printlogo


کد خبر: 248033تاریخ: 1401/2/6 00:00
رئیس‌جمهور با اشاره به سابقه جنگ در منطقه بالکان:
مخالف جنگیم

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور سابقه جنگ در منطقه بالکان را تجربه‌ای تلخ برای این منطقه و جهان توصیف کرد و افزود: جنگ به هیچ وجه رویداد مطلوبی نیست و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از صلح، ثبات و پیشرفت و مخالفت با جنگ بوده و هست. 
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی روز گذشته استوارنامه سفرای مونته‌نگرو، استونی، لتونی، ارمنستان، نپال و بوروندی را دریافت کرد. رئیسی در مراسم دریافت استوارنامه خانم «آنلی کوک» سفیر آکردیته جمهوری استونی با اشاره به سابقه تاریخی روابط دوستانه 2 کشور گفت: ایران و استونی ظرفیت‌های همکاری متنوعی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری دارند که باید برای به فعلیت رسیدن این ظرفیت‌ها بویژه کریدور شمال- جنوب تلاش کرد. وی افزود: تقویت مناسبات دوجانبه ایران و استونی بستری برای ارتقای همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی دو کشور خواهد بود. رئیس جمهور همچنین پس از دریافت استوارنامه «پریشا کاسترا توویچ» سفیر آکردیته مونته‌نگرو با بیان اینکه ایران همواره با کشورهای منطقه بالکان و از جمله مونته‌نگرو روابطی دوستانه و رو به گسترش داشته است، گفت: ۲ کشور ظرفیت‌های خوبی برای گسترش تعاملات و ارتقای سطح روابط در زمینه‌های مختلف دارند. رئیسی سابقه جنگ در منطقه بالکان را تجربه‌ای تلخ برای این منطقه و جهان توصیف کرد و افزود: جنگ به هیچ وجه رویداد مطلوبی نیست و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از صلح، ثبات و پیشرفت و مخالفت با جنگ بوده است. 
رئیس‌جمهور در مراسم دریافت استوارنامه «پتریس وایواراس» سفیر آکردیته جمهوری لتونی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با هر اقدامی که جهان را به سوی یکجانبه‌گرایی و جنگ سوق دهد مخالف است. وی با اشاره به اینکه امروز در عرصه بین‌المللی با مشکلات جدی و ظلم و تعدی به کشورهایی نظیر افغانستان و فلسطین مواجه هستیم، افزود: حضور آمریکا و ناتو در افغانستان جز خرابی و کشتار دستاورد دیگری نداشت و نه برای افغانستان و نه برای منطقه امنیت‌ساز نبود. 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با هر اقدامی که جهان را به سوی یکجانبه‌گرایی و جنگ سوق دهد مخالف است، تصریح کرد: جنگ و درگیری در اوکراین نباید مانع از توجه کافی به موضوع افغانستان و مشکلات مردم این کشور و جمعیت بزرگ آوارگان افغانستانی شود. 
 
* ایران همواره حامی حق حاکمیت ملی کشورهاست
رئیس‌جمهور همچنین در مراسم دریافت استوارنامه «آرسن اواکیان» سفیر جدید جمهوری ارمنستان در کشورمان با بیان اینکه ایران و ارمنستان همواره از روابطی دوستانه بر پایه حسن همجواری و همسایگی برخوردار بوده‌اند، گفت: ظرفیت‌های متنوعی برای ارتقای سطح روابط دوستانه و دیرینه تهران و ایروان وجود دارد. رئیسی با اشاره به سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با هرگونه تجاوزگری افزود: آنچه امروز ایران را در میان کشورهای دیگر دنیا شاخص کرده، موضع اصولی ما در برابر تجاوزگری‌های آمریکا و کشورهای سلطه‌طلب بوده است. وی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره حامی حق حاکمیت ملی و احترام به تمامیت ارضی کشورها بوده و هست. 
رئیسی در مراسم دریافت استوارنامه «ژرار بیکه باکو» سفیر آکردیته جمهوری بوروندی نیز با اظهار امیدواری نسبت به گسترش روابط ۲ کشور گفت: اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط عادلانه با کشورهای مختلف است و بر این اساس تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های موجود در راستای تامین منافع متقابل به فعلیت برسند.

Page Generated in 0/0066 sec