printlogo


کد خبر: 248179تاریخ: 1401/2/10 00:00
چهل و پنجمین راهپیمایی روز جهانی قدس
به شرافت قدس

گروه بین‌الملل: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، امسال پرشور‌تر از سال‌های گذشته به عرصه اعلام همبستگی گسترده آزادگان سراسر جهان با آرمان فلسطین بدل شد. پس از گذشته ۲ سال که در اوج بحران همه‌گیری کرونا، سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی باعث برپایی حداقلی تجمعات روز قدس در اغلب کشورهای جهان شده بود، دیروز در بیست‌و‌هفتمین روز رمضان 1443 مصادف با نهم اردیبهشت 1401 برابر با 29 آوریل 2022 ، چهل‌وپنجمین راهپیمایی ضداستکباری روز جهانی قدس به شکوه گذشته‌اش بازگشت. این مراسم که برای نخستین‌‌بار ۴۳ سال پیش با فراخوان امام خمینی(ره) در 26 مرداد 1358 (آخرین جمعه رمضان 1399 هجری قمری) برگزار شده بود، حالا تبدیل به یک جنبش خودجوش بین‌المللی شده و حتی در آمریکا و اروپا نیز مورد حمایت بسیاری از روشنفکران و هنرمندان است. بر اساس برآوردهای اولیه، جمعه گذشته روز قدس در حدود 80 کشور در قاره‌های مختلف جهان گرامی داشته شد و این در حالی است که بسیاری از کشورهای غربی یا مسیحی و حتی مسلمان که تعطیلات آخر هفته‌شان به جای جمعه، شنبه و یکشنبه است، امروز و فردا در این مراسم شرکت می‌کنند. 
 
* حضور گسترده عراقی‌ها
دیروز چند شهر عراق شاهد حضور چشمگیر مردم روزه‌دار در راهپیمایی روز جهانی قدس بود. به گزارش تارنمای المعلومه، علاوه بر بغداد و بصره، چندین شهر دیگر این کشور از جمله در استان‌های نجف، ذی‌قار و دیوانیه شاهد برگزاری پرشور تظاهرات مردمی در این رویداد جهانی بود. در شهرهای ناصریه در مرکز عراق و دیوانیه در جنوب این کشور نیروهای امنیتی از نخستین ساعت‌های صبح جمعه با حضور در خیابان‌ها و مسیرهای برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس، امنیت این آیین را در مناطق مختلف عراق تامین کردند. در بصره و میسان در کنار راهپیمایی پیاده، صدها خودرو نیز راهپیمایی خودرویی برگزار کردند. در بصره شرکت‌کنندگان در این مراسم تصاویر امام خمینی(ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله سیدعلی سیستانی مرجع شیعیان عراق، سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را در دست داشتند. در پایتخت و بسیاری شهرهای دیگر، موعد برگزاری راهپیمایی روز قدس نه صبح، بلکه ساعت ۱۵ بعد از ظهر به وقت محلی بود. نخستین جشنواره بین‌المللی شعر عربی قدس نیز جمعه در بغداد با حضور شعرای عراقی و فلسطینی آغاز به ‌کار کرد. 
کشورهای لبنان، یمن و اردن نیز به مناسبت این روز شاهد گردهمایی‌های پرشوری بودند. 
 
* حکیم: جهان جلوی زمین دزدی اسرائیل را بگیرد
رهبر جریان حکمت ملی در پیامی به مناسبت روز جهانی قدس از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی حقوقی و حقوق بشری خواست در برابر پیشروی نامشروع رژیم صهیونیستی با جدیت بایستند و سیاست سرقت زمین‌های فلسطینیان و تخریب ناحق زمین‌ها، باغ‌ها و ساختن شهرک‌های صهیونیستی را متوقف کرده و برای رسیدن به راه‌حل عادلانه و فراگیر برای مساله فلسطین بکوشند. به گزارش دفتر رسانه‌ای جریان حکمت ملی عراق، سید عمار حکیم گفت: «مساله فلسطین و ملت و خاک و مقدسات آن برخلاف تلاش برخی که می‌کوشند آن را کوچک و چندپاره جلوه دهند، به فلسطینیان منحصر نمی‌شود، بلکه مساله امت عربی و اسلامی و نیز مساله‌ای انسانی است».
 
