printlogo


کد خبر: 247942تاریخ: 1401/2/5 00:00
تظاهرات در آمریکا و اروپا در حمایت از فلسطین
دنیا برای فلسطین به ‌پا خاست

گروه بین‌الملل: در ادامه تحولات روزهای اخیر فلسطین گروه‌های مختلف مردمی در اروپا و آمریکا در راستای حمایت از فلسطین و مخالفت با اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی دست به تظاهرات زدند. به گزارش «وطن امروز»،  چند شهر آمریکا از جمله شیکاگو در ایالت ایلینو، هیوستون در تگزاس و تامپا در فلوریدا، دیروز (یکشنبه) شاهد برگزاری تظاهرات ضدصهیونیستی در حمایت از بیت‌المقدس و فلسطین بود. به نوشته پایگاه خبری معا، در شهر شیکاگو گروه «برای عدالت در فلسطین» تظاهرات گسترده‌ای در مرکز این شهر با حضور هزاران نفر از اتباع فلسطینی، عربی و اسلامی تدارک دید. برخی شرکت‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «دست‌تان را از روی قدس بردارید». آنها همچنین در راستای حمایت از حقوق فلسطینی‌ها و لزوم پایان اشغالگری و توقف اقدامات جنایتکارانه صهیونیست‌ها علیه مسلمانان و مسیحیان در بیت‌المقدس شعار دادند. «غسان بلوط» مدیر مرکز «النهضه» در شیکاگو در سخنانی در این تجمع گفت مردم فلسطین هرجا که باشند حول محور مقاومت و در راستای استیفای حقوق خود متحد هستند. او همچنین ایستادگی مسلمانان در مسجدالاقصی و مسیحیان در کلیسای رستاخیز در مقابل نظامیان صهیونیست را ستود. غسان بلوط در ادامه از جامعه جهانی و شورای امنیت و نهادهای حقوقی خواست برای فشار بر رژیم صهیونیستی و استیفای حقوق فلسطینی‌‌ها و توقف تجاوزات به اماکن مقدس و ممانعت از عبادت فلسطینی‌ها وارد عمل شوند. در شهرهای هیوستون در تگزاس و تامپا در فلوریدا نیز تظاهرات مشابهی از سوی گروه «برای عدالت در فلسطین» برگزار شد و گروه‌های مختلف از اتباع کشورهای عربی و اسلامی شرکت کردند. «کمال خلیل» رئیس شورای فلسطینی- آمریکایی در این باره گفت این تظاهرات نشان واضحی از ارتباط ادامه‌دار میان فلسطینی‌ها در تمام نقاط دنیاست. او همچنین گفت که بسیاری از فعالان صلح و برخی کاندیداهای دموکرات که قرار است در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره شرکت کنند، حمایت خود را از مسأله فلسطین اعلام کرده‌اند. پنجشنبه هفته گذشته نیز ده‌ها نفر در شهر نیویورک آمریکا با برگزاری تجمع اعتراضی مقابل سفارت رژیم اسرائیل حمله نظامیان صهیونیست به فلسطینیان در مسجدالاقصی را محکوم کردند. از سوی دیگر در شهر «اتاوا» پایتخت کانادا نیز فعالان حقوق بشر و اتباع فلسطینی دیروز (یکشنبه) دست به تجمع ضدصهیونیستی زدند. تجمع مشابهی نیز در شهر آمستردام، پایتخت هلند برگزار شد. 
 
* تظاهرات مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در لندن
صدها نفر نیز روز جمعه در شهر لندن، در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی تجمع کرده و حملات صهیونیست‌ها به نمازگزاران در مسجدالاقصی و دیگر مناطق فلسطین اشغالی را محکوم کردند. در این تجمع، یهودیان ضدصهیونیست نیز حضور قابل توجهی داشتند. 
 
* برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطینیان در برلین
شهر برلین، پایتخت آلمان نیز روز شنبه شاهد تظاهرات گسترده حامیان حقوق فلسطینی‌ها بود. در این تجمع که به دعوت اتحادیه‌های فلسطینی و عربی از جمله اتحادیه جوانان فلسطینی در اروپا برگزار شد، صدها نفر شرکت کردند. 
رسانه‌های آلمانی از برگزاری اعتراضات در حمایت از فلسطین در برلین خبر دادند که در برخی مناطق به خشونت و درگیری‌هایی منجر شد. به گزارش روزنامه «زوددویچه سایتونگ»، در اعتراضات برگزارشده در حمایت از فلسطینیان در برلین برخی درگیری‌ها و خشونت‌ها دیده شده است. به‌ نوشته این روزنامه آلمانی، این اعتراضات در منطقه نوکلن و کروزبرگ برگزار شد. پلیس از برخی خشونت‌ها و بازداشت‌ها در جریان این اعتراضات خبر داد. «نانسی فایزر» وزیر کشور آلمان دیروز در سخنانی شعارهای ضدیهود در این اعتراضات را محکوم و تأکید کرد برای یهودی‌ستیزی جایی در آلمان وجود ندارد. وی تأکید کرد: ما هرگز نباید به ناسزاهای ضدیهود - فرقی نمی‌کند که از طرف چه گروهی باشد- عادت کنیم. پلیس در حال تحقیقات درباره جرائم رخ داده در این اعتراضات است. روز جمعه هم تظاهرات حمایت از فلسطین در نوکلن برگزار شد. به گزارش تاگس اشپیگل، بیش از 500 تظاهرات‌کننده در این راهپیمایی در نوکلن و کروزبرگ برلین شرکت کرده و علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی شعار دادند. 
 
* اعتراضات در هلند علیه جنایات صهیونیستی در مسجدالاقصی
مردم هلند تجمعی اعتراضی در شهرهای آمستردام، لاهه و ماستریخ علیه جنایات رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی برپا کردند. به گزارش آناتولی، بسیاری از معترضان در نزدیکی مقر پارلمان هلند در لاهه تجمع و به سمت پارک کوکامپ راهپیمایی کردند. تظاهرات‌کنندگان با سر دادن شعارهایی علیه تجاوزات و جنایات نیروهای اسرائیلی خواستار خروج رژیم صهیونیستی از سرزمین‌های فلسطینی و همچنین آزادی فلسطینیان زندانی شدند. آنها همچنین خواستار تحریم اسرائیل شدند و از رفتار تبعیض‌آمیز مربوط به آرمان فلسطین و در رابطه با درگیری در اوکراین انتقاد کردند. 
 
* تظاهرات در شهرهای مراکش در حمایت از مسجد‌الاقصی
صدها مراکشی نیز تجمع‌های متعددی را در مقابل چندین مسجد این کشور جهت حمایت از مسجدالاقصی و مخالفت با حملات و تعدی‌های اسرائیل برگزار کردند. به گزارش القدس العربی، این تجمع‌ها بنا به فراخوان هیات مستقل مراکشی «یاری آرمان‌های امت» با شعار «برای الاقصی خشمگین شو» پس از نماز جمعه برگزار شد. صدها تن در مقابل مساجد در شهرهای الجدیده، کازابلانکا، فاس، مکناس، مراکش، المحمدیه، تطوان، المضیق، تازه و خریبکه تجمع کردند. تظاهرات‌کنندگان شعارهایی در محکومیت تعدی‌های اسرائیل به مسجدالاقصی و تلاش‌های نیروهای اشغالگر و شهرک‌نشین‌ها جهت یورش به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران سر دادند. آنها همچنین عادی‌سازی روابط  با اسرائیل را محکوم کرده و خواهان جرم خواندن عادی‌سازی شدند. دهم دسامبر ۲۰۲۰ اسرائیل و مراکش از عادی‌سازی روابط بعد از توقف مناسبات از سال ۲۰۰۰ خبر دادند. 
تظاهرات اخیر مردم شهرهای مختلف دنیا در حمایت از فلسطین پس از آن است که تجاوز نظامیان صهیونیست و شهرک‌نشینان علیه مسجدالاقصی و فلسطینی‌ها در ماه مبارک رمضان شدت پیدا کرده و طی چند روز اخیر، مسجدالاقصی صحنه یورش نظامیان صهیونیست بوده است. این در حالی است که مقاومت فلسطین درباره هر گونه تشدید تنش در بیت‌المقدس به اشغالگران هشدار داده و همزمان یورش نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی موجب واکنش‌های عربی و محکومیت‌های اسلامی فراوانی از سوی کشورها و نهادهای منطقه‌ای شده است. گروه‌های مقاومت فلسطین نیز اعلام کرده‌اند تل‌آویو با این حملات، مسؤول وضعیت‌های آینده و واکنش‌های سخت فلسطینیان خواهد بود. 
 
