printlogo


کد خبر: 247972تاریخ: 1401/2/5 00:00
اخبار

سرلشکر باقری خواستار شد
کشف علل و عوامل حوادث تروریستی  اخیر افغانستان
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی حوادث تروریستی اخیر در افغانستان را محکوم و عوامل آن را تروریسم تکفیری و مزدوران اجیر شده رژیم تروریست آمریکا و سرویس‌های امنیتی وابسته به نظام سلطه و صهیونیسم جهانی معرفی کرد. متن پیام سرلشکر پاسدار محمد باقری به این شرح است: تکرار حوادث تروریستی خونین توسط تروریسم تکفیری و مزدوران اجیر شده رژیم تروریست و جنایتکار آمریکا و سرویس‌های امنیتی وابسته به نظام سلطه و صهیونیسم جهانی در کشور برادر و دوست افغانستان که هر روز منجر به شهادت و مجروحیت شمار زیادی از مردم مظلوم و بی‌دفاع این کشور بویژه زنان و کودکان می‌شود، نیازمند اتخاذ تدابیر عاجل و تمهیدات مناسب، جدی و عملی حاکمیت برای بررسی و کشف علل و عوامل وقوع اینگونه فجایع و نیز شناسایی و مجازات قاطع جریان‌ها و عناصری است که امنیت این سرزمین اسلامی از جمله مدارس، مساجد و اماکن مذهبی را همسو با راهبرد شیطانی کاخ سفید و دشمنان پیامبر اعظم(ص) هدف قرار داده‌اند. شهادت مظلومانه تعدادی از دانش‌آموزان افغانستانی در مرکز آموزشی «ممتاز» و دبیرستان «عبدالرحیم شهید» شهر کابل را به ملت شریف و مسلمان افغانستان تبریک و تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند کریم و نعیم برای مجروحان حادثه‌ طلب سلامتی و شفای عاجل دارم.
***
انتشار جزئیات جدید از نشست ایران و عربستان در بغداد
یک منبع عراقی با اشاره به حضور نخست‌وزیر این کشور در مذاکرات ایران و عربستان در بغداد، جزئیات جدیدی را درباره این نشست اعلام کرد. به گزارش ایسنا، یک منبع عراقی در گفت‌وگو با بخش عربی شبکه آرتی اعلام کرد در نشست ۲ هیات امنیتی ایران و عربستان در بغداد مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و معاون مشاور امنیت ملی ایران و رئیس سرویس اطلاعات عربستان حضور داشتند. وی گفت: ۲ طرف در این نشست توافق کردند به نشست‌های امنیتی پایان دهند و به مذاکرات دیپلماتیک منتقل شوند. این منبع تاکید کرد: انتظار می‌رود دور ششم مذاکرات نیز در خاک عراق برگزار شود. این منبع عراقی همچنین خاطرنشان کرد فضای نشست مثبت بود و ۲ طرف درباره برخی نقاط برای ایجاد فضای آرام میان تهران و ریاض به توافق رسیدند. وی همچنین گفت نشست ایرانی - سعودی چند ساعت به طول انجامید و هیات ایرانی زیارت مذهبی نیز داشت اما هیات سعودی دیرتر از آنها بغداد را ترک کرد. همچنین پایگاه خبری نورنیوز نوشت مسؤولان عالی عراق و سلطنت عمان نقش موثری در شکل‌گیری جلسات مشترک میان نمایندگان تهران و ریاض داشته‌اند. در جریان 5 دور گفت‌وگوهای صریح انجام شده، درباره چالش‌های اصلی در مسیر از سرگیری روابط ۲ کشور تبادل نظر شده است. مقامات ارشد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار ۲ کشور در جلسات شرکت کرده‌اند. اگرچه هنوز اخبار رسمی درباره محتوای آخرین دور گفت‌وگوها و توافقات احتمالی منتشر نشده اما اطلاعات رسیده به نورنیوز حاکی است فضای مثبت نشست اخیر امیدواری‌ها برای گام نهادن ۲ کشور در مسیر از سر‌گیری روابط را افزایش داده است. با توجه به شکل‌گیری فضای مفاهمه و گفت‌وگوهای سازنده میان نمایندگان ۲ کشور، پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک زمینه برگزاری جلسه مشترک میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی فراهم شود. 
***
تقدیم رونوشت استوارنامه سفیران جدید ۵ کشور به امیرعبداللهیان
سفیران جدید جمهوری استونی، مونته‌نگرو، جمهوری بوروندی، جمهوری فدرال دموکراتیک نپال و جمهوری لتونی دیروز یکشنبه در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، رونوشت استوارنامه خود را تقدیم کردند. به گزارش تسنیم، «آنللی کوک» سفیر جدید جمهوری استونی در کشورمان بعد از ظهر یکشنبه در آغاز ماموریت خود در جمهوری اسلامی ایران در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، رونوشت استوارنامه خود را تقدیم کرد. «پریشا کاستراتوویچ» سفیر جدید مونته‌نگرو در کشورمان نیز در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و در آغاز ماموریت خود در کشورمان رونوشت استوارنامه خود را تسلیم امیرعبداللهیان کرد. همچنین «ژرار نتائوروارویه بیکه‌باکو» سفیر جدید جمهوری بوروندی در کشورمان در آغاز ماموریت خود در دیدار با حسین امیرعبداللهیان رونوشت استوارنامه خود را تسلیم کرد. در ادامه دیدارهای دیروز وزیر امور خارجه کشورمان با سفرای جدید کشورهای خارجی در ایران، «تاپاس آدیکاری» سفیر جدید جمهوری فدرال دموکراتیک نپال در آغاز ماموریت خود در جمهوری اسلامی ایران رونوشت استوارنامه خود را به امیرعبداللهیان تقدیم کرد. همچنین «پتریس وایوارس» سفیر جدید جمهوری لتونی در جمهوری اسلامی ایران در آغاز ماموریت خود در کشورمان با وزیر امور خارجه دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تقدیم کرد. 
***
درخواست بلینکن از ایران برای آزادی یک شهروند دوتابعیتی
وزیر خارجه آمریکا با طرح ادعاهایی ضد ایرانی، در اظهاراتی مداخله‌جویانه، خواستار آزادی یک شهروند دوتابعیتی ایرانی - آمریکایی شد. به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر ادعاهایی را درباره بازداشت افراد دوتابعیتی در ایران مطرح کرد و مدعی شد با آنها همچون گروگان‌های سیاسی برخورد می‌شود. بلینکن در ادامه از ایران خواست «عماد شرقی» شهروند ایرانی - آمریکایی را هرچه زودتر آزاد کند. عماد شرقی که به‌ عنوان مدیر ارشد شرکت سرآوا مشغول فعالیت بود، نخستین‌‌بار سال ۱۳۹۷ بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شد. وی ۲ سال بعد به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شد. عماد شرقی هنگامی که قصد داشت از مرز ایران با کردستان عراق به صورت غیرقانونی خارج شود، بازداشت شد. 

Page Generated in 0/0063 sec