مقاومت خودروسازان برای اصلاح و ایمنسازی تولیدات خود و نقش آنها به عنوان یکی از عوامل منجر به تلفات رانندگی و ازبین رفتن سرمایههای کشور، همچنان با انتقادات مقامات پلیس راهور ناجا مواجه است. به گزارش «وطنامروز» دیماه سال گذشته بود که یک تصادف زنجیرهای در بهبهان رخ داد و ایربگ هیچ یک از خودروهای ساخت داخل باز نشد تا تعدادی از هموطنانمان جانشان را از دست بدهند و دهها نفر مصدوم شوند. با گذشت 2 روز از آن حادثه تلخ که منجر به فوت 5 نفر و مصدومیت 41 نفر شد، رئیس پلیس راهور ناجا اظهار داشت: «در حادثه بهبهان که بسیار دلخراش بود، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد!»از همان زمان بود که پلیس راهور با ارائه مستندات به طور مستمر و جدی خواستار ورود نهادهای قانونی و نظارتی به موضوع ایمنی خودروهای ساخت داخل شد و این روند همچنان ادامه دارد. سردار سیدکمال هادیانفر روز گذشته نیز در تازهترین موضعگیری گفت: برای هر انسانی احتمال ارتکاب خطا در رانندگی وجود دارد اما نباید با این وجود کشته یا مصدوم شود. در این زمان در صورتی که خودرو ایمنی کامل داشته باشد و جاده هم دارای استانداردهای ایمنی باشد باید بتواند در ابتدا از خطا و وقوع حادثه جلوگیری کند و در صورت وقوع حادثه، کمترین آسیب به راننده و سرنشینان وارد شود. یکی از علتهای رواج نیافتن این نگاه در کشور ایران، مقاومت خودروسازان برای اصلاح و ایمنسازی تولیدات خود است که ادامه این روند تداوم تلفات رانندگی و از بین رفتن سرمایههای کشور است. وی اضافه کرد: هر چند اقداماتی در این زمینه انجام شده اما در مقایسه با استانداردهای دنیا و به منظور دستیابی به کاهش تصادفات راه درازی در پیش است. اصطلاح راه بخشنده که اخیرا در کشورهای پیشرفته رواج یافته حاصل نگاه جدید به حوادث رانندگی است. منظور این است که اگر راننده خطا و تخلفی در جاده انجام داد مانند حواسپرتی و خوابآلودگی و... نباید با مرگ مجازات شود و جاده باید بتواند با حداقل خسارت از راننده و خودرو محافظت کند. جادههای بخشنده و ایمنسازی خودروها با به کارگیری سامانههای هوشمند حملونقل، از شاخصهای توسعهیافتگی کشورها بوده و از جمله زیرساختهای حیاتی کشور است. رئیس پلیس راهور ناجا اظهار داشت: به هر میزان که در ایمنسازی و بهبود جادهها هزینهای صرف شود یک پشتوانه برای کشور به شمار میآید و ما امیدواریم که انشاءالله با مدیریت و برنامهریزی دولت و مجلس و همکاری تمام بخشها و سازمانهای مرتبط، وضعیت مطلوبی در این عرصه فراهم شود. هادیانفر به نتایج تحقیق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: نتایج این پژوهش نشان میدهد هزینههای اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی در کشور ما بالغ بر 8 درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مذکور برای سال ۹۰ فقط معادل ۵۱۹ هزار میلیارد ریال بوده است.