printlogo


کد خبر: 248207تاریخ: 1401/2/10 00:00
اخبار

توافقنامه جامع حمل‌و‌نقل ایران و روسیه امضا شد
وزیر راه‌و‌شهرسازی کشورمان و وزیر حمل‌و‌نقل روسیه توافقنامه جامع همکاری ۲ کشور در زمینه‌های مختلف حمل‌ونقلی را در مسکو امضا کردند. رستم قاسمی، وزیر راه‌‌و‌شهرسازی که در راس هیاتی به مسکو سفر کرده است، در پایان مذاکرات خود با وزیر حمل‌و‌نقل روسیه، توافقنامه جامع همکاری ریلی بین ایران و روسیه را امضا کرد.  در این مذاکرات که اعضای هیات‌های ۲ کشور هم حضور داشتند، «ویتالی ساولیف» وزیر حمل‌و‌نقل روسیه با اشاره به مناسبات رو به گسترش ۲ کشور ابراز امیدواری کرد با امضای این توافقنامه، همکاری‌های دوجانبه در حوزه حمل‌و‌نقل بیش از پیش گسترش یابد.  وزیر حمل‌و‌نقل روسیه گفت: کریدور ریلی شمال- جنوب می‌تواند اساس گسترش همکاری‌ها بین کشورهای روسیه، ایران و حوزه آسیای میانه و قفقاز باشد و امضای یک قرارداد برای اجرایی شدن این طرح عظیم مورد نیاز است. امیدواریم با همکاری مشترک، قطعه ریلی رشت - آستارا به اتمام برسد.  ساولیف گفت: علاوه بر اقدامات مشترک در زمینه ساخت این قطعه، می‌توانیم در زمینه استفاده و بهره‌برداری از آن که در مسیر گذرگاه ریلی شمال- جنوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همکاری کنیم.  وزیر حمل‌و‌نقل روسیه با اشاره به اینکه کشورش به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کانون تجاری و ترانزیتی در منطقه نگاه می‌کند، گفت: با تکمیل خطوط ریلی و بویژه قطعه رشت - آستارا، از شمال اروپا تا شبه‌قاره هند، به هم متصل می‌شود و عواید ترانزیتی بسیار زیادی برای کشورهای مسیر و از جمله ایران و روسیه خواهد داشت. وزیر راه‌‌و‌شهرسازی کشورمان نیز گفت: ایران علاقه‌مند به توسعه و گسترش همکاری‌ها با همسایگان است. ایران با ۱۵ کشور مرز مشترک دارد و در این میان، روسیه به‌عنوان همسایه‌ای مهم با روابطی تاریخی، برای ما اهمیت دارد.  قاسمی گفت: اگر ایران و روسیه همکاری‌های نزدیکی با هم داشته باشند، تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ۲ کشور هیچ تاثیری نخواهد داشت. هر تجارتی نیازمند توسعه حوزه حمل‌و‌نقل است و این امکان وجود دارد که هر توافقی میان ۲ کشور در حوزه حمل‌و‌نقل به امضا برسد.  وزیر راه گفت: صادرات بین ۲ کشور و صادرات روسیه به دیگر کشورها از طریق ایران می‌تواند مورد توافق قرار بگیرد و در کمترین زمان ممکن اجرایی شود. از بین مسیرهای ریلی، مسیر ریلی رشت- آستارا بسیار کوتاه و به‌صرفه است و در صورت همکاری ۲ کشور در تکمیل این قطعه حجم مبادلات و ترانزیت کالا میان ۲ کشور افزایش چشمگیری خواهد یافت. همچنین هم در چابهار و هم در بندر شهید رجایی می‌توانیم همکاری‌های خود را افزایش دهیم. 
***
دیدار وزیر اقتصاد با مقامات ارشد ارمنستان
وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر به ارمنستان با مقامات ارشد دولت این کشور دیدار و در مسجد کبود ایروان به مناسبت روز قدس سخنرانی کرد. سید احسان خاندوزی با هدف استفاده از فرصت‌های جدید اقتصادی در آسیای میانه و قفقاز، در سفر به ارمنستان با معاون نخست‌وزیر و وزرای دارایی و اقتصاد این کشور دیدار کرد.  پروژه‌های اولویت‌دار در مناسبات اقتصادی- تجاری فی‌مابین و رفع موانع مالی محور اصلی مذاکرات خاندوزی در این دیدار بوده است. همچنین در این دیدار زمینه‌های برگزاری کمیسیون مشترک 2 کشور در هفته‌های آینده مورد بررسی قرار گرفت. وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه این سفر نیز با برخی فعالان اقتصادی ایرانی و ارمنی فعال در 2 کشور گفت‌وگو کرد. 
***
کل درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی وصول شده است
وزیر نفت گفت: کل درآمد حاصل از فروش نفت، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی وصول شده است. جواد اوجی در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی درآمد ارزی حاصل از سوخت‌های صادراتی را با توجه به تحریم‌ها در اختیار می‌گیرد یا خیر، اظهار کرد: هر چه نفت و میعانات محصولات پتروشیمی که فروختیم، درآمد همه را در زمان سر‌رسید وصول کردیم.  وی در بخش دیگری با ارائه توضیحی درباره اظهارات خود مبنی بر اختصاص ۸۰ میلیارد دلار یارانه و گزارش سازمان جهانی انرژی از اختصاص ۲۵ میلیارد دلار یارانه در ایران، گفت: این قیاس با توجه به میزان اتلاف انرژی در کشور انجام شد. وی ادامه داد: نرخ هر متر مکعب گازی که به مردم ارائه می‌شود، زیر یک سنت است در حالی ‌که در بازارهای جهانی تا ۴۰۰ سنت هم خرید و فروش می‌شود. به همین دلیل اگر این را با قیمت‌های جهانی ارزش‌گذاری کنیم، می‌بینیم که عمده محصولات ما خارج از الگوی مصرف در کشور مصرف می‌شود. 
***
آماده راه‌اندازی بانک مردمی تعاون هستیم
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آماده عملیاتی کردن زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی بانک مردمی هستیم. مهدی مسکنی گفت: ۵۰۰ میلیون حساب بانکی در کشور ثبت شده که هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سپرده‌گذاری در ۶ میلیون حساب متعلق به اشخاص حقوقی است. به گفته وی، اعمال مالیات به سود این سپرده‌گذاری‌ها از مصوبات مجلس در سال ۱۴۰۱ است.  معاون امور تعاون وزارت کار گفت: پیش‌بینی می‌شود مالیات اخذ شده که در بودجه سال جاری هم آمده است، بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان باشد. مسکنی خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم بخشی از منابع که به بازار تزریق می‌شود در بخش تعاون سرمایه‌گذاری شود.  
***
گلایه تولید‌کنندگان از تأمین‌نشدن نهاده و خوراک طیور 
اتحادیه مرغ گوشتی با اشاره به عدم تأمین نهاده مورد نیاز واحدهای مرغداری در سامانه بازارگاه، خواستار بارگیری فوری نهاده‌های خریداری‌شده شد. این اتحادیه در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به عدم تأمین نهاده مورد نیاز واحدهای مرغداری در سامانه بازارگاه و عدم پاسخ شفاف و روشن درباره نهاده‌های خریداری شده بارگیری نشده (با گذشت بیش از ۲ ماه از خرید توسط مرغداران)، خواستار بارگیری فوری نهاده‌های خریداری شده توسط مرغداران شد. 

Page Generated in 0/0076 sec