printlogo


کد خبر: 247997تاریخ: 1401/2/6 00:00
بر اثر درگیری بین پلیس و معترضان به نتایج انتخابات فرانسه ۲ تن کشته شدند
طالع نحس مکرون
مارین لوپن، رقیب مکرون خود را به دلیل «تبدیل شدن راست افراطی به یک جریان اصلی» در اتمسفر سیاسی فرانسه پیروز این انتخابات می‌داند

گروه بین‌الملل: ساعاتی پس از اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، خبرگزاری«اسپوتنیک» از وقوع درگیری بین تظاهرات‌کنندگان و پلیس فرانسه در پاریس خبر داد. این درگیری‌ها پس از اعلام پیروزی امانوئل مکرون برای بار دوم در انتخابات ریاست‌جمهوری به وقوع پیوست و پلیس از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد. همچنین منابع محلی اعلام کردند در جریان این اعتراضات پلیس به سمت یک خودرو شلیک کرد که در نتیجه آن ۲ تن کشته شدند. رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند پلیس پاریس به این خودرو که راننده آن از توقف و بازرسی امتناع کرد، تیراندازی کرد که در پی آن ۲ نفر کشته و سرنشین سوم زخمی شد. از سویی رئیس‌جمهور فرانسه پس از اعلام نتایج اولیه گفت ۵ سال آینده ریاست‌جمهوری وی ادامه دوره قبلی نخواهد بود و متعهد شد برنامه‌های انتخاباتی خود را که از آن به عنوان «پروژه بلندپروازانه» یاد کرد، برای کاهش شکاف‌ها و اختلافات سیاسی ناشی از انتخابات اخیر اجرایی و فرانسه را مستقل‌تر و اروپا را قدرتمندتر کند. مکرون گفت تعدادی از فرانسوی‌ها به او رای دادند اما نه در حمایت از ایده‌هایش، بلکه برای ایستادن در برابر راست‌های افراطی. وی تاکید کرد فرانسوی‌ها بار دیگر به او اعتماد کردند تا ۵ سال دیگر کشور را رهبری کند. رئیس‌جمهور فرانسه همچنین متعهد شد «سبک خود را تغییر داده» و «رئیس‌جمهوری متعلق به همه» باشد. 
 
