printlogo


کد خبر: 247945تاریخ: 1401/2/5 00:00
دور دنیا

یونیسف: در یک هفته بیش از ۵۰‌کودک در افغانستان کشته شدند
مسؤول منطقه‌ای صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل با اشاره به حملات اخیر در افغانستان گفت طی یک هفته گذشته در این رویدادها بیش از ۵۰ کودک کشته شدند. «جورج لاریا ایدجی» مسؤول منطقه‌ای صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در توئیتی اظهار داشت طی یک هفته اخیر بیش از 50 کودک دختر و پسر در افغانستان کشته شدند و به‌ دلیل وخیم بودن حال برخی مجروحان انتظار می‌رود این ارقام افزایش یابد. وی با اظهار اینکه در انفجار مسجد «مولوی اسکندر» در شهرستان امام‌صاحب ولایت قندوز، دست‌کم 4 کودک کشته شدند و شمار زیاد دیگری آسیب‌های وحشتناک دیده‌اند، با محکوم کردن این حملات تصریح کرد: خشونت علیه کودکان در همه اشکال آن باید از هم‌اکنون متوقف شود. «محمد آگ آیویا» نماینده یونیسف پیش از این در توئیتی اعلام کرده بود این نهاد پس از بررسی‌های انجام شده تأیید می‌کند در حملات هوایی اخیر ارتش پاکستان به ولایت‌های «خوست» و «کنر» در مجموع 20 کودک کشته شدند. نماینده یونیسف گفته بود این کودکان در حالی که خواب بودند در خانه‌های‌شان کشته شدند. وی با تأکید بر توقف خشونت علیه کودکان در افغانستان اظهار داشت: یونیسف از همه طرف‌ها می‌خواهد طبق قوانین بین‌المللی از آسیب رساندن به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی خودداری کنند و در همه حال هر آنچه در توان دارند برای حفظ امنیت کودکان انجام دهند.
***
اتحادیه اروپایی پول گاز روسیه را به «روبل» می‌پردازد
خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت‌های اتحادیه اروپایی اعلام کرد این شرکت‌ها احتمالا بتوانند بدون نقض تحریم‌های آمریکا علیه روسیه پول گاز این کشور را به روبل پرداخت کنند. کمیسیون اروپا روز جمعه بدون اینکه به جزئیات دقیق اشاره کند، اعلام کرد هنوز روش‌های اجرا مشخص نیست اما می‌توان به همان نحوه‌ای که روسیه برای پرداخت پول گاز «روبل» را پیشنهاد داده بود، عمل کرد. مسکو پیشنهاد داده بود خریداران انرژی این کشور حسابی را در «گازپروم ‌بنک» افتتاح کنند و از این طریق پول گاز روسیه را بپردازند. گازپروم ‌بنک، بانک روسی است که در آن پرداخت‌ها به یورو و دلار است اما می‌توان به روبل تبدیل کرد و در چنین وضعیتی در عین حال که می‌توان به تحریم‌ها پایبند بود پول گاز را هم به روبل پرداخت کرد. در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک هم از قول بانک مرکزی آلمان نسبت به زیان 180 میلیارد یورویی (194 میلیارد دلاری) این کشور در صورت اعمال تحریم‌های گازی علیه روسیه هشدار داد. این بانک در جدیدترین بولتن ماهانه خود اعلام کرد این تحریم (تحریم گاز روسیه) به کاهش 5 درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سال 2022 منجر خواهد شد و افزایش قیمت انرژی را به ارمغان می‌‌آورد و شدیدترین رکود در دهه‌های اخیر را برای آلمان رقم می‌‌زند. در عین حال، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با روزنامه اشپیگل، تحریم گازی روسیه را برای اروپا ویرانگر دانست. او گفت: «ما می‌خواهیم از یک بحران اقتصادی قابل توجه، از دست رفتن میلیون‌ها شغل و تعطیلی کارخانه‌هایی که دیگر هرگز باز نخواهند شد، جلوگیری کنیم. این تحریم، عواقب قابل توجهی برای کشور ما و برای کل اروپا خواهد داشت و تامین مالی بازسازی اوکراین نیز از این امر بسیار آسیب خواهد دید». از طرفی گفته می‌شود کمیسیون اروپا به واردکنندگان اروپایی اجازه خواهد داد پول گاز وارداتی از روسیه را با استفاده از سازوکار جدید پرداخت پیشنهادی مسکو بپردازند. شرکت‌های اتحادیه اروپایی احتمالا یک حساب بانکی در «گازپروم بنک» باز و در آن دلار و یورو سپرده‌گذاری خواهند کرد تا با تبدیل به روبل، بهای سوخت وارداتی خود را بپردازند. 
***
چاقوکشی در فرانسه
 ضارب: باید مکرون را بکشیم
منابع رسانه‌ای دیروز از حمله با سلاح سرد به حاضران کلیسای «سنت-پیر د آرن» شهر نیس فرانسه و جراحت ۲ نفر خبر دادند. در حالی که از صبح دیروز یکشنبه رای‌گیری برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه با رقابت «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور کنونی و «مارین لوپن» رهبر «جبهه ملی» این کشور آغاز شده بود، حمله با چاقو در یک کلیسا خبرساز شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رسانه‌های محلی فرانسوی از قبیل «لوپاریزین» خبر دادند که یک مرد سی و چند ساله روز یکشنبه بعد از چاقوکشی در کلیسای شهر نیس این کشور بازداشت شد. طبق این گزارش‌ها، یک مرد در کلیسای «سنت-پیر د آرن» شهر نیس فرانسه به ۲ نفر با چاقو حمله و آنها را زخمی کرد. به روایت رسانه‌های فرانسوی، ضارب یک کشیش ۵۷ ساله را ۲۰ بار هدف ضربات چاقو قرار داد. روزنامه «لوپوینت» فرانسه هم در گزارشی درباره این حمله با ضربات چاقو نوشت: «حداقل ۱۰ نفر در زمان حمله در کلیسا حضور داشتند و ضارب وقتی وارد کلیسا شد فریاد می‌زد: ما باید مکرون را بکشیم». 
***
تشدید اخراج پناهجویان افغان همزمان با بحران اوکراین این بار در بلژیک
پس از تصمیم آلمان برای آواره کردن پناهجویان افغان برای جا دادن به اوکراینی‌ها، رسانه‌های بلژیکی اعلام کردند این کشور ماه گذشته دستور به اخراج ۶۸۰ پناهجوی افغان داده است. به نقل از «بروسلز تایمز»، مقامات بلژیکی به 680 پناهجوی افغان در ماه مارس دستور دادند این کشور را ترک کنند. بر اساس این گزارش، دفتر کمیساریای پناهندگان و افراد بدون تابعیت بر این باور است وضعیت در افغانستان پس از تسلط طالبان بر افغانستان تغییر کرده است. «درک ون دن بولک» کمیسر پناهندگان و افراد بدون تابعیت در این باره گفت: هنوز ناامنی در افغانستان وجود دارد اما همه توسط طالبان هدف قرار نمی‌گیرند، آنها افراد خاصی را هدف قرار می‌دهند. وی افزود: پناهجویان افغان در ماه‌های فوریه و مارس فراخوانده شدند، بسیاری از آنها با پاسخ منفی مواجه شدند و دستور خروج از کشور را نیز دریافت کردند. پیش از این نیز نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» گزارش داده بود که آلمان در اقدامی مغایر با شعارهای حقوق بشری، مهاجران افغان را آواره می‌کند تا برای پناهندگان جنگ اوکراین جا باز کند.

Page Generated in 0/0055 sec