printlogo


کد خبر: 248211تاریخ: 1401/2/10 00:00
اخبار

خطیب نماز جمعه تهران:  
روز قدس از مؤلفه‌های اصلی اقتدار ملت فلسطین است
خطیب نماز جمعه این هفته پایتخت با تقدیر از حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس با بیان اینکه رهبر انقلاب درباره فلسطین و روز قدس تعبیر مظلوم مقتدر را مطرح کردند، گفت: فلسطین مظلوم است چون 74 است که این قبله اول مسلمین و منطقه مبارک پیرامون آن در چنگال رژیمی جعلی قرار گرفته و مداوم مقدس‌ترین مکان‌های ما مورد انواع و اقسام جسارت‌ها قرار می‌گیرد و مردم عزیز آن 7 دهه است در رنج اشغال از یک سو و آوارگی و اردوگاه‌نشینی و تخریب خانه‌ها از طرف دیگر قرار دارند و غزه مظلوم به یک زندان بزرگ در جهان بدل شده است. حجت‌الاسلام حاج‌ علی‌اکبری ادامه داد: اما فلسطین مقتدر است، چون همچنان زنده است و در سرزمین‌های اشغالی که در این چند دهه حتی در تنظیم فرهنگی رژیم صهیونیستی قرار داشته، توانسته گفتمان مقاومت را حفظ کند و ارتقا دهد. وی با تاکید بر اینکه روز قدس یکی از مولفه‌های اصلی اقتدار امروز فلسطین است، گفت: اگر موشه دایان گفته بود انقلاب اسلامی زلزله عظیمی است که پس‌لرزه‌های آن اسرائیل را نابود خواهد کرد، امروز نشانه‌های این نابودی را می‌بینیم و این آرمان تا رسیدن به هدف نهایی از سوی مسلمین دنبال خواهد شد. خطیب نماز جمعه تهران در پایان عنوان کرد: امروز به دشمنان اسلام، فلسطین و قدس می‌گوییم در گذر از پیچ تاریخی که در آن قرار داریم، هیچ جایی برای رژیم صهیونیستی و حامیان پلید آنها در جغرافیای آینده بشریت وجود نخواهد داشت. 
***
بلینکن:
 روسیه مانعی در مذاکرات وین نیست
وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی تایید کرد بر خلاف ادعاها درباره مقصر بودن روسیه در وقفه ایجاد‌شده در روند مذاکرات وین، مسکو در حال حاضر هیچ مانعی بر سر راه بازگشت به برجام نیست. به گزارش فارس، «آنتونی بلینکن» روز پنجشنبه در مