printlogo


کد خبر: 247936تاریخ: 1401/2/5 00:00
کاهش مخاطب، محور اصلی جلسه افطاری جبلی با گروهی از هنرمندان
فشار آنتن نباید ما را از اهمیت فیلمنامه غافل کند

رئیس رسانه ملی در ضیافت افطار با جمعی از هنرمندان، این سوال را مطرح کرد: چرا بعضی آثاری که در گذشته با هزینه‌های کمتر ساخته می‌شد، ماندگارترند؟ پیمان جبلی گفت: «همه‌مان مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم». به گزارش «وطن‌امروز»، رئیس صداوسیما در دیداری که با جمعی از هنرمندان در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد، با ابراز خرسندی از میزبانی هنرمندان، آن را جلسه‌ای در خانواده صداوسیما خواند و گفت: همه ما، چه شما به عنوان هنرمند، چه ما به عنوان مسؤولان صداوسیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ چرا بعضی آثاری که در گذشته با هزینه‌های کمتر ساخته می‌شد، ماندگارترند؟ همه‌مان مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم. رئیس سازمان صداوسیما با پرسیدن این سوال که در اصالت دادن به ذائقه مخاطب و مرجعیت و محتوای رسانه کدام را ارجح دانسته‌ایم، گفت: به عنوان یک مخاطب، همکار و فردی که ۳۰ سال در رسانه کار کرده معتقدم ما توالی و ترتیب بین مرجعیت و جذابیت و محتوا را فراموش کرده‌ایم. دغدغه برخی سازندگان، صرفا درصد مخاطب بوده و درباره محتوا، دغدغه‌ای نداشته‌اند اما می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که در دوران جدید، محتوا هم اولویت دارد. چقدر توانسته‌ایم در یک شبانه‌روز، خوراک خوب به مخاطب بدهیم؟ وی تکرار آثار بدون محتوا را به دادن پی‌درپی آب شور دریا به فردی تشنه تشبیه کرد و گفت: متاسفانه برخی‌ها این نگاه را توقف تولیدات تعبیر کرده‌اند و گفته‌اند جبلی دستور توقف ساخت سریال‌ها را داده است تا بین ما و شما که صاحب اصلی آنتن هستید، اختلاف بیندازند. چنین چیزی نیست و من بارها با حضور در پشت صحنه سریال‌ها، بر این نکته تاکید کرده‌ام که قصد ما اصلاح محتوا و فرآیند تولید است و نه متوقف کردن آنها. جبلی با اشاره به شعار تحول در دوران مدیریت جدید سازمان، اولویت این تحول را محتوا، رویکرد، فرآیند و در صورت لزوم، ساختار دانست و گفت: ما در کشوری هستیم که به اذعان جهانیان بر قله فرهنگ و هنر و تمدن است و همین باید محور تولید محتوای سالم بر اساس داشته‌های هویتی باشد. پس از خودمان بپرسیم ما چقدر از این ظرفیت‌ها و نقاط اقتدارمان را در قالب‌های مختلف، رسانه‌ای کرده‌ایم؟ جبلی، هنرمندان را صاحبان واقعی آنتن خواند و گفت: در سازمان به روی شما باز است. من سال پیش به دوستان گفتم به همه شما اطلاع بدهند ما از الان برای سال آینده با همه شما کار داریم. رئیس رسانه ملی تاکید کرد: تولیدات باید با پژوهش به جزئیات قصه و به فیلمنامه برسد و فشار آنتن نباید ما را از اهمیت فیلمنامه غافل کند. ما و شما باید به نقاط مشترک برسیم، چون هیچ کدام به تنهایی نمی‌توانیم این راه را طی کنیم. جبلی از تهیه‌کنندگان خواست با کشف استعدادهای جوان، مومن و انقلابی، آنها را پای تجربیات پیشکسوتان بنشانند. وی ساخت کار پرهزینه را الزاما دلیل موفقیت یک اثر ندانست و گفت: چه بسا کارهای ارزانی که به واسطه محتوا و قصه مناسب، تاثیر بیشتری می‌گذارند. رئیس رسانه ملی با اشاره به ادبیات داستانی قوی کشور، آن را پشتوانه‌ای قوی برای اقتباس دانست و گفت: با همین پشتوانه می‌توان استخوان‌بندی فیلمنامه‌ها را محکم کرد. 
وی خواهان شناسایی افتخارات و معرفی آنها به مخاطب در قالب‌های متنوع شد و گفت: در برهه‌ای که مردم ما با مشکلات معیشتی مواجه هستند، باید امید بدهیم. وی در پایان با ابراز امیدواری برای استمرار جلسات با هنرمندان، از ساخت شهرک سینمایی ویژه شهری، تجهیز و آماده‌سازی شهرک سینمایی غزالی و نظم و نسق نظام برآورد و پرداخت به برنامه‌سازان خبر داد.
***
    تلویزیون را بومی کنیم  
در ابتدای این نشست که وحید جلیلی قائم‌مقام رئیس سازمان در امور فرهنگی، شاه‌آبادی معاون سیما و رمضان‌نژاد رئیس مرکز سیما‌فیلم هم حضور داشتند، هنرمندان به بیان نکات خود پرداختند. داوود میرباقری، کارگردان به اهمیت کار روی محتوا برای تولید جذاب اشاره کرد و گفت: اگر استانداردهای فنی و محتوایی‌مان را با همان دقت اولیه ادامه می‌دادیم، تولیدا‌ت‌مان درجه یک می‌شد. محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده خواهان شفافیت در مدیریت و تصمیم‌گیری‌های سازمان برای رهایی برنامه‌سازان از سردرگمی‌شد. مهدی فرجی، تهیه‌کننده از محاسن بومی‌کردن تلویزیون مانند ساخت «پایتخت»، «نون خ» و «نجلا» گفت و خواهان ساماندهی دستمزد بازیگران شد. مسعود ده‌نمکی، تهیه‌کننده و کارگردان با اشاره به حجم بالای تولیدات سریالی که حدودا برابر با ۱۰۸۰ فیلم سینمایی در سال است، خواهان ایجاد نظام جزا و پاداش و حقوق معنوی سازنده شد. هادی مقدم‌دوست، کارگردان به اهمیت اقتباس اشاره کرد و محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده از محاسن همکاری‌های بین‌المللی گفت. همچنین مرجان اشرفی‌زاده، کارگردان خواهان خوانش درست متن‌ها در سازمان و دفاع از حقوق معنوی کارگردان شد و سیروس مقدم، کارگردان نیز از سازمان خواست حواسش به هنرمندان و ویژندهایی مانند «پایتخت» باشد. هادی حجازی‌فر، کارگردان نیز با انتقاد از تعدد مراکز تصمیم‌گیری، برخی دلسوزی‌های بی‌مورد را باعث حذف جذابیت‌ها دانست. جواد شمقدری، کارگردان از اهمیت ساخت شهرک انقلاب و تولید و پژوهش در این زمینه گفت. احمد میرعلایی، تهیه‌کننده نیز به بازمهندسی آثار مناسبتی برای تاثیر بیشتر اشاره کرد.

Page Generated in 0/0054 sec