* پاکی‌ها رکورددار حضور در روز قدس
پاکی‌ها مردمی هستند که از همان نخستین سال دعوت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران از مسلمانان و آزادگان جهان برای رساندن فریاد استکبار‌ستیزی‌شان به گوش همگان در روز قدس، به طور جدی در این رویداد شرکت کرده‌اند. راهپیمایی روز قدس در بیش از ۴۰۰ نقطه دومین کشور پرجمعیت مسلمان جهان عمدتا با شعارهای ضدآمریکایی، ضد‌صهیونیستی و ضد‌استکباری برگزار شد. گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود دیروز مجموع مشارکت در راهپیمایی‌های بزرگی که در شهرهای کراچی، لاهور، پیشاور، کویته، اسلام‌آباد (پایتخت)، گلگیت و بلتستان برگزار شد، پاکستان را رکورددار حضور مردمی در روز قدس در جهان کرده است. 
به عنوان مثال امسال همایش «قدس، محور اتحاد اسلامی» در همبستگی با ملت مظلوم فلسطین که به همت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران و با حضور شخصیت‌های پاکستانی برگزار شد، محور فعالیت‌های روز قدس در بندر کراچی بود؛ پرجمعیت‌ترین شهر پاکستان و چهارمین شهر پرجمعیت جهان با دست‌کم 15 میلیون نفر که به شهر قائد نیز معروف است.
 
* سناتور پاکستانی: قدردان امام خمینی هستیم
در مراسم افطار ویژه پنجشنبه‌شب برای اعلام همبستگی با آرمان فلسطین، شخصیت‌های برجسته پاکی از جمله سناتور «سید مشاهد حسین» رئیس کمیته دفاع در مجلس سنای پاکستان، «پیر نقیب الرحمان» عالم اهل سنت، سناتور «ولید اقبال» از حزب سابقا حاکم تحریک انصاف، مولانا «حامد الاحق» رئیس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع و علامه «راجا ناصر عباس جعفری» دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین شرکت کردند. سناتور سیدمشاهد حسین طی سخنانی گفت: «ما قدردان جمهوری اسلامی ایران بویژه حضرت امام خمینی(ره) هستیم که همواره برای حل‌وفصل مسائل مسلمانان از جمله کمک به حل مساله فلسطین و حمایت از مردم رنج‌دیده بیت‌المقدس با اتحاد تمام مسلمانان جهان تلاش می‌کنند».
 
