printlogo


کد خبر: 248000تاریخ: 1401/2/6 00:00
دور دنیا

بیانیه «حزب‌الله»  درباره حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی
حزب‌الله لبنان بامداد دیروز (دوشنبه) درباره حمله توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان بیانیه‌ای صادر کرد. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: رژیم صهیونیستی حدود ساعت 1:55 بامداد دوشنبه چندین گلوله توپ به سمت مناطقی در جنوب لبنان شلیک کرده است که 6 گلوله توپ به شهرک‌های «علما الشعب» و «طیر حرفا» و 10گلوله هم به منطقه «ام الرب» در جنوب شهرک «الضهیره» اصابت کرده است. در این بیانیه آمده است: رژیم اسرائیل همزمان با حملات توپخانه‌ای به جنوب لبنان، اقدام به شلیک 20 گلوله منور در آسمان شهرک‌های «شیحین»، «مروحین» و «زبقین» کرده که این اقدام منجر به آتش‌سوزی‌هایی در این مناطق شد. حزب‌الله لبنان در ادامه این بیانیه افزود: رژیم صهیونیستی رأس ساعت 3:30 بامداد بار دیگر 9 گلوله توپ دیگر به سمت منطقه‌ای در شهرک‌های «حامول» و «طیر حرفا» شلیک کرده که این حملات تلفات جانی نداشته است. بر اساس گزارش منابع خبری، ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون 23 خمپاره و توپ به محل پرتاب راکتی که از لبنان به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شده بود، شلیک کرده است. شامگاه یکشنبه ۲ راکت از منطقه رأس‌العین در جنوب شهر صور لبنان به سرزمین‌های اشغالی شلیک شد و همزمان صدای انفجار در الجلیل غربی واقع در مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی شنیده شد. برخی رسانه‌های خبری از پرواز جنگنده‌های صهیونیستی بر فراز مناطق اشغالی خبر دادند. رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که این موشک‌ها از منطقه راس‌العین در جنوب شهر صور شلیک شده و به مناطق خالی از سکنه اصابت کرده و هیچ‌گونه تلفاتی نداشته است. 
***
ریاض، مقصد نخستین سفر نخست‌وزیر پاکستان
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز دوشنبه در کنفرانس خبری خود در اسلام‌آباد برنامه سفر نخست‌وزیر این کشور به ریاض را تایید کرد و گفت: شهباز شریف در راس یک هیات بلندپایه هفته جاری سفر رسمی به عربستان خواهد داشت. هر چند وی به تاریخ نهایی این سفر اشاره‌ای نکرد اما رسانه‌های پاکستان به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کردند نخست‌وزیر این کشور چهارشنبه ۷ اردیبهشت (۲۷ آوریل) عازم ریاض می‌شود.  دفتر نخست‌وزیری پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای از برگزاری نشستی برای بررسی دستور کار سفر آتی نخست‌وزیر به عربستان خبر داد و اعلام کرد: این نشست به ریاست شهباز شریف برگزار شد و وزیر مشاور امور خارجه، دستیار ویژه نخست‌وزیر، وزیر اطلاع‌رسانی و برخی دیگر از مسؤولان کشوری در این جلسه حضور یافتند. نخست‌وزیر پاکستان طی سخنانی با تاکید بر آنچه وی روابط دیرینه با عربستان خواند و اهمیت سفرش برای تحکیم این روابط، گفت: اسلام‌آباد مصمم به تحکیم همکاری‌های دوجانبه با ریاض در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، تجارت، امنیت غذایی و معیشتی است. وی اظهار داشت: پاکستان روابط با عربستان را حائز اهمیت می‌داند و به دنبال تقویت بیش از پیش مشارکت راهبردی بلندمدت میان ۲ کشور است. نخست‌وزیر جدید پاکستان همچنین قرار است به چین سفر کند.  
***
بایدن بار دیگر رویداد سال ۱۹۱۵ را «نسل‌کشی ارامنه» خواند
رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر رویداد ۲۴ آوریل سال ۱۹۱۵ را «نسل‌کشی ارامنه» خواند و ترکیه هم به این موضع‌گیری رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراض کرد. بر اساس گزارش تارنمای کاخ سفید، جو بایدن طی این بیانیه عنوان کرد: ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ میلادی مقامات عثمانی، رهبران و روشنفکران جامعه ارمنی را دستگیر کردند. این نسل‌کشی یکی از بدترین شرارت‌ها و قساوت‌ها در قرن بیستم بود. در ادامه این بیانیه آمده است: ما امروز یاد 1.5 میلیون ارمنی را که اخراج و قتل‌عام شدند، گرامی می‌داریم. رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت: ما تعهد خود را برای هوشیاری در برابر تأثیر مخرب نفرت در همه اشکال بازگو می‌کنیم. در همین حال مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات بایدن درباره حوادث سال ۱۹۱۵ در توئیتر نوشت: استفاده از کلمه «نسل‌کشی» برای وقایع سال ۱۹۱۵ با انگیزه‌های سیاسی توسط همین افراد بدون حکم دادگاه صالح، بارزترین مصداق ریاکاری آنهاست. چاووش‌اوغلو تاکید کرد: برخی رهبران غربی اخیرا استدلال کرده‌اند «نسل‌کشی» تنها با تصمیم دادگاه قابل تشخیص است. این در حالی است که بایدن سال گذشته نخستین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا بود که رویداد ۲۴ آوریل را نسل‌کشی ارامنه خواند که واکنش تند ترکیه را به دنبال داشت. 
***
اعلام آتش‌بس روسیه در «ماریوپل» برای خروج امن غیرنظامیان
وزارت دفاع روسیه از گشودن کریدور بشردوستانه از کارخانه «آزوف‌استال» در ماریوپل برای خروج غیرنظامیان خبر داد و اعلام کرد سربازان روس در اطراف کارخانه فولاد محاصره شده آتش‌بس را رعایت خواهند کرد تا غیرنظامیان از همه جهات خارج شوند.  خبرگزاری «اسپوتنیک» هم به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای روسیه و شبه‌نظامیان جمهوری خلق دونتسک (از جمهوری‌ خودخوانده شرق اوکراین) به طور یکجانبه هر گونه فعالیت نظامی خود را در نزدیکی کارخانه آزوف‌استال از ساعت ۱۱به وقت گرینویچ (حدود ساعت ۳ و نیم به وقت تهران) روز دوشنبه متوقف می‌کنند.  سرهنگ «میخائیل میزینتسف» رئیس مرکز مدیریت دفاع ملی روسیه گفت: یگان‌های مسلح به فاصله ایمن عقب‌نشینی کرده و خروج غیرنظامیان از منطقه مذکور را در هر جهتی که بخواهند میسر خواهند کرد.  نیروهای روسیه و دونباس کنترل‌ بخش عمده شهر را در دست دارند اما تعدادی از نیروهای اوکراینی از آزوف‌استال همچنان به عنوان سنگر استفاده می‌کنند. در همین حال، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین هفته گذشته ادعا کرد حدود ۱۰۰۰ غیرنظامی نیز در این کارخانه باقی مانده‌اند. 
میزینتسف گفت هیچ مانعی برای خروج غیرنظامیان از نیروگاه آزوف‌استال به جز تصمیم کی‌یف و فرماندهان واحدهای ملی‌گرای اوکراینی برای استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی وجود ندارد.

Page Generated in 0/0054 sec