printlogo


کد خبر: 248201تاریخ: 1401/2/10 00:00
در نشست هم‌اندیشی پلیس و شهرداری تهران، راهکارهای ارتقای امنیت سفرهای زیرزمینی پایتخت بررسی شد
تردد روزانه ۴۵۰۰ دستفروش در مترو

مهدی زرین نام: روزانه ۴۵۰۰ دستفروش در متروی پایتخت تردد می‌کنند که این رقم با توجه به تعداد ایستگاه‌ها و ورودی‌های مترو معضل بزرگی به شمار می‌آید و رسیدگی به آن در گرو همکاری و مشارکت پلیس و شهرداری تهران است. 
مطابق اعلام مدیران شهری تهران، بخش زیادی از گلایه‌ها و انتقادات شهروندان که به شهرداری پایتخت منعکس می‌شود، مربوط به تردد بیش از حد و آزاردهنده دستفروشان در مترو است. 
به همین منظور نخستین نشست هم‌‌اندیشی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با مسؤولان و مدیران شهری حوزه معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در شرکت بهره‌برداری متروی تهران برگزار شد. 
مهدی شایسته‌اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه بررسی امنیت شهر زیرزمینی مترو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: متروی تهران با ۲۵۸ کیلومتر طول و ۱۴۳ ایستگاه در ۷ خط در حال بهره‌برداری است و تا پایان سال نیز ۷ ایستگاه جدید افتتاح خواهد شد. 
وی با اشاره به اینکه ۱۷۱ رام قطار در خطوط درون شهری مترو در حرکت هستند، آمار مقایسه‌ای از جابه‌جایی مسافر و کاهش آمار مسافری در ایام کرونا ارائه کرد و افزود: بر اساس آمار ورودی در گیت‌ها، پس از شیوع بیماری کرونا شاهد کاهش چشمگیر مسافران مترو بودیم، اگر چه سال ۱۴۰۰ این رقم با افزایش روبه‌رو شد اما نسبت به سال‌های قبل از کرونا، ۲۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. 
وی در ادامه آماری از ایستگاه‌ها و خطوط و ساعت پیک مسافری در مترو ارائه کرد و گفت: حجم مسافری که روزانه در مترو تردد دارد، حساسیت این وسیله حمل و نقلی را دو‌چندان کرده است. 
شایسته تصریح کرد: ایمنی پله‌برقی‌ها، حضور کودکان کار و دستفروشان، بحث ورود آقایان به واگن بانوان، خودکشی، کمبود نیروهای پلیس، لزوم تقویت یگان انتظامی مترو و تشکیل پلیس تخصصی، عدم تشکیل کامل یگان حفاظت براساس مصوبه سال ۱۳۹۶، فرسوده بودن سیستم‌های نظارت تصویری و سرقت که بخشی از آن تنها به منظور ایجاد اختلال و آسیب زدن به سیستم انجام می‌شود بخشی از مشکلاتی است که با آنها روبه‌رو هستیم اما خالی بودن انبارها از قطعات راهبردی مهم‌ترین آسیب و چالش این شرکت است. 
 
* برنامه توسعه خطوط تا قزوین و پرند
در ادامه این نشست، قائم‌مقام عملیات شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: در مجموعه عملیات روزانه ۲۲۰۰ حرکت مسافری انجام می‌شود که ظرفیت جابه‌جایی ۲ میلیون مسافر را دارد اما در حال حاضر متوسط روزانه یک میلیون و 200 هزار مسافر جابه‌جا می‌کنیم. 
کامران آزادی با اشاره به اینکه کار مترو در بخش عملیات تخصصی به صورت شبانه‌روزی است، افزود: روزانه ۱۹ ساعت بهره‌برداری و ۵ ساعت نیز کارهای مربوط به نگهداری و تعمیرات تخصصی انجام می‌شود. در واقع این شرکت با فعالیت ۲۴ ساعته تلاش می‌کند تا سفری ایمن را برای شهروندان رقم بزند. 
وی از برنامه توسعه خطوط در خط ۵ تا قزوین و خط یک تا شهر جدید پرند خبر داد و گفت: عمده مشکلات ما سرقت و آسیب رساندن به تجهیزات است و با توجه به حساسیتی که در مترو داریم، هر توقفی می‌تواند تبعات زیادی را ایجاد کند. 
آزادی افزود: میانگین تعداد مسافری که هر قطار درون‌شهری جابه‌جا می‌کند 2 هزار نفر و قطارهای تهران- کرج 3 هزار مسافر است. اگر قطاری به هر دلیل توقف کند و مجبور به تخلیه این حجم مسافر و انتقال آنها به سطح خیابان شویم باعث ایجاد ترافیک، بی‌نظمی و سختی تردد می‌شود، بنابراین حساسیت ویژه‌ای داریم تا توقف‌ها به حداقل برسد و متعهد هستیم حرکت‌های‌مان منظم و ایمن انجام شود. 
 