* شعارهای بحرینی‌ها علیه عادی‌سازی
مردم بحرین به درخواست آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر جنبش شیعیان سحرگاه روز جمعه 27 رمضان، به منظور بزرگداشت روز جهانی قدس و محکوم کردن عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها آمدند. 
پیش از آن شامگاه پنجشنبه بیش از یک منطقه و شهر در این جزیره جنوبی خلیج‌فارس از جمله مردم منطقه «ابوصبیع» در غرب منامه به منظور تأکید بر حفظ آرمان فلسطین و رد هر گونه طرح عادی‌سازی روابط و خیانت، علیه رژیم صهیونیستی شعار سر دادند. در همین ارتباط شیخ حسین الدیهی، معاون دبیرکل الوفاق بحرین توئیت زد: «مردم بحرین به دین و اصول خود پایبند هستند. قدس خط قرمزی است که قابل چشم‌پوشی نیست. با تشکر از مردم بحرین که به اهداف ملت خود وفادار هستند».
***
یوم‌الله بین‌المللی
 سوریه: سوریه بویژه پایتخت آن دمشق و حومه‌های جنوبی‌اش طی چند دهه اخیر پذیرای صدها هزار پناهجوی فلسطینی بوده است. به همین دلیل این کشور همواره در خط مقدم مبارزات ضدصهیونیستی قرار داشته است. سانا، خبرگزاری رسمی سوریه دیروز ظهر گزارشی تفصیلی و تصویری از حضور مردمی در مراسم روز جهانی قدس در دمشق منتشر و آن را گسترده توصیف کرد. بر این اساس مردم دمشق به منظور حمایت از مردم فلسطین و پایداری آنها در برابر تعرض‌های رژیم صهیونیستی، راهپیمایی خود را از ورودی بازار الحمیدیه در قلب سنتی پایتخت آغاز کرده‌ و به سمت مسجد اموی رفتند. 
 کویت: مراسم روز جهانی قدس به دعوت سفارت ایران در کویت در یکی از تالارهای بزرگ پایتخت این شیخ‌نشین با شکوه خاصی برگزار شد. در این مراسم جمع کثیری از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، علما و روحانیون مسلمان و مسیحی، رئیس و اعضای انجمن دوستی ایران و کویت، سفرای کشورهای اسلامی و خارجی، تعدادی از شخصیت‌های فلسطینی و نخبگان جامعه ایرانی مقیم کویت حضور داشتند. 
  چین: مراسم گرامیداشت روز جهانی قدس با شرکت اعضا و ایرانیان مقیم، در سفارت ایران در پکن با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی از قبیل شعرخوانی، دکلمه، نمایش مستند، سرود و سخنرانی محمد کشاورززاده، سفیر ایران برگزار شد. 
 باکو: این یوم‌الله دیروز به همت سفارت ایران در جمهوری آذربایجان در مرکز فرهنگی شهریار باکو گرامی داشته شد. 
 ترکیه: به دلیل چرخش سیاست‌های آنکارا به سمت رژیم صهیونیستی طی ماه‌های اخیر، گردهمایی‌های روز جهانی قدس در این کشور عمدتا مسلمان که هر سال با شکوه خاصی انجام می‌شد، تحت‌‌الشعاع حساسیت‌های امنیتی قرار گرفت. این در حالی است که دولت حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان تحت نفوذ تل‌آویو در روزهای اخیر، فعالان مقاومت فلسطین در ترکیه را اخراج کرده یا تحت فشار قرار داده است. 
 برزیل: بزرگداشت روز جهانی قدس در ریودوژانیرو، پایتخت برزیل در مراسم پنجشنبه شب گذشته با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، رئیس موسسه فلسطین و برزیل، چند تن از نمایندگان مجلس و احزاب سیاسی، سازمان‌های مدنی و جمعی از هواداران برزیلی آرمان فلسطین انجام شد.
***
رونق دوباره روز قدس در لندن
راهپیمایی روز جهانی قدس در برخی کشورهای غربی از جمله بریتانیا زودتر از موعد همیشگی برگزار شد. انگلیسی‌های حامی آزادی ملت فلسطین، روز یکشنبه هفته گذشته (آخرین روز تعطیل آخر هفته در ماه رمضان) در لندن بعد از 2 سال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا گرد هم آمدند. صدها تن از مسلمانان روزه‌دار، روحانیون، فعالان مدنی، گروه‌های مدافع حقوق بشر و ضدجنگ و نیز فعالان یهودی و مسیحی مخالف رژیم صهیونیستی در این روز از مقابل وزارت کشور انگلیس راهپیمایی روز جهانی قدس را در لندن آغاز کردند و پس از عبور از خیابان‌های مرکزی این کلانشهر و از مقابل ساختمان وست مینستر (پارلمان) و وزارت امور خارجه روبه‌روی دفتر نخست‌وزیری در خیابان داونینگ تجمع کردند. آنها با سر دادن شعارهای ضداسرائیلی خواستار پایان دادن به اشغالگری، خشونت و نظام آپارتاید در فلسطین اشغالی شدند. 
همچنین شماری از سخنرانان و شخصیت‌های ضد اسرائیلی در انگلیس ضمن محکومیت جنایات رخ داده در فلسطین اشغالی، خواستار جهانی‌سازی انتفاضه و فشار جامعه جهانی برای توقف اقدامات غیرقانونی اشغالگران قدس شدند. آنها در اظهارنظرهایی به مناسبت روز جهانی قدس بر لزوم نابودی رژیم صهیونیستی به عنوان تنها راه‌‌حل برای پایان دادن به جنایت و آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی تاکید کردند. 
هفته گذشته همچنین دیگر شهرهای بزرگ اروپا و ایالات متحده بویژه برلین، پایتخت آلمان و شیکاگوی آمریکا، شاهد مراسم ویژه همبستگی با روز قدس بودند. 
 
