printlogo


کد خبر: 247984تاریخ: 1401/2/5 00:00
اخبار

شورای نگهبان طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار» را تأیید کرد
سخنگوی شورای نگهبان از تایید طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار» خبر داد و گفت: شورای نگهبان در مرحله آخر اشکالات مستقل و جداگانه‌ای نسبت به این طرح نداشت اما تاکید هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام راجع به مجوز کسب‌وکارهایی بود که در حوزه‌های مربوط به نظم و انضباط پولی، مالی و ارزی فعالیت دارند. بحث این بود که این مجوزها باید تاییدمحور باشند و این موضوع باید در مصوبه تصریح شود. هادی طحان‌نظیف دیروز در گفت‌وگوی تلویزیونی از تایید طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار از سوی شورای نگهبان خبر داد و گفت: این طرح خلاف شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشد. وی بیان کرد: امیدواریم همان‌طور که از عنوان این طرح مشخص است، اجرای این مصوبه به تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار و رونق کسب‌وکارها در سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین بینجامد. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان در مرحله آخر اشکالات مستقل و جداگانه‌ای نسبت به این طرح نداشت اما تاکید هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام راجع به مجوز کسب‌وکارهایی بود که در حوزه‌های مربوط به نظم و انضباط پولی، مالی و ارزی فعالیت دارند. بحث این بود که این مجوزها باید تاییدمحور باشند و این موضوع باید در مصوبه تصریح شود.
طحان‌نظیف ادامه داد: اصلاحی در این زمینه به عمل آمد و به این موضوع تصریح شد. ما این اصلاحات را در جلسه شورای نگهبان بررسی کردیم و امروز به مجلس شورای اسلامی اعلام شد که این مصوبه خلاف شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشد.
***
بانک مرکزی:
 آمار رئیس‌جمهور درباره کاهش ۱۳‌درصدی تورم کاملاً مستند است
معاون اقتصادی بانک مرکزی آمار بیان‌شده از سوی رئیس‌جمهور درباره کاهش حدود ۱۳ درصدی نرخ تورم از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته را مطابق آمارهای بانک مرکزی خواند. پیمان قربانی در مصاحبه با ایبنا با تاکید بر اینکه آمار مربوط به تورم کماکان در بانک مرکزی تولید می‌شود و به صورت ماهانه در اختیار مقامات و مسؤولان اقتصادی کشور قرار می‌گیرد، گفت: نرخ تورم از 47.1 درصد در سال ۱۳۹۹ در نهایت به 59.3 درصد در شهریوماه ۱۴۰۰ رسید که در ۷ دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. قربانی تصریح کرد: خوشبختانه از شهریورماه ۱۴۰۰ به بعد نرخ تورم ۱۲ ماهه در مسیر نزولی قرار داشته و با 13.1 واحد درصد کاهش به 46.2 درصد در اسفندماه ۱۴۰۰ رسیده است. معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: بر این اساس، آماری که رئیس‌جمهور درباره کاهش ۱۳ درصدی نرخ تورم بیان کردند کاملا صحیح و مستند به آمار بانک مرکزی بوده است. قربانی همچنین از کاهش چشمگیر نرخ تورم نقطه به نقطه در دولت سیزدهم نیز خبر داد و افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه نیز که شهریورماه ۱۴۰۰ در سطح 54.9 درصد قرار داشت، با 25.4 واحد درصد کاهش به 29.5 درصد در اسفند ۱۴۰۰ رسیده است. معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به نقش رشد پایه پولی در افزایش نرخ تورم طی سال‌های گذشته گفت: خوشبختانه روند رشد پایه پولی که در تیرماه ۱۴۰۰ به 42.6 درصد رسیده بود با 11.2 واحد درصد کاهش به 31.4 درصد در اسفندماه ۱۴۰۰ رسیده که حاکی از جهت‌گیری صحیح بانک مرکزی و دولت سیزدهم در این زمینه است.
***
آغاز مقابله با قاچاق لوازم خانگی از آخر اردیبهشت
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد طرح مقابله با کالای قاچاق و تقلبی از پایان اردیبهشت در بخش لوازم خانگی آغاز می‌شود.
محمدمهدی برادران با اشاره به ابلاغیه رئیس‌جمهور مبنی بر تشدید مقابله با کالای قاچاق و تقلبی، اظهار کرد: بر این اساس ماهانه اقدامات تکمیلی برای ارتقای سطح شفافیت بازار و کیفیت برای رسیدن به اهداف طرح یعنی کالای مطمئن، داخلی و استاندارد و همچنین واردات قانونی انجام می‌شود.  وی با اشاره به اجرای طرح مقابله با کالای قاچاق و تقلبی در بخش لوازم یدکی در فروردین، گفت: از پایان اردیبهشت‌ماه این طرح در بخش لوازم خانگی اجرا می‌شود و بعد به ترتیب در حوزه محصولات دخانی، آرایشی و بهداشتی و پوشاک اجرا خواهد شد.
برادران با بیان اینکه هر ماه یکی از کالاها در دستور کار طرح مقابله با قاچاق و تقلب قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این طرح با همکاری اصناف، انجمن‌ها و سازمان‌های نظارتی اجرا می‌شود. البته این طرح نافی سایر طرح‌های مقابله با قاچاق نیست، بلکه برای بررسی بیشتر بویژه در حوزه تکمیل سامانه‌ها انجام می‌شود.
***
رتبه دهم ایران در تولید فولاد حفظ شد
مجموع تولید جهانی فولاد در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی، کاهش 6.8 درصدی داشت. ایران با تولید ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تنی فولاد همچنان در جایگاه دهمین فولادساز برتر جهان قرار دارد. طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، فولادسازان جهان از ابتدای ژانویه تا پایان مارس ۲۰۲۲ میلادی (۱۱ دی ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱) ۴۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که این میزان حاکی از افت 6.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. همچنین ۶۴ کشور فولادساز جهان در ماه مارس ۲۰۲۲ میلادی (۱۰ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱) ۱۶۱ میلیون تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 5.8 درصدی را نشان می‌دهد. در مدت یاد شده، ایران در مجموع ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی، 4.4 درصد کاهش داشته است. تولید فولاد خام ایران در مارس سال جاری میلادی نیز با 6.1 درصد افت نسبت به مارس ۲۰۲۱ میلادی به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید.


Page Generated in 0/0050 sec