* امانوئل مکرون؛ وارث دولت ضعیف
 امانوئل مکرون نسبت به نتیجه‌ انتخابات دور قبل، سقوط آزاد داشته و در نهایت با سوار شدن بر موج روس‌هراسی توانست به یک پیروزی شکننده دست پیدا کند. نتایج شمارش آرا نشان داد مکرون با کسب 58.55 درصد آرا بر مارین لوپن، رقیب خود از حزب راست افراطی که 41.45 درصد آرا را به دست آورد پیروز شد. به این ترتیب مکرون برنده دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه شد و به مدت 5 سال دیگر در کاخ الیزه زمام امور کشور را در دست خواهد گرفت. با این پیروزی، مکرون نخستین رئیس‌جمهوری فرانسه است که پس از دوره ریاست‌جمهوری ژاک شیراک در سال ۲۰۰۲ مجددا انتخاب می‌شود. نتیجه تأیید شده دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه چهارشنبه 27 آوریل (هفتم اردیبهشت) «به طور رسمی» اعلام می‌شود. 
 48.7 میلیون نفر در این انتخابات واجد شرایط رأی دادن بودند. وزارت کشور فرانسه اعلام کرد میزان نهایی مشارکت رای‌دهندگان در دور دوم 73.07 درصد و میزان عدم مشارکت از سال ۱۹۶۹ تاکنون بی‌سابقه بوده است. میزان آرای سفید در دور دوم انتخابات نیز به 28 درصد رسید. به هر روی با اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه مشخص شد امانوئل مکرون توانسته با یک برتری بسیار شکننده، بر رقیب سرسخت خود یعنی مارین لوپن، رهبر جبهه ملی این کشور پیروز شود و برای دومین دوره‌ متوالی وارد کاخ الیزه شود. رقابت تنگاتنگ مکرون و لوپن در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، اگر چه در نهایت با برتری مجدد مکرون همراه بود اما مقایسه‌ روندی که ۲ نامزد از انتخابات سال 2017 تا امروز طی کردند، نشان می‌دهد مارین لوپن توانسته همه‌ راست‌گرایان را پشت سر خود متحد کند و رای بسیار بالایی - در حدود نیمی از آرای کل- را از مردم فرانسه بگیرد. این در حالی است که مکرون نسبت به نتیجه‌ انتخابات دور قبل، سقوط آزاد داشته و در نهایت با سوار شدن بر موج روس‌هراسی توانست به یک پیروزی شکننده دست پیدا کند. اما این پیروزی، آغاز مشکلات جدی آقای رئیس‌جمهور است. جامعه فرانسه در این دور از رقابت‌های انتخاباتی نشان داد به صورت گسترده‌ای «قطبی» شده؛ یعنی دقیقا اتفاقی که بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده در جامعه‌ آمریکا رخ داد و شکاف‌های هویتی- اجتماعی بشدت گسترش یافت، حالا در جامعه فرانسه نیز به وقوع پیوسته است. تجمع‌های گسترده‌ای که در روزهای گذشته در شهرهای مختلف فرانسه از جمله پاریس، لیون و استراسبورگ برگزار شد و جوانان صراحتا از نامطلوب بودن هر 2 نامزد نهایی انتخابات سخن می‌گفتند، نشان می‌دهد مکرون راه بسیار سختی را برای مدیریت 5سال آینده‌ الیزه در پیش دارد؛ راهی که از همین ابتدا به تعبیر کارشناسان اروپایی، او را تبدیل به یک رئیس‌جمهور ورشکسته کرده است. اتخاذ سیاست‌های ریاضتی در اقتصاد -که به عنوان مثال، سن بازنشستگی را در این کشور به 65 سال افزایش داد- خیلی زود گریبان دولت مکرون را خواهد گرفت. در همین راستا، بسیاری از کارشناسان هم پیش‌بینی کرده بودند خروجی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه یک رئیس‌جمهور ضعیف خواهد بود که باید با جمعیت کثیری از رای‌دهندگان سرخورده از جناح‌های سیاسی دست و پنجه نرم کند. در فقدان احزاب فراگیر و مساله جمعی مشترک یا احساس داشتن سرنوشتی مشترک، شکل‌گیری اجماع نظر منجر به کارآمدی دشوارتر می‌شود. 
 
