printlogo


کد خبر: 248156تاریخ: 1401/2/8 00:00
راهپیمایی روز قدس و تحقق چشم‌انداز تهران، کلانشهر الگوی جهان اسلام است
سیمای قدسی تهران

محمدحسن جعفرزاده *: راهپیمایی روز قدس امسال از چند جهت حایز اهمیت است. از یک طرف اتفاقات مهمی در قدس و مسجدالاقصی در حال رخ دادن است. متاسفانه رژیم اشغالگر قدس از شرایط رسانه‌ای حاکم بر جنگ روسیه و اوکراین استفاده کرده و به دلیل سایه انداختن این جنگ بر افکار عمومی، به طرح‌های واهی خود برای نابودی فلسطین عزیز سرعت داده است.

این تحرکات در کنار اقدامات خیانت‌بار برخی دولت‌های عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، سبب شده نه‌تنها غزه قهرمان، بلکه فلسطینیان کرانه باختری چندین عملیات غرورآفرین را در داخل اراضی اشغالی به نمایش بگذارند؛ امر مبارکی که سبب افزایش روحیه امید و همبستگی در میان اهالی فلسطین شده است.
طبیعتا در این شرایط خاص نقش ایران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام و مبتکر راهپیمایی ضداستکباری روز قدس، در راستای دعوت مسلمانان و انسان‌های آزاده جهان برای برپایی هرچه باشکوه‌تر راهپیمایی روز قدس، دوچندان خواهد بود. 
از سوی دیگر مدیریت جدید شهری در پایتخت، مبتنی بر افق اندیشه مقام معظم رهبری، چشم‌انداز «تهران، کلانشهر الگوی جهان اسلام» را در دستور کار خود قرار داده است. طبیعتا تهران برای الگو شدن در حوزه جامعه‌پردازی انقلاب اسلامی باید بتواند پیشتازی خود را در عرصه‌های مختلف امت‌سازی به نمایش بگذارد. برگزاری باشکوه راهپیمایی روز قدس، فرصت مغتنمی برای حرکت به سمت تحقق این چشم‌انداز شورانگیز است. ضمن اینکه بعد از ۲ سال شرایط محدودکننده کرونا، تصمیم نظام به برگزاری این راهپیمایی همچون سنوات گذشته، همت مضاعف از همه دستگاه‌ها می‌طلبید. از این ‌رو شهرداری تهران و بویژه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی، تلاش خود را برای هر چه باشکوه‌تر شدن و مشارکت بالای مردم تهران در این آیین بزرگ مصروف داشت.
به همین جهت، از بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان و پس از پایان ویژه‌برنامه‌های شب‌های قدر، در ۲ حوزه اقدامات میدانی و رسانه‌ای، در حال آماده‌سازی شهر برای حضور حداکثری مردم در این رویداد بزرگ بوده‌ایم. 
مجموعه برنامه‌های میدانی ما که از ابتدای ماه مبارک رمضان هر شب در مساجد شاخص و بوستان‌های اصلی شهر اجرا می‌شود، در این شب‌ها به موضوعات پیرامون مساله فلسطین و دعوت از مردم برای یک حضور پرثمر معطوف شدند. ضمن اینکه ادارات فرهنگی مناطق مختلف شهری، ویژه‌برنامه‌هایی را در قالب سخنرانی، نمایشگاه، مسابقه، تجلیل، شب شعر، پخش فیلم و... در دست اجرا داشته و دارند. 
همچنین اقدامات لازم برای فضاسازی محیطی و نصب بنر و تابلوی شهری در دستور کار قرار گرفت. در فضای رسانه‌ای و مجازی نیز محصولات متنوعی با هشتگ #لبخندـ قدس به چند زبان زنده دنیا تولید و در رسانه‌ها، شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های مختلف به صورت گسترده توزیع شده و همچنان در حال توزیع است.
سیاست اصلی ما برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر راهپیمایی روز قدس، زمینه‌سازی و تسهیل‌گری برای مشارکت مردمی در برپایی این رویداد مهم است؛ یعنی مردم علاوه بر حضور موثر، خود نیز بخشی از برپاکنندگان این راهپیمایی باشند.
همچنین شهرداری تهران به همت اداره کل فرهنگی و با مشارکت مناطق بیست‌ودوگانه خود، برای برپایی بیش از 20 پردیس فرهنگی با عنوان «لبخند قدس» در مسیرهای اصلی راهپیمایی برنامه‌ریزی داشته است که این پردیس‌ها به ارائه خدمات متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی بویژه برای کودکان و نوجوانان می‌پردازند. همچنین تعداد زیادی از گروه‌های سرود نسل چهارم در نقاط مختلف مسیر راهپیمایی تلاش می‌کنند شور و حال متفاوتی در راهپیمایی امسال و برنامه‌های مرتبط با قدس شریف خلق کنند.
در حوزه توزیع اقلام فرهنگی نیز سعی شده است جهت‌گیری محتوا و انتقال پیام با محوریت «نزدیک بودن نابودی رژیم صهیونیستی» و در قالب زبان‌های مختلف بویژه زبان‌عبری صورت گیرد.
* مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران
 

Page Generated in 0/0061 sec