printlogo


کد خبر: 248181تاریخ: 1401/2/10 00:00
دور دنیا

زلنسکی حملات گسترده ارتش روسیه همزمان با حضور گوترش در کی‌یف را تحقیرآمیز خواند
گروسی نگران نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین
دور تازه جنگ و تنش میان اوکراین و روسیه یک بار دیگر اروپا را در وحشت نشت هسته‌ای قرار داده است. بر این اساس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درحال بررسی گزارش طرف اوکراینی مبنی بر عبور یک موشک روسی از نزدیک‌ترین فاصله به یک نیروگاه هسته‌ای در نزدیکی شهر یاژنوکرانسک در ۳۵۰ کیلومتری جنوب کی‌یف است. 
به گزارش اسپوتنیک، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز به نقل از دولت اوکراین اعلام کرد ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) یک موشک دقیقا از بالای نیروگاه هسته‌ای مزبور عبور کرده و اگر دچار مشکل می‌شد، می‌توانست به این نیروگاه آسیب جدی وارد کرده و حادثه هسته‌ای ایجاد کند. 
گروسی، وضعیت نیروگاه شهر زاپوروژیا در مرکز اوکراین در حاشیه رود محوری دنیپرو و بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی این کشورکه هم‌اینک در کنترل نظامیان روس است را نگران‌کننده خواند. 
بر این اساس آژانس قصد دارد در سریع‌ترین زمان ممکن عملیات ایمنی در این نیروگاه را با همکاری نیروهای روس انجام دهد. 
مدیرکل آرژانتینی آژانس انرژی اتمی درباره نیروگاه بدنام و سابقا منفجر شده چرنوبیل در شمال کی‌یف که به دنبال تصرف ماه پیش آن توسط نیروهای روسی، نگرانی‌های بسیاری برای کل اروپایی‌ها برانگیخته بود نیز صحبت کرد. گروسی سه‌شنبه هفته گذشته در پی بازدید از سایت این نیروگاه، میزان رادیواکتیویته محیط آن را غیرعادی خواند. 
در همین حال رئیس‌جمهور اوکراین حمله موشکی اخیر روسیه به کی‌یف همزمان با حضور دبیرکل سازمان ملل در این شهر را نشان‌دهنده تلاش‌های مسکو برای تحقیر این سازمان خواند. 
ولودیمیر زلنسکی در پیامی تصریح کرد: «روز پنجشنبه بلافاصله پس از پایان گفت‌وگوهای ما با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در کی‌یف، موشک‌های روسیه به شهر برخورد کرد. 5 موشک به سمت کی‌یف شلیک شد».
دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز گفت: «روسیه با این اقدام شنیع و بی‌رحمانه، رفتار خود نسبت به اوکراین، اروپا و جهان را یک بار دیگر نشان داد».
وزارت دفاع روسیه دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای این کشور ۱۱۲ حمله به تاسیسات نظامی اوکراین شامل ۴ انبار موشک و تسلیحات داشته‌اند. این شامل حمله به ۶۷ باب تأسیسات نظامی اوکراین و ۵۵ محل تمرکز نیروی انسانی نظامی اوکراینی و همین‌طور قتل بیش از ۳۰۰ پرسنل که روس‌ها آنها را مزدور می‌خوانند و نزدیک به ۴۰ قطعه تجهیزات، ۲ انبار سلاح و 6 پست فرماندهی می‌شود.
***
5 سال زندان اضافه برای سوچی
رئیس پیشین دولت میانمار دیروز از طرف دادگاهی نظامی به تحمل 5 سال زندان مضاعف محکوم شد. آنگ سان سوچی که یک سال و ۳ ماه در پی کودتای ارتش در بازداشت به سر می‌برد، هم‌اکنون با 18 مورد اتهام و احتمال دریافت حکم 190 سال زندان مواجه است. او که برنده جایزه به اصطلاح صلح نوبل نیز هست، از نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در این کشور حمایت کرده بود. 
***
داعش مسؤول کشتار شیعیان مزارشریف
گروه تروریستی - تکفیری داعش مسؤولیت انفجارهای خونین پنجشنبه گذشته در منطقه شیعه‌نشین مزارشریف را بر عهده گرفت. به گزارش اسپوتنیک، این ۲ انفجار مجموعا جان دست‌کم ۹ تن را گرفت و ۱۳ تن دیگر را زخمی کرد. اولین انفجار در ناحیه سوم مزارشریف و دومی نیز در ناحیه دهم در چهارراه کانتینر نزدیک یک آموزشگاه به وقوع پیوست. ظاهرا هر ۲ انفجار خودروهای مسافری را هدف قرار داده بود. شاخه پامیر داعش شاخه‌ای موسوم به داعش خراسان از سال ۲۰۱۵ میلادی در افغانستان و پاکستان مشغول انجام عملیات است و اخیرا به طور مشخص در چارچوب برنامه آمریکایی- انگلیسی اختلاف‌افکنی میان شیعیان و اهل سنت افغانستان دست به جنایت‌های متعدد می‌زند. 
***
حال و هوای خاص کابل در روز قدس
فضای شهر کابل، پایتخت افغانستان در نخستین روز قدس پس از خروج اشغالگران آمریکایی از فلات پامیر ویژه بود. حال و هوای این شهر امسال با نصب تابلوهای متعدد در نقاط مختلف این شهر و پیام‌هایی در حمایت از روز قدس و مردم فلسطین چهره‌ای متفاوت به خود گرفته است. در برخی از این تابلوها به نقل از سران طالبان سخنانی در حمایت از مردم فلسطین، بیت‌المقدس و همچنین پیام‌های دیگری با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و امیدواری برای آزادسازی قدس شریف از اشغال رژیم صهیونیستی آمده است. سهیل شاهین، نماینده منتخب طالبان برای سازمان ملل نیز در این باره گفته است کابل قصد رابطه با تمام کشورهای همسایه، منطقه و جهان را دارد به جز اسرائیل. 

Page Generated in 0/0067 sec