printlogo


کد خبر: 248059تاریخ: 1401/2/7 00:00
وزیر بهداشت: در شروع کار دولت روزانه ۷۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دادند اما با انجام واکسیناسیون آن فاجعه کنترل شد
ساخت واکسن تا مرگ کرونا

میزان ذخیره واکسن‌های وارداتی و تولید داخل 50 میلیون دوز اعلام شده است اما با توجه به احتمال اوج‌گیری کرونا ویروس در آینده و نیزتاریخ انقضای یک ساله واکسن‌ها، کارشناسان خواستار تولید بیشتر واکسن برای ذخیره احتیاطی هستند. به گزارش «وطن امروز»  اگر چه واکسیناسیون عمومی در کشور به طور وسیعی انجام شده است اما همچنان خیلی‌ها دوز سوم را تکمیل نکرده‌اند، این در حالی است که  طبق گفته وزیر بهداشت دوز یاد‌آور تقویتی چهارم نیز تا چند ماه آینده به گروه‌های حساس و کادر درمان تزریق خواهد شد.
در این میان آمار فوتی‌ها و مبتلایان روزانه کرونا در مقایسه با ۲ روز گذشته، اندکی افزایش داشت اما در مجموع و در مقایسه با هفته‌های اخیر، به طور میانگین تغییر محسوسی نداشته است. 
مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به 6 اردیبهشت ۱۴۰۱ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یکهزار و ۳۰۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۲۵۱ نفر از آنها بستری شدند. بدین ترتیب مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۴۲۴ نفر رسید. 
همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه ۲۸ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۱ هزار و ۲۴ نفر برسد. 
خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۲۸۶ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۹۹۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۵۰ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۵۸۶ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 
در حال حاضر 2 شهرستان در وضعیت قرمز، 48 شهرستان در وضعیت نارنجی، 323 شهرستان در وضعیت زرد و 75 شهرستان در وضعیت آبی بیماری «کووید-19» قرار دارند. 
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شده است: تاکنون ۶۴ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۱۸۳ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۹۵۶ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۹۵۱ هزار و ۶۷۵ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۸۱۴ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز اخیر، ۴۶ هزار و ۵۹ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه سلامت مردم نیاز به همکاری همگانی دارد، نقش رسانه‌ها و خبرنگاران در این زمینه را مهم دانست. 
دکتر بهرام عین‌اللهی در ضیافت افطار با خبرنگاران ظهار داشت: در نظام سلامت، عوامل مختلفی بر سلامت جامعه اثرگذار است و تامین سلامت، فقط محدود به وزارت بهداشت نیست بلکه هر سازمان، ارگان و حتی کارخانه‌ای باید پیوست سلامت داشته باشد. وی ادامه داد: در شروع کار دولت با هجمه سنگین کرونا روبه‌رو بودیم و روزانه ۵۰ هزار بیمار شناسایی می‌شدند و ۷۰۰ نفر نیز جان خود را از دست می‌دادند و یک فاجعه در کشور رقم خورده بود اما به لطف الهی و با همکاری مردم، تلاش‌های مدافعان سلامت و ترغیب مردم توسط رسانه‌ها برای واکسیناسیون، تامین واکسن خارجی و داخلی در ۶ مجموعه واکسن‌سازی داخلی، وضعیت بهبود یافت و آن فاجعه کنترل شد؛ تا جایی که امروز بیش از ۱۴۸ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
 
* ۳۵ میلیون دوز واکسن کرونا؛ نیاز اولیه امسال
رئیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی با بیان اینکه اعلام نیاز اولیه برای واکسن کرونا در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۵ میلیون دوز بوده است، گفت: در حال حاضر تنها منبع تامین واکسن کرونا در کشور، تولیدکنندگان داخلی واکسن هستند و برنامه‌ای برای خرید خارجی واکسن کرونا وجود ندارد. 
حسین صفوی درباره وضعیت خرید واکسن کرونا از تولیدکنندگان داخلی گفت: قاعدتا با توجه به میزان مصرف واکسن‌ها این عدد قابل تغییر است، بنابراین طبق اعلام نیازی که انجام می‌شود، تامین واکسن هم از تولیدکنندگان داخلی انجام می‌شود. وی تاکید کرد: شرکت‌های تولیدکننده داخلی واکسن به عنوان یکی از دارایی‌های بسیار مهم در کشور و مستلزم حمایت هستند. 
 
* دولت ریسک تولید واکسن ایرانی را بپذیرد
همچنین عضو کمیته ملی واکسیناسیون کرونا با اشاره به کاهش تقاضای جهانی واکسن کرونا، این موضوع را چالش این روزهای عرصه واکسن‌سازی خواند و درباره سرنوشت واکسن‌های ایرانی گفت: اینکه ادامه تولید واکسن‌های ایرانی به چه صورت باشد یک تصمیم سیاسی است؛ نباید ریسک را به واکسن‌ساز تحمیل کرد بلکه مانند سایر کشورها باید ریسک را به سمت دولت برد و لازم است واکسن‌سازها حفظ شوند. 
دکتر مصطفی قانعی درباره آخرین اخبار واکسن‌های ایرانی کرونا اظهار داشت: خوشبختانه اکنون قرارداد واکسن‌های تولید شده بسته شده است و بخشی از آنها مانند واکسن اسپایکوژن، کووپارس، نورا، فخرا و... توسط سازمان غذا و دارو یا هیات امنای ارزی خریداری شده است. این واکسن‌ها اکنون در انبار موجود هستند. آمار دقیقی ندارم اما تصور می‌کنم هر واکسنی حداقل یک تا ۵ میلیون دوز قرارداد خرید داشته است که پول آن باید پرداخت شود. 
قانعی با اشاره به اهمیت کامل بودن سبد واکسیناسیون ایران به ایسنا گفت: باید همه انواع واکسن اعم از واکسن با ساختار ویروس کشته شده، پروتئینی و... در سبد واکسیناسیون ما وجود داشته باشد. واکسن اسپوتنیک نیز تحت لیسانس روسیه در ایران تولید شده است که مباحثی درباره بازار مصرف آن وجود دارد. خودشان اعلام کردند که کار تولید انجام شده و منتظر خرید واکسن هستند اما بحث این است که اگر خرید هم انجام شود با توجه به میزان واکسیناسیون صورت گرفته در کشور، در مصرف آن مشکل خواهیم داشت. 
 
* دپوی ۵۰ میلیون دوز واکسن در انبارها
عضو کمیته ملی واکسیناسیون کرونا تاکید کرد: با این اوصاف ما وضعیت خوبی داریم و کل نیاز داخل به واکسن در حال تامین شدن است و خوشبختانه مشکلی بابت تامین واکسن نداریم، البته به طور کلی در دنیا و ایران مصرف واکسن کاهش یافته است که این چالش امروز ما است. قانعی افزود: سال گذشته بحث اصلی کشور، کمبود و حتی نبود واکسن بود اما امسال بحث درباره فروش واکسن‌هاست. داخل انبارها ۵۰ میلیون دوز واکسن (ایرانی و خارجی) دپو داریم و اکنون موضوع مهم این است که چگونه واکسن‌سازها را حمایت کنیم تا از دور خارج نشوند. 
وی تاکید کرد: در این میان یک ریسک وجود دارد که نباید به واکسن‌ساز تحمیل شود. در مدل تجاری یک زمان محصول برای بازار تولید می‌شود که پیش‌بینی آن با خود شرکت‌ است اما وقتی کسی برای دولت دست به تولید می‌زند، خود دولت باید ریسک آن را بپذیرد و هیچ راهی جز این کار نیست. 
عضو کمیته ملی واکسیناسیون کرونا با اشاره به ذخیره ۵۰ میلیون دوزی واکسن در انبارهای کشور اظهار کرد: برخی واکسن‌های خارجی خریداری شده به دلیل عدم استقبال از تزریق دوز سوم، در حال نزدیک شدن به تاریخ انقضای خود هستند؛ تاریخ انقضاها معمولا یک ساله است. 
قانعی در عین حال با تاکید بر لزوم تکمیل روند واکسیناسیون و مراجعه مردم در این زمینه افزود: تزریق دوز سوم به جمعیت باید جدی گرفته شود چون این موضوع به اثبات رسیده است که تزریق ۳ دوز واکسن، بستری و مرگ ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد و این امر باید جدی گرفته شود. تزریق دوز چهارم نیز مصوب شد که به کادر درمان و افراد بالای ۸۰ سال یا افراد دچار ضعف سیستم ایمنی تزریق شود. 
***
محدودیت جاده‌ای برای عید فطر وجود ندارد   
با توجه به تعطیلات عید فطر، وزیر کشور اعلام کرد محدودیت جاده‌ای و تردد در این ایام وجود ندارد اما لازم است رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در دستور کار قرار بگیرد. احمد وحیدی در پایان جلسه قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:‌ در این جلسه بررسی درباره وضعیت کرونا در کشور انجام شد که خوشبختانه در موقعیت خوبی قرار داریم اما این موقعیت خوب نباید موجب عادی‌انگاری و عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شود، لذا تذکرات لازم داده شد و برای روز قدس نیز که امیدواریم باشکوه هر چه بیشتر برگزار شود، به همراه برگزاری نماز عید فطر باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت کامل رعایت و مراقبت شود که وضع خوب موجود دچار مشکل نشود. وی افزود: در این جلسه همچنین بررسی‌ای درباره وضعیت کرونا در جهان انجام شد. ما وضعیت خاصی نداریم که موجب اتخاذ تصمیم درباره ترددها شود. به جز در چند کشور، سایر کشورها وضعیت کرونا در حال نزول است. وحیدی ادامه داد:‌ درباره تزریق دوز سوم نیز تأکید شد کسانی که هنوز دوز سوم را دریافت نکرده‌اند با توجه به موضوع مدیریت هوشمند و مراقبت‌های مدیریت هوشمند هر چه زودتر نسبت به تزریق دوز سوم اقدام کنند. همچنین اصناف نیز باید برای دریافت QR کد اقدام کنند و موقعیت مناسب کنونی نباید باعث شود این کد را دریافت نکنند. بی‌تردید در راستای مدیریت هوشمند باید نسبت به دریافت QR کد تسریع کنند. وی درباره سویه‌های جدید اُمیکرون نیز گفت: در جلسه امروز (روز گذشته) سویه XE و سایر سویه‌ها مورد بحث قرار گرفت اما در حال حاضر موضوع خاصی نیست و نگرانی‌ای نیز وجود ندارد اما باید دقت لازم در این حوزه انجام شود. وحیدی درباره سفرهای عید فطر نیز گفت: محدودیت جاده‌ای در این ایام پیش‌بینی نشده و سفر آزاد است اما همچنان تأکید ما بر استفاده از ماسک، تزریق دوز سوم و همچنین تهویه در فضاهای بسته است. وضعیت مناسب فعلی پس از لطف الهی، رعایت‌هایی بوده که در کشور انجام شده و همچنین تأثیر تزریق واکسن است. برای برگزاری نماز عید فطر نیز توصیه به برگزاری در فضای باز است اما چون در مساجد نیز برگزار می‌شود رعایت شیوه‌نامه‌ها، استفاده‌ از ماسک و تهویه مناسب مورد تأکید است.

Page Generated in 0/0082 sec