* فعالان انگلیسی: اسرائیل شر، آپارتاید، اشغالگر و ضددموکراسی است!
فعالان مدنی، تحلیلگران سیاسی و اساتید دانشگاه انگلیسی حاضر در راهپیمایی روز قدس لندن، دولت‌های غربی و سازمان‌های بزرگ بین‌المللی را از حل مساله فلسطین عاجز خواندند. 
آنها تاکید کردند شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تاکنون در انجام مسؤولیت خود بر اساس منشور ملل متحد برای پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی ناتوان بوده است.
«رادنی شکسپیر» تحلیلگر سیاسی گفت ریاکاری و حمایت مستمر غرب از خشونت اسرائیل در فلسطین هیچ حد و مرزی ندارد. 
او رژیم اسرائیل را یک موجودیت آپارتاید، واقع در یک سرزمین اشغالی خواند که یک عنصر ضد دموکراتیک است که حق رای فلسطین را سلب کرده است. او روز جهانی قدس را فراتر از یک مناسبت سالانه خواند و افزود: این روز یک الزام دینی برای یادآوری بی‌عدالتی در فلسطین است و به عنوان یک فرمان مذهبی، برای همیشه ماندگار خواهد بود. 
«هایم برشیث» استاد دانشگاه انگلیسی سواز و عضو مرکز مطالعات فلسطین در این کشور نیز در حاشیه همایش لندن گفت:‌ راهپیمایی سالانه روز قدس از آن جهت مهم است که در جریان آن یهودیان، مسیحیان و مسلمانان گرد هم می‌آیند تا حمایت خود را از مردم فلسطین که تحت اشغال رژیم استعمارگر و آپارتاید اسرائیل هستند، به نمایش بگذارند. وی با اشاره به راهپیمایی روز جهانی قدس در لندن افزود: شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی امیدوارند از شر این رژیم خلاص شوند.
 
* خاخام‌ها خواهان نابودی اسرائیل
در راهپیمایی روز قدس یکشنبه گذشته لندن، همچنین خاخام‌های یهودی از جنبش ضد اسرائیلی «ناتوری کارتا» ضمن اعلام برائت از جنایات رژیم صهیونیستی، با معترضان همصدا شده و خواستار نابودی کامل اسرائیل شدند. آنها فریاد می‌زدند دین یهود از صهیونیسم جدا و مخالف جنایت در فلسطین است. 
«آرون کوهن» یکی از این خاخام‌‌ها تصریح کرد: نگاه صحیح یهودیت با آنچه صهیونیسم نامیده می‌شود کاملا مخالف است. وی توضیح داد: صهیونیسم یک جنبش ناسیونالیستی است که حدود ۱۰۰ سال پیش به وجود آمد و در تضاد با تعالیم دین یهود است. 
«الهنان بک» از دیگر روحانیون یهودی اعلام کرد صهیونیست‌ها از فرمان خداوند سرپیچی کرده‌ و سرنوشت آنها شوم و محکوم به شکست است. او افزود: حتی اگر فلسطینیان با صهیونیست‌ها صلح کنند، ما هرگز اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم و صد درصد اطمینان داریم آنها نابود خواهند شد.

 


Page Generated in 0/0088 sec