printlogo


کد خبر: 248048تاریخ: 1401/2/7 00:00
دور دنیا

تأکید مقاومت فلسطین بر انسجام جهادی در روز قدس
گروه‌های مقاومت ملی و اسلامی فلسطین در غزه تاکید کردند روز جهانی قدس پیامی به تمام کشورهای عربی و اسلامی درباره پیروزی قدس و همپیمانانش خواهد بود. طبق گزارش پایگاه خبری «فلسطین الیوم»، گروه‌های مقاومت فلسطین تاکید کردند که پیروزی قدس با حمایت کامل‌شان از فرزندان ملت بویژه در سایه تهدیدات رژیم صهیونیستی و تداوم تجاوزگری‌ آنها برای تسلط کامل بر شهر قدس میسر خواهد شد. گروه‌های مقاومت فلسطینی بیان کردند: روز قدس امسال مثل هر سال دیگر با حملات بی‌شرمانه به مقدسات و ارزش‌های ما همراه شده است؛ بنابراین لازم است تا وحدت میدانی و انسجام جهادی ما در تمام اَشکال مقاومت حفظ شود. در این بین مقاومت مسلحانه مهم‌ترین نوع مقاومت خواهد بود و لازم است نیروهای ما در آمادگی، بسیج و آماده‌باش کامل باشند تا از قدس و مسجدالاقصی دفاع کنند. در بیانیه گروه‌های مقاومت فلسطینی ضمن تاکید بر عربی و اسلامی بودن مقدسات قدس، این شهر را پایتخت دائمی فلسطین خواندند. آنها از تلاش و حمایت‌های مستمر جمهوری اسلامی ایران در روز قدس هر سال از آرمان آزادی فلسطین تقدیر کرده و آن را موجب وحدت ملت اسلامی خواندند. فرماندهان جنبش حماس، جهاد اسلامی فلسطین، جبهه دموکراتیک فلسطین و سایر گروه‌های مقاومت در سرزمین‌های اشغالی ضمن اعلام آمادگی در مواجهه با نظامیان اشغالگر صهیونیست، از ایستادگی و استقامت ملت فلسطین طی ماه رمضان و انجام عملیات‌های مقاومتی در قلب تل‌آویو تشکر و قدردانی کردند. جنبش جهاد اسلامی فلسطین همچنین در بیانیه‌ای در واکنش به شهادت «احمد ابراهیم عویدات» جوان ۲۰ ساله فلسطینی توسط نظامیان صهیونیست در اردوگاه جبر در استان اریحا، خواستار تشدید مقاومت شد. 
***
توافق کره‌جنوبی و آمریکا در زمینه سیاست فضایی
 وزارت دفاع کره‌جنوبی روز سه‌شنبه اعلام کرد سئول و واشنگتن نخستین سند دوجانبه تحقیقات مشترک در زمینه سیاست فضایی را برای تقویت همکاری در حوزه امنیتی امضا کردند. خبرگزاری یونهاپ نوشت «چو یونگ گیون» مدیر سیاست کره‌شمالی وزارت دفاع کره‌جنوبی و «جان هیل» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور فضایی و دفاع موشکی در جلسه گروه کاری همکاری فضایی که روز دوشنبه در واشنگتن برگزار شد، این سند را امضا کردند. گروه کاری همکاری فضایی، یک نهاد مشورتی میان ۲ کشور در زمینه همکاری امنیت فضایی است. بر اساس اعلام وزارت دفاع کره جنوبی، این سند رهنمودهایی را در زمینه سیاست امنیت فضایی متحدان مطرح می‌کند و شامل طرح‌هایی با هدف تقویت توانایی طرفین برای مقابله با تهدیدهای رو به رشد در زمینه امنیت فضایی است. هم‌راستا با امضای این سند، سئول و واشنگتن توافق کردند به همکاری برای اشتراک اطلاعات در حوزه فضایی، پرورش کارشناسان فضایی از طریق آموزش و تمرین و تقویت قابلیت همکاری برای عملیات فضایی مشترک ادامه دهند.
***
کشته شدن 3 تبعه چین در انفجار پاکستان
انفجار روز سه‌شنبه در شهر «کراچی» پاکستان منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۷ نفر از جمله چند تبعه چین شد. رسانه‌های پاکستان اعلام کردند خودرو حامل اساتید خارجی و دانشجویان با اسکورت نیروهای امنیتی در مسیر بازگشت از دانشگاه کراچی بود که حادثه انفجار در داخل آن به وقوع پیوست. مقامات پلیس شهر کراچی کشته شدن ۳ تبعه چینی را تایید و شمار قربانیان را ۵ نفر اعلام کردند. در این انفجار ۴ نفر از نیروهای امنیتی که مسوولیت حفاظت از سرنشینان خودرو را برعهده داشتند نیز زخمی شدند. گفته می‌شود وضعیت ۳ نفر از زخمی‌های این انفجار بحرانی است و احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد. «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان با صدور بیانیه‌ای انفجار در کراچی را بشدت محکوم و با آسیب‌دیدگان ابراز همدری کرد. در گذشته نیز اتباع چینی در کراچی و دیگر مناطق پاکستان هدف حمله تروریستی و انفجار قرار گرفته‌اند. سرکنسولگری چین در شهر کراچی در سال ۲۰۱۸ نیز هدف انفجار بمب قرار گرفت. 
***
هشدار حمله آمریکا به چین درصورت حضور پررنگ در جزایر سلیمان
یکی از مقامات ارشد آمریکایی در منطقه پاسیفیک احتمال استفاده از گزینه نظامی آمریکا علیه چین درصورت ساخت یک پایگاه نظامی در جزایر سلیمان را رد نکرد. «دانیل کریتنبرینک» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا که عضوی از هیات اعزامی عالی‌رتبه آمریکا به جزایر سلیمان در روزهای گذشته بود، گفت این تیم جلسه سازنده و صریحی با نخست‌وزیر این کشور داشته و نسبت به توافق امنیتی جزایر سلیمان با چین ابراز نگرانی کرده است. در این جلسه هر چند نخست‌وزیر جزایر سلیمان تأکید داشته که این قرارداد صرفا با هدف تأمین اهداف داخلی این کشور صورت گرفته اما آمریکایی‌ها نیز اصرار دارند عواقب این قرارداد می‌تواند منافع آنها در منطقه را تحت تأثیر قرار دهد. کریتنبرینک دیروز از تمایل آمریکا برای واکنش در منطقه در صورت ساخت پایگاه نظامی از سوی چین خبر داد و گفت: ما می‌خواهیم به جزایر سلیمان گوشزد کنیم که اگر اقداماتی در راستای حضور نظامی دائم چین یا ساخت تأسیسات نظامی صورت گیرد، آنگاه ما نگرانی‌های عمده‌ای خواهیم داشت و به شکلی طبیعی به این نگرانی‌ها پاسخ خواهیم داد. وی در پاسخ به این سوال که نوع واکنش آمریکا چطور خواهد بود، گفت: من قصد ندارم در این باره گمانه‌زنی کنم و در مقامی نیستم که بخواهم درباره چگونگی واکنش آمریکا در این موقعیت صحبت کنم.

Page Generated in 0/0071 sec