* آماده‌باش ارتش صهیونیستی از ترس موشک‌های مقاومت
همزمان با تحولات بین‌المللی در حمایت از فلسطین، ارتش رژیم صهیونیستی از صبح دیروز (یکشنبه) با استقرار ۱۴۰۰ نظامی حوالی قدس اشغالی، در حالت هشدار و آماده‌باش کامل قرار گرفته است؛ علاوه بر آن، ۱۲گردان دیگر از نظامیان صهیونیست در امتداد خط تماس با خط سبز مستقر شده‌اند. طبق گزارش پایگاه خبری «العربی الجدید»، به دلیل این تشدیدات امنیتی انتظار می‌رود «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، جلسه‌ای برای ارزیابی وضعیت درگیری در سرزمین‌های اشغالی برگزار کند. منابع خبری همچنین احتمال می‌دهند این نگرانی به احضار گردان‌های ذخیره از نظامیان ارتش برای جایگزینی آنها با گردان‌های معمولی منجر شود. در همین حال، از صبح دیروز اشغالگران با اعمال تحریم‌های اقتصادی همگانی در نوار غزه، گذرگاه‌های زمینی خود با غزه را بستند و از ورود ۱۲۰۰۰ کارگر فلسطینی از نوار غزه برای کار در سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کردند. از سوی دیگر، رژیم اشغالگر نیز با انتشار اخباری مبنی بر عدم علاقه ارتش صهیونیستی به پوشش این اقدامات تنبیهی در قالب مسائل اقتصادی، از الفاظ جدیدی برای توصیف مجازات همگانی استفاده و درخواست کرد این اقدامات، ابزاری برای فشار غیرنظامی تلقی شود. با توجه به ارزیابی‌های امنیتی رژیم صهیونیستی که دیروز توسط رسانه‌های مختلف این رژیم از جمله «هاآرتص» و «اسرائیل هیوم» منتشر شد، آنها برای تشدید وضعیت اقتصادی غزه، انگیزه‌های سیاسی دارند. مقامات رژیم صهیونیستی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در واقع حماس، خواهان تشدید تنش نظامی نیست. با وجود این، برآوردهای صهیونیستی که از طریق رسانه‌های رژیم اعلام می‌شود، حاکی از این است که انتظار می‌رود «وضعیت تنش» در ۲ هفته آینده به مناسبت‌های مختلف [از مراقبت‌ها در شب قدر تا آخرین نماز جمعه(روز جهانی قدس)] ادامه پیدا کند. این در حالی است که دیروز شبکه صهیونیستی «کان» نیز خبر داده بود فرماندهان نظامی رژیم به مقامات سیاسی در تل‌آویو توصیه کرده‌اند به شلیک راکت‌ها از سمت غزه پاسخ نظامی ندهند و با گروه‌های مقاومت فلسطین درگیر نشوند. 

Page Generated in 0/0055 sec