printlogo


کد خبر: 247916تاریخ: 1401/2/4 00:00
سازمان هواشناسی نسبت به وقوع مخاطرات احتمالی در پی تشدید بارش‌ها و خیزش گرد و خاک در 15 استان هشدار داد
نیمی از ایران زیر باران

سازمان هواشناسی نسبت به بارندگی در مناطق مختلف کشور از امروز و تشدید بارش‌ها در ۱۵ استان کشور همچنین احتمال آبگرفتگی معابر و لغزندگی جاده‌ها هشدار داد. به گزارش «وطن‌امروز»، طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی یک سامانه بارشی جدید از امروز وارد کشور می‌شود و اغلب استان‌ها را در برمی‌گیرد؛ بارش‌هایی که پیش‌بینی می‌شود در برخی مناطق همراه با باد شدید و خیزش گرد و غبار همراه باشد. در چنین شرایطی سازمان هواشناسی برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی هشدارهای لازم را داده است. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی روز یکشنبه (۴ اردیبهشت) از خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف خبر داد. صادق ضیاییان با بیان اینکه بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی ۲۴ ساعت آینده در استان‌های سمنان، اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و شرق مازندران رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد، اظهار کرد: در برخی نقاط وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک یا تگرگ پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: یکشنبه (۴ اردیبهشت) در خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سواحل دریای خزر، اردبیل و ارتفاعات کرمان بارش پراکنده رخ می‌دهد و به‌تدریج با ورود سامانه بارشی از غرب کشور در برخی مناطق غرب و جنوب غرب کشور، دامنه‌های جنوبی البرز در قزوین، البرز و تهران و غرب اصفهان رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، دوشنبه (۵ اردیبهشت) بارش در شمال غرب، غرب و بخش‌هایی از جنوب غرب ادامه خواهد داشت همچنین در این روز در سواحل دریای خزر نیز بارش خفیف باران و گاهی وزش باد شدید رخ می‌دهد. وی ادامه داد: سه‌شنبه ۶ اردیبهشت بارش علاوه بر نوار غربی استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین، سواحل دریای خزر، نیمه غربی اصفهان و شمال فارس را نیز در بر خواهد گرفت. در استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، لرستان، ارتفاعات شمال خوزستان، جنوب استان‌های همدان، زنجان و قزوین، شرق تهران و غرب مازندران بارش شدت خواهد داشت. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه چهارشنبه (۷ اردیبهشت) بارش در غرب کشور تضعیف می‌شود و در شمال غرب و نوار شمالی کشور به شکل رگبار پراکنده ادامه خواهد داشت، گفت: شنبه در جنوب، مرکز، شرق و شمال شرق و یکشنبه و دوشنبه در شمال شرق و شرق وزش باد نسبتا شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی ۲ روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران روز یکشنبه ۴ اردیبهشت (امروز) کمی ابری از بعد از ظهر بتدریج ابری اوایل شب وزش باد شدید و احتمال رگبار و رعد و برق با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد و طی روز دوشنبه ۵ اردیبهشت نیمه‌ابری، از بعد از ظهر ابری، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان گفت: روز یکشنبه اهواز با دمای ۳۶ درجه سانتیگراد و بوشهر با دمای ۳۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۲ و ۵ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند. 
سازمان هواشناسی همچنین ضمن صدور هشدار نارنجی‌رنگ، با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی در اغلب استان‌های کشور آورده است: در این شرایط جوی احتمال آبگرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، خیزش گردوخاک موقت و کاهش دید، آسیب به سازه‌های موقت، شکستن درختان فرسوده و آسیب به صنعت کشاورزی وجود دارد، بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به خودداری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، پاکسازی دهانه پل‌ها و آب‌روها، احتیاط در تردد بین‌شهری، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و...، خودداری از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره توصیه می‌کند. همچنین سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زردرنگ با اشاره به نفوذ سامانه بارشی آورده است: رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد رویداد تگرگ طی چند روز آینده در اغلب استان‌ها پیش‌بینی می‌شود. در هشدار نارنجی‌‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. 
 
* لزوم تغییر الگوی کشت در کشور برای مدیریت منابع آبی
با آنکه کارشناسان میزان بارش‌ها در فصل بهار را نرمال پیش‌بینی کرده‌اند اما کارشناسان معتقدند با توجه به تغییر اقلیم و همچنین کم‌آبی در منطقه ضروری است برنامه‌ریزی برای جلوگیری از هدررفت منابع آبی طوری باشد که حداکثر استفاده لازم از این موهبت الهی برده شود. یک کارشناس حوزه آب با اشاره به کم‌آبی در کشور تاکید کرد: لازم است به‌سرعت با تغییر پارادایم و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های ملی اعم از بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و خبرگان علمی، جوامع محلی و به دور از نگاه سیاسی و حزبی، برای مقابله جدی با این پدیده آماده شویم. علیرضا شریعت با اشاره به اینکه ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی در یک محیط خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و منابع آب محدودی دارد، اظهار کرد: باید پذیرفت که مشکل کشورمان خشکسالی نیست و منابع آبی محدود است و این ما هستیم که باید به جای تقابل با این وضعیت، خود را با شرایط اقلیمی و محدویت‌های آب سازگار کنیم. وی افزود: نباید به بارانی که در برخی مقاطع تقریبا مناسب می‌بارد، دلخوش باشیم و در مواقعی که با کاهش میزان بارش مواجه می‌شویم زانوی غم بغل بگیریم؛ کما اینکه پیشینیان ما با انجام اقداماتی همچون احداث قنات و کشت محصولات کم‌آب‌‌بر و متناسب با اقلیم منطقه به استقبال این شرایط رفته و به نوعی خود را با اقلیم خشک و نیمه‌خشک سازگار کرده بودند. دبیر اجرایی فدراسیون صنعت آب ایران با اشاره به اینکه تغییر اقلیم مختص یک یا دو کشور یا فقط کشور ما نیست و تقریبا همه کشورهای دنیا با این مشکل مواجه هستند و خاورمیانه و آفریقا به دلیل ویژگی منطقه‌ای خیلی بیشتر از دیگر مناطق دنیا از این شرایط تاثیر گرفته‌اند، اظهار کرد: آینده متعلق به کشورهایی است که خود را برای سازگاری با شرایط جدید مهیا کرده‌اند. کما اینکه در همین چند سال اخیر شاهد اقداماتی همچون ایجاد سازه‌های عظیم روی رودخانه‌های مرزی در بعضی کشورها هستیم که از ورود آب به کشور مجاور جلوگیری کرده است تا بتوانند با استفاده از این حربه ضمن استفاده تمام و کمال از منابع آب موجود خود در مسیر توسعه، از این ظرفیت برای امتیازگیری‌های سیاسی نیز استفاده کنند. شریعت با اشاره به اینکه «تغییر الگوی کشت» عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات برای سازگاری با کم‌آبی است، به ایسنا گفت: تغییر الگوی کشت موضوعی است که از مدت‌ها پیش در دستور کار متولیان بخش آب قرار گرفته است ولی متاسفانه در مقاطعی و به محض بارش نسبتا مناسب به فراموشی سپرده شده است به‌طوری که امروزه به یک شوخی تبدیل شده است. هر چند با توجه به شرایط اقلیمی، گریزی از آن نیست و دیر یا زود که صدالبته همین امروز هم دیر است، باید این کار به ‌طور جدی در دستور کار همه مسؤولان و مردم قرار گیرد. 

Page Generated in 0/0061 sec