* مخالفت بیشتر فرانسوی‌ها با کسب اکثریت از سوی حزب مکرون در پارلمان
مکرون در حالی پیروز انتخابات شده است که نتایج نظرسنجی جدید نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد رای‌دهندگان فرانسوی نمی‌خواهند حزب امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور اکثریت را در انتخابات ماه آینده پارلمانی در مجلس ملی این کشور کسب کند. نظرسنجی «اوپینیون وِی» که به سفارش شبکه‌های خبری «سی‌نیوز» و «اروپ ۱» انجام شده است، نشان می‌دهد اکثریت مردم فرانسه تمایلی ندارند حزب مکرون در انتخابات ماه ژوئن اکثریت  پارلمان را به دست آورد. به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، ۶۳ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند نمی‌خواهند مکرون اکثریت پارلمان را داشته باشد، در حالی که ۳۵ درصد گفتند می‌خواهند او اکثریت را به دست آورد. این نظرسنجی توسط موسسه Opinionway با شرکت ۱۳۰۰ رای‌دهنده فرانسوی و پس از انتشار نتایج اولیه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور انجام شد. رای‌دهندگان فرانسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از چه کسی به عنوان نخست‌وزیر حمایت می‌کنند، ۴۶ درصد مارین لوپن را انتخاب کردند و ۴۴ درصد گفتند طرفدار «ژان لوک ملانشن» هستند، در حالی که ۸ درصد از «والری پکرس» (نامزد ریاست‌جمهوری از حزب جمهوری‌خواهان) حمایت کردند. درباره رضایت از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، ۴۹ درصد پاسخ‌دهندگان گفتند از نتایج دور دوم انتخابات راضی هستند. همین تعداد از شرکت‌کنندگان هم گفتند از نتیجه رضایت ندارند.
***
    مکرون انتخابات را برد، لوپن آینده را     
اعلام نتایج انتخابات اگرچه حکایت از انتخاب امانوئل مکرون به عنوان رئیس‌جمهوری جدید فرانسه دارد اما مارین لوپن رقیب او نیز خود را پیروز این انتخابات می‌داند. به طور خلاصه و دقیق می‌توان دلیل ادعای لوپن را «تبدیل شدن راست افراطی به یک جریان اصلی» در اتمسفر سیاسی فرانسه قلمداد کرد. 41.5 درصد رای لوپن در انتخابات این ایده را که راست افراطی در فرانسه روند رو به رشدی نسبت به 5 سال قبل داشته و به یک جریان سیاسی اصلی در موازنه قدرت در فرانسه تبدیل شده، تثبیت کرد. این ملی‌گرای خشن در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری روز یکشنبه پیروز نشد اما یک قدم دیگر به هدفش نزدیک‌تر شد. با 41.5 درصد آرا که برای او بی‌سابقه بود، سیاست نارضایتی ضد خارجی و ضد سیستمی لوپن اکنون بیش از هر زمان دیگری در ذهن، تفکر و چشم‌انداز سیاسی فرانسه جا افتاده است. بدون شک مکرون میراث‌دار جامعه‌ای دوپاره خواهد بود که نیروی مقابله ایدئولوژی طرف مقابل بشدت بر سیاست‌های او اثر خواهد گذاشت.  از زمانی که خاندان لوپن - ابتدا پدر، ژان ماری، و اکنون دختر، مارین - برای نخستین‌بار در سال 1974 در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند، هرگز این میزان از رای‌دهندگان فرانسوی حامی این ایده که اگر فرانسه کمتر به روی خارجی‌ها و دنیای بیرون باز باشد، ثروتمندتر، امن‌تر و به نوعی فرانسوی‌تر می‌شود، نبودند. لوپن سال 2017 انتخابات را با 66 درصد به 34 درصد نسبت به مکرون از دست داد و ژان ماری سال 2002 توسط ژاک شیراک (82 درصد به 18 درصد) شکست خورد. فراتر رفتن از 40درصد آرا، لوپن را به یک شخصیت و لیدر برجسته در جریان اصلی تبدیل می‌کند.  اگر او نخستین رئیس‌جمهور زن فرانسه می‌شد، طرح او برای مبارزه با «تروریسم» شامل سلب آزادی بخشی از جمعیت فرانسه  و زنان مسلمان می‌شد. همین امر درباره پیشنهادهای او برای انتقال شهروندان فرانسوی به صفوف اول برای مشاغل، مزایا و مسکن صدق می‌کند. لوپن با حمایت از مسائل مربوط به هزینه‌های زندگی، دوستی با طبقه کارگر، تغییر نام حزبش و فاصله گرفتن از پدرش، جذابیت خود را گسترش داد و خود را به بخش‌های فزاینده‌ای از رای‌دهندگان فرانسه که احساس می‌کنند از سوی مقامات پاریس و بروکسل دیده و شنیده نمی‌شوند، معرفی کرد. خانم «یاسمینا آکساس» دانشجوی حقوق و از رای‌دهندگان مسلمان مخالف لوپن در انتخابات اخیر گفت: «شکست دادن لوپن جشن گرفتن ندارد. هنوز 40 درصد مردم به لوپن رای می‌دهند. این یک پیروزی نیست». اگرچه مکرون نخستین رئیس‌جمهور فرانسه در 20 سال گذشته است که برای دومین بار پیروز می‌شود اما نتوانست به هدفی که در ابتدای دوره ریاست‌جمهوری‌اش در 5 سال پیش برای خود تعیین کرده بود، دست یابد؛ زمانی که او متعهد شد زمین را زیر پای لوپن بلرزاند.  او گفت: «من در 5 سال آینده هر کاری را انجام خواهم داد تا دیگر دلیلی برای رأی دادن به افراط وجود نداشته باشد». با این حال، لوپن یک گام دیگر به جلو برداشته است و می‌تواند سال 2027 دوباره نامزد شود. او پس از انتخابات گفت: «در این شکست، نمی‌توانم نوعی امید را احساس نکنم. من هرگز فرانسوی‌ها را رها نمی‌کنم».
منبع: الجزیره

 


Page Generated in 0/0053 sec