printlogo


کد خبر: 247924تاریخ: 1401/2/4 00:00
اخبار

وصول ۱۳ هزار میلیارد تومان حقوق معوقه معادن در سال ۱۴۰۰
دادستان دیوان محاسبات کل کشور گفت: بر اساس آرای احکام صادره از سوی دیوان در سال گذشته (۱۴۰۰)، هزار میلیارد تومان به خزانه بازگشت و همچنین ۱۳ هزار میلیارد تومان از حقوق معوقه معادن وصول شد. 
علی کامیار با اشاره به عملکرد دادسرای دیوان محاسبات، مهم‌ترین عامل رشد رسیدگی‌ها را اولویت‌بندی پرونده‌های مهم و نظارت مستمر بر کار شعب دادیاری دانست و افزود: اولویت‌بندی‌ها و نظارت‌های مستمر موجب کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و پرهیز از اطاله رسیدگی‌ها در دیوان شد. 
دادستان دیوان محاسبات تصریح کرد: در سال 1400 تعداد 1816 فقره گزارش تخلف اعم از گزارش بخش‌های فنی و حسابرسی دیوان با توجه به تفریغ سال 1399، گزارش مردمی و گزارش مراجع رسمی، دریافت و به شعب دادیاری جهت رسیدگی ارجاع شده است. 
وی اظهار کرد: در بخش اجرای احکام دادسرا نیز تعداد 325 پرونده تعیین تکلیف شده و آرای قطعی آنها شامل مجازات‌های اداری و جبران ضرر و زیان یا انجام تکالیف مقرر مسؤولان اجرایی شده است. 
کامیار مبلغ وصولی و واریز به خزانه ناشی از اجرای احکام را در مجموع هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: مبالغ وصولی نسبت به سال 1399 در سال 1400 دوبرابر شده است، همچنین وصول 13 هزار میلیارد تومان از حقوق معوقه معادن از دیگر اقدامات دادسرای دیوان محاسبات است که ناشی از رسیدگی به ترک فعل دستگاه مربوطه بوده است. 
وی تاکید کرد: رسیدگی و صدور دادخواست درباره واردات غیرقانونی 300 دستگاه خودروی هایلوکس دوکابین، خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، قراردادها در حوزه نفت و انرژی و میادین نفتی در قالب چندین پرونده، استقرار 23 سامانه دولت الکترونیک، رسیدگی به موضوع توزیع نهاده‌های دامی با ارز ترجیحی و... از دیگر فعالیت‌های دادسرا در سال گذشته بوده است. 
دادستان دیوان محاسبات کشور همچنین به خانه ملت گفت: آرای صادره از سوی هیات‌های مستشاری این نهاد نظارتی در سال 1400 نسبت به سال 1399 رشد چشم‌گیری داشته است. بیشترین میزان آن مربوط به انفصال موقت از خدمت است که رشد 5 برابری داشته و در کنار آن انفصال دائم از خدمت 175 درصد، کسر حقوق و مزایا 158 درصد، جبران ضرر و زیان و خسارت وارده 30 درصد و توبیخ با درج در پرونده استخدامی 29درصد رشد داشته است. 
***
تجارت 3.85 میلیارد دلاری ایران و چین در ۳ ماه
مبادلات تجاری ایران و چین در ۳ ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار رسید. 
گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و چین در 3 ماه نخست سال جاری میلادی به 3.85 میلیارد دلار رسیده است. 
مبادلات ایران و چین در ماه‌های ژانویه تا مارس امسال با رشد 18 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. همچنین مبادلات 2 کشور در ماه‌های ژانویه تا مارس 2021 بالغ بر 3.25 میلیارد دلار اعلام شده بود. 
واردات چین از ایران در 3 ماه نخست سال جاری میلادی به 1.93 میلیارد دلار رسیده که این رقم با رشد قابل توجه 30 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. چین در ماه‌های ژانویه تا مارس 2021 بالغ بر 1.48میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود. 
صادرات چین به ایران نیز در ماه‌های ژانویه تا مارس 2022 رشد 8 درصدی داشته و به 1.92 میلیارد دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل 1.77 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. 
***
وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد
حذف شرط گواهی سوءپیشینه از مجوزهای کسب‌و‌کار
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: شرط گواهی سوءپیشینه از بیش از ۹۰ درصد مجوزهای کسب‌و‌کار حذف شد و بسیاری از افرادی که مرتکب جرمی شده و پس از طی دوره زندان به آغوش جامعه بازمی‌گردند، می‌توانند از این فرصت برای کسب مجوز و اشتغال استفاده کنند. 
سیداحسان خاندوزی با حضور در کانون اصلاح و تربیت استان تهران از این مرکز بازدید و با مددجویان آن گفت‌وگو کرد. وزیر اقتصاد در این بازدید که حیات‌اللهی، مدیرکل زندان‌های استان‌های تهران نیز وی را همراهی می‌کرد، طی سخنانی در جمع نوجوانان مددجوی کانون اصلاح و تربیت، از کمک‌های نقدی وزارت اقتصاد به افرادی که برای نخستین‌بار به این کانون آمده و حد جرائم آنها نیز زیاد نیست خبر داد و اظهارداشت: من نماینده‌ای را از طرف وزارت اقتصاد به عنوان رابط اختصاصی وزارتخانه با کانون تعیین می‌کنم تا بتوانیم هر چه سریع‌تر هماهنگی‌های لازم را در این ارتباط به عمل آوریم. 
وزیر اقتصاد با قول مساعد درباره کمک برای تأمین بخشی از هزینه‌های مورد نیاز برای رفع نیازمندی‌های کانون اصلاح و تربیت اظهار داشت: در همین ارتباط خبر‌های خوشی را تا عید سعید فطر خواهید شنید. 
وی در ادامه خطاب به مددجویان کانون اصلاح و تربیت، با بیان اینکه نباید کار را برای خود تمام شده فرض و در همین نقطه توقف کنند، گفت: حضور در کانون نباید باعث این تصور شود که در همین سطح متوقف بمانید، بلکه باید از فرصت‌هایی که در ادامه توسط خداوند به شما اعطا می‌شود، نهایت استفاده‌ را ببرید و انسان‌های مفیدی باشید که جامعه به شما افتخار کند.  

Page Generated in 0/0144 sec