printlogo


کد خبر: 248023تاریخ: 1401/2/6 00:00
اخبار

در جلسه ستاد اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گرفت
راهکارهای وزارت اقتصاد برای جلوگیری از قاچاق گندم
راهکارهای پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی برای جلوگیری از قاچاق گندم به کشورهای همسایه و ضرورت بهینه‌سازی مصرف نان در کشور، در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گرفت. 
در این جلسه که به ریاست سیدابراهیم رئیسی برگزار شد، پیشنهادی از وزارت امور اقتصادی و دارایی مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن قیمت گندم و نان برای مصرف‌کننده هیچ تغییری نمی‌کند. 
بر اساس تصمیم اعضای ستاد، مقرر شد با توجه به اهتمام دولت بر کنترل قیمت نان و جلوگیری از افزایش بهای آن، جوانب گوناگون این طرح توسط دستگاه‌های مسؤول بررسی و نتیجه برای تصمیم‌گیری به جلسات آینده ستاد ارائه شود. 
در این جلسه همچنین مساله خروج ارز به شکل سرمایه از کشور مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌های متولی موضوع، سیاست‌های پیشگیرانه لازم را در این زمینه طراحی و ارائه کنند. 
سومین دستور کار جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، ارائه گزارش دبیرخانه ستاد درباره وضعیت قیمت کالاها بویژه اقلام خوراکی و آشامیدنی بود که رئیس‌جمهور دستور داد دلایل افزایش قیمت برخی از این اقلام در فروردین‌ماه بررسی و گزارش دقیق آن از سوی دبیرخانه ستاد ارائه شود. دستگاه‌های اجرایی متولی نیز موظف شدند تمام تلاش خود را برای جلوگیری از افزایش بدون منطق قیمت اقلام خوراکی به کار گیرند. 
***
وصول ۱۰ میلیارد تومان مالیات  از محل خانه‌های خالی
مدیر‌کل طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی ضمن بیان جزئیاتی از روند اخذ مالیات خانه‌های خالی، اعلام کرد: تاکنون از این محل حدود ۱۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده است. 
جهانگیر رحیمی اظهار کرد: بر اساس قانون دائمی مالیات‌های مستقیم، اخذ مالیات از خانه‌های خالی به این صورت است که پس از پایان هر سال مالی، سازمان امور مالیاتی در تیرماه سال بعد یک ماه فرصت دارد تا نسبت به بررسی اطلاعات و اعلام میزان مالیات هر واحد مسکونی اقدام کند اما در قانون بودجه سال گذشته، سازمان امور مالیاتی مکلف شد تا پایان ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰ مالیات خانه‌های خالی را وصول کند. 
وی ادامه داد: در سال گذشته اطلاعات نزدیک به ۵۷۰ هزار خانه خالی برای ۹ ماهه آن سال به سازمان امور مالیاتی ارسال شد که از این تعداد واحد مسکونی، یکسری در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت قرار داشتند و به دلیل مشمول نشدن، کنار گذاشته شدند. البته عده‌ای از مشمولان نیز پذیرش را انتخاب کرده‌اند اما نسبت به پرداخت اقدام نکرده‌اند. یکسری از این افراد اعتراض کردند و ما به صورت آفلاین به وزارت راه‌و‌شهرسازی اعلام کردیم. مشکل عمده این افراد به این دلیل بوده که در سامانه ملی املاک و اسکان برای ثبت یا به‌روزرسانی مراجعه نکرده‌اند. 
رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون کمتر از ۱۰ میلیارد تومان مالیات از خانه‌های خالی وصول شده است، گفت: اینکه گفته می‌شود ۲ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد، به این دلیل است که اطلاعات آنها تاکنون به سازمان امور مالیاتی ارسال نشده و اگر قرار است اطلاعاتی تکمیل شود، از آنجا که تکلیف قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای مالیات خانه‌های خالی به صورت کامل اجرا نشده، باید مشخص شود این خانه‌ها در ۳ ماهه پایانی نیز خالی بوده‌اند یا خیر. همچنین با ارسال اطلاعات تکمیلی، اطلاعات سازمان امور مالیاتی هم به‌روزرسانی خواهد شد. 
***
خرید گندم از کشاورزان به 500 هزار تن رسید
خرید تضمینی گندم که از چهارم فروردین در استان‌های جنوبی کشور آغاز شده بود، به ۴۳۶ هزار تن رسید. ارزش گندم‌های خریداری شده ۴۵ هزار و ۳۶۷ میلیارد ریال است. در حال حاضر گندم‌های تولیدی سال جاری در استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان و کرمان و در برخی مناطق شمالی کشور نیز گندم بذری از کشاورزان خریداری می‌شود.  ۴۳۶ هزار تن گندم خریداری شده در قالب بیش از ۴۶ هزار و ۲۲۳ محموله توسط گندم‌کاران به مراکز خرید تحویل داده شده است. امسال هر کیلوگرم گندم با قیمت تضمینی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان با ۱۰۰۰ تومان جایزه تشویقی از گندمکاران خریداری و به مراکز خرید گندم تحویل داده می‌شود. 
***
چشم‌انداز اتحادیه اروپایی برای قطع وابستگی به گاز روسیه تا ۲۰۲۷
وزیر انرژی اتریش طی اظهاراتی اعلام کرد اتحادیه اروپایی قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ واردات گاز روسیه را متوقف کند. لئونور گیوسلر، وزیر اقدام اقلیمی، محیط زیست، انرژی، نوآوری و فناوری اتریش روز یکشنبه اعلام کرد اتحادیه اروپایی قصد دارد تا سال 2027 واردات گاز روسیه را متوقف کند. وی در پاسخ به این سوال که اتریش چه زمانی گاز روسیه را کنار می‌گذارد، گفت: کمیسیون اروپا یک هدف برای تمام 27 کشور اتحادیه اروپایی برای سال 2027 تنظیم کرده که یک هدف بسیار جاه‌طلبانه است.  وی با بیان اینکه این هدف اتحادیه اروپایی مربوط به همه کشورهای عضو است، افزود: دستیابی به آن با تلاش‌های مشترک امکان‌پذیر خواهد بود. این وزیر اتریشی به وابستگی 80 درصدی فعلی این کشور به گاز روسیه اشاره کرد و توضیح داد: ما باید به‌زودی از شر آن خلاص شویم، چرا که این وابستگی ما را در برابر باج‌گیری آسیب‌پذیر می‌کند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. 
این اظهارات در حالی است که صدراعظم آلمان پیش از این تأکید کرده بود تحریم گاز روسیه به ضرر اقتصاد آلمان و اروپاست. اولاف شولتز گفت: این (تحریم) برای کشور ما و برای کل اروپا عواقب جدی خواهد داشت. اتحادیه اروپایی اخیرا پنجمین بسته تحریمی خود علیه روسیه از زمان اعزام نیروهای مسکو به اوکراین را که شامل ممنوعیت واردات زغال سنگ، چوب، مواد شیمیایی و سایر محصولات می‌شود به تصویب رساند.  

Page Generated in 0/0067 sec