشورمان در هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا پاداش بیشتری نصیب تیم‌های فولاد و سپاهان می‌شود.) 
***
پاتوسی، از اتهام اضافه وزن تا ستاره شدن 
آیاندا پاتوسی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ستاره فولاد بود و نقش ویژه‌ای در صعود این تیم به دور بعدی داشت. پاتوسی طی دوران حضور در قرمزهای خوزستان با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است؛ بازیکنی که با پوشیدن پیراهن استقلال خود را به عنوان یک ستاره معرفی کرد و پس از حضور ناموفق در تیم بنی‌یاس امارات راهی فولاد شد و توانسته است در این مدت سطح کیفی خود را به رخ بکشد. پاتوسی در چند برهه زمانی به داشتن اضافه وزن متهم شد و حتی گفته می‌شد این بازیکن ممکن است فولاد را ترک کند اما تمام این مسائل نیز باعث کاهش انگیزه‌های این بازیکن نشد و او با تمرین و ممارست توانست نظر مثبت جواد نکونام را به خود جلب کرده و به یکی از مهره‌های مهم تیم فولاد تبدیل شود. با توجه به قانون استفاده از ۱+۳ بازیکن خارجی در لیگ قهرمانان آسیا، پاتوسی در ۲ بازی نخست برابر شباب الاهلی و الغرافه جایی در ترکیب فولاد نداشت، چرا که هر تیم می‌تواند در نهایت از 3 بازیکن با هر ملیتی استفاده کند و بازیکن چهارم نیز باید حتما آسیایی باشد. حضور کولیبالی اهل کشور مالی، پریرای برزیلی و ایبای گومز اسپانیایی باعث شد ۳ سهمیه فولاد پر شده و پاتوسی از روی سکوها نظاره‌گر عملکرد هم‌تیمی‌هایش باشد اما این بازیکن از دیدار سوم برابر آهال ترکمنستان به ترکیب تیمش بازگشت و از بازی چهارم درخشش خود را استارت زد. او در تقابل با آهال توانست یک گل ۳ امتیازی را وارد دروازه این تیم کرده و فولاد را به یک پیروزی ارزشمند برساند. پاتوسی در بازی برابر الغرافه نیز یک پاس گل استثنایی را به شیمبا داد. حرکتی که از میانه‌های میدان آغاز شده بود، با یک پاس پشت محوطه جریمه به پاتوسی همراه شد و این بازیکن نیز با حرکتی دیدنی و ضربه‌ای بغل پا و فنی، توپ را به لوسیانو پریرا رساند و این بازیکن نیز قدر پاس طلایی پاتوسی را دانست و آن را به گل تبدیل کرد. در واقع پاتوسی در ۲ بازی گذشته تیمش با تأثیرگذاری مستقیم روی هر دو گلی که برای فولاد 6 امتیاز به ارمغان آورد، کیفیت بالای خود را به رخ کشید و نشان داد همچنان از آمادگی بالایی برخوردار است.  
***

نکونام: چرا باید بازی‌ها متمرکز در عربستان باشد؟

سرمربی فولاد خوزستان از تصمیم AFC برای برگزاری مجتمع بازی‌ها در گرمای عربستان گلایه کرد. 

جواد نکونام، سرمربی فولاد در کنفرانس خبری بعد از بازی با الغرافه که منجر به صعود تیمش به مرحله‌ حذفی شد، گفت: می‌دانستم بازی سختی داریم، تیم الغرافه آخرین شانسش بود؛ روز اول گفته بودم که گروه‌مان، گروه سختی است و تیم‌ها به یکدیگر نزدیک هستند. خوشحالم از اینکه تیم‌مان صعود کرده اما هنوز صعودمان تمام نشده و کارمان مانده و بازی آخر برای‌مان مهم است. بازی سختی را گذراندیم به خاطر اینکه تیم الغرافه آخرین شانس خود را داشت و با تمام قوا مقابل تیم ما حاضر شدند تا بتوانند موفق شوند. نکونام ضمن تبریک این پیروزی و صعود به هواداران فولاد ادامه داد: به هواداران‌ تبریک می‌گویم و همچنین تمام کسانی که برای تیم ما دعا می‌کنند، بویژه بازیکنان‌ و کسانی که در کنارمان هستند، چرا که در این هوای گرم و شرجی واقعا بازی کردن سخت است؛ به بازیکنانم خسته نباشید می‌گویم. جواد نکونام همچنین با گلایه از تصمیم AFC توضیح داد: یک نکته‌ای را دوست دارم بگویم، چون سال‌ها در فوتبال آسیا بازی کردم، امیدوارم اینچنین کاری دوباره تکرار نشود؛ اینگونه ما بازیکنان را می‌کُشیم! ۳ روز یک‌بار در این گرما و رطوبت بازی کردن، آن هم در شرایطی که در همه‌ دنیا بازی‌ها را با تماشاگر به صورت رفت و برگشت برگزار می‌کنند اما بازی‌های آسیا دارد به صورت متمرکز برگزار می‌شود، آن هم در کشوری که گرم است و رطوبت دارد اصلا منطقی نیست. این‌ برای بازیکنان کُشنده است و شرایط را سخت می‌کند. وی افزود: امیدوارم مراحل بعد و سال‌های بعدی این اتفاق نیفتد، الان خدا را شکر کرونا هم رفته و همه‌ کشورها می‌توانند میزبانی کنند. سرمربی فولاد درباره‌ سبک بازی تیمش نیز گفت: ما گل را زدیم و با توجه به شکل بازی الغرافه می‌دانستیم که آنها منتظر اشتباهات ما هستند که بتوانند ضدحمله بزنند و شرایط را برای ما سخت کنند؛ ما می‌توانستیم در نیمه‌ اول گل دوم را بزنیم اما استفاده نکردیم و وقتی تیمی انتحاری بازی می‌کند و چیزی برای از دست دادن ندارد، هر چه به دقایق پایانی بازی نزدیک می‌شویم، سخت‌تر می‌شود دفاع کرد، چرا که حریف با تمام نفرات جلو می‌آید. 

Page Generated in 0/0075 sec