printlogo


کد خبر: 248067تاریخ: 1401/2/7 00:00
اخبار

کمیته پیگیری مطالبات بانک‌ها در دیوان محاسبات تشکیل شد
با دستور مهرداد بذرپاش، کمیته پیگیری مطالبات بانک‌ها در دیوان محاسبات کشور آغاز به کار کرد. 
این کمیته در راستای وظایف ذاتی و قانونی دیوان محاسبات و نیز در راستای اجرای جزء «د» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور تشکیل شده است. بر اساس قانون بودجه سال جاری، بانک مرکزی موظف است گزارش همکاری یا تخلف بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر‌بانکی را به صورت فصلی به دیوان محاسبات کشور ارائه‌ کند. 
طبق دستور رئیس کل دیوان محاسبات کشور، کمیته پیگیری مطالبات بانک‌ها متشکل از یکی از معاونان، برخی مستشاران و مشاوران بانکی و افراد مجرب، موظف است ظرف مدت ۲ ماه گزارش اولیه و کاملی از اقدامات خود را ارائه کند. 
در حکم تشکیل کمیته‌ مذکور، موضوعات ذیل به عنوان کارویژه مورد تاکید قرار گرفته است:
۱. بررسی کفایت تسهیلات بانکی مبتنی بر توجیهات فنی، مالی و اقتصادی در قبال اخذ ضمانتنامه‌ها
۲. واکاوی عملکرد بانک‌ها در نظارت کافی بر مصرف تسهیلات در راستای موضوعات و محل موردنظر
۳. پیگیری چرایی عدم بازپرداخت و تسویه تسهیلات در سررسید مقرر و انتقال احتمالی از سرفصل مطالبات جاری به معوق و مشکوک‌الوصول
۴. بررسی اقدامات اجرایی، حقوقی و قضایی بانک‌ها در راستای وصول تسهیلات معوقه
۵. گزارش اقدامات بانک‌ها نسبت به تحکیم وثیقه‌ها در زمان امهال تسهیلات
لازم به ذکر است گزارش کمیته پیگیری مطالبات بانک‌های دیوان محاسبات کشور در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار خواهد گرفت.
***
فاصله تورمی دهک‌ها در فروردین 3.6 درصد شد
بر اساس اعلام مرکز آمار، فاصله تورمی دهک‌ها در فروردین ١٤٠١ به ٣,٦ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (3.6 واحد درصد) بدون تغییر بوده است.  مرکز آمار اعلام کرد نرخ تورم کل کشور در فروردین ١٤٠١ برابر ٣٩,٢ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه 38.1 درصد برای دهک‌‌ نهم تا 41.7 درصد برای دهک‌ اول نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم 12 ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین 49.6 درصد برای دهک‌‌های سوم و چهارم تا 50.4 درصد برای دهک‌‌های‌ نهم و دهم است. همچنین این شاخص درباره گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بین 32.2 درصد برای دهک ششم تا 35.2 درصد برای دهک دهم است.
بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٣,٦ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (3.6 واحد درصد) بدون تغییر بوده است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 0.4 واحد درصد افزایش داشته و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل  0.3 واحد درصد کاهش داشته است.
***
آغاز پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی از هفته آینده
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اعطای تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به بانک‌های عامل از هفته آینده خبر داد.
نیکزاد با اشاره به آخرین وضعیت وام مسکن روستایی گفت: به دستور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، اعطای وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی هفته آینده به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد.
وی یادآور شد: این تسهیلات با سود 5 درصد ضمانت سفته زنجیره‌ای و بازپرداخت ۲۰ ساله به روستاییان اعطا می‌شود.
نیکزاد گفت: روستاییان در جریان قرار گرفته، به بنیاد مسکن شهرستان‌ها مراجعه و تعدادی هم پروانه ساخت اخذ کرده‌اند. عملیات اجرایی واحدهای مسکن روستایی استان‌های سردسیر به دلیل طولانی شدن آن و جلوگیری از رسیدن به ماه‌های سرد سال آغاز شده است. به روستاییان اطمینان دادیم که به محض ابلاغ وام، تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی به آنها تعلق می‌گیرد. بانک‌های عامل نیز برای همکاری کامل با ما اعلام آمادگی کرده‌اند.
***
سازمان امور مالیاتی اعلام کرد
پرداخت ۶۰ میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکس
مدیرکل طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی اعلام کرد از محل شناسایی خودروهای لوکس مربوط به سال گذشته تاکنون حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده است.
جهانگیر رحیمی درباره آخرین وضعیت اخذ مالیات از خودروهای لوکس اظهار کرد: تاکنون صاحبان خودروهای لوکس شناسایی شده در سال گذشته حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند. از آنجا که مالیات خودروهای لوکس برای سال جاری نیز تعیین شده است، اطلاعات سال ۱۴۰۱ ملاک قرار می‌گیرد. 
وی با بیان اینکه خودروهای لوکس برای ابتدای امسال احصا شده‌اند و ناجا باید اطلاعات آنها را به سازمان امور مالیاتی بدهد، گفت: با دریافت اطلاعات خودروهای لوکس مربوط به سال جاری، ممکن است خودروهای مشمول در سال ۱۴۰۰، امسال مشمول این مالیات نشوند. 
مدیر کل طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی افزود: امسال برای اخذ مالیات از خودروهای لوکس، مجموع ارزش ملاک نیست و همه خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات خواهند بود. ممکن است فردی ۱۰ تا خودروی بالای یک میلیارد تومان داشته باشد که ارزش تمام این خودروها جمع می‌شود و به فرد مشمول مالیات اعلام خواهد شد. 

Page Generated in 0/0065 sec