* معضلی به نام دستفروش‌ها
مدیر حراست شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه نیز در این نشست گفت: انجام خدمت‌رسانی مناسب به مردم در متروی تهران با این گستردگی قطعا بدون تلاش و تعهد نیروی انسانی شدنی نیست. 
عظیمیان به وجود برخی محدودیت‌ها در تجهیزات نظارتی شهر زیرزمینی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین این معضلات حضور و تردد بیش از اندازه دستفرش‌ها و نیز ورود آقایان به واگن بانوان است. امیدواریم با برگزاری همین جلسات به راهکارهای درستی برای رفع مشکلات دست پیدا کنیم. 
 
* ضرورت تقویت و افزایش تجهیزات و نیروی انسانی
رئیس پلیس متروی پایتخت نیز گزارشی از عملکرد یک‌ ساله پلیس مترو ارائه کرد و گفت: در حوزه جرائم عملکرد بسیار خوبی داشتیم و سطح امنیت پایدار و مطلوب‌تری را ایجاد کرده‌ایم. 
سرهنگ سعید عطاءاللهی افزود: اگر امروز مسافران مترو بدون هیچ دغدغه‌ای از این وسیله حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کنند به دلیل تلاش‌های شبانه‌روزی همکارانم و تعامل و همدلی خوبی است که با شرکت بهره‌برداری متروی تهران برقرار کرده‌ایم. 
وی به کمبود نیرو و تجهیزات اشاره کرد و گفت: روزانه ۴۵۰۰ دستفروش در مترو تردد می‌کنند و با توجه به تعداد ایستگاه‌ها و ورودی‌های مترو، این یک معضل بزرگ است که باید به آن توجه کنیم. همچنین تامین خودرو و موتوسیکلت برای افزایش امنیت پایانه‌های مترو با توجه به وسعتی که دارند بخشی از نیازهای پلیس مترو است که امیدواریم با همراهی خوبی که شکل گرفته است هر چه زودتر تامین شود. 
عطاءاللهی خاطرنشان کرد: در ایستگاه‌های جدید باید برای پلیس مکان‌هایی جانمایی شود چرا که پلیس، لباس حاکمیت است و حضورش نمایش امنیت و قدرت به شمار می‌آید. 
 
* پلیس در آماده‌باش کامل است
در پایان این نشست، فرمانده انتظامی پایتخت از آماده‌باش کامل مأموران پلیس در راستای تأمین امنیت شهروندان در مترو خبر داد و گفت: بنای ما با تیم جدید، همراهی صددرصدی است و از روزی که آمده‌ام پلیس مترو یکی از موضوعات مورد توجه ما بوده است. 
سردار حسین رحیمی با اشاره به اینکه امنیت مترو برای من دغدغه است، خاطرنشان کرد: شخصا پیگیر موضوعات مترو هستم و همیشه گزارش‌ها و عملکردها را رصد می‌کنم. از سرهنگ عطاءاللهی می‌خواهم با توجه به توانمندی و هنری که دارند، پیگیر باشند تا ساختار پلیس در این ناوگان بخوبی شکل بگیرد. وی افزود: هم‌افزایی و همکاری بیش از پیش پلیس و شهرداری می‌تواند زمینه ارتقا، ثبات و پایداری امنیت و آرامش را به همراه داشته باشد چرا که امنیت از اطراف ایستگاه‌ها تا داخل آن باید مورد توجه قرار گیرد.

Page Generated in 0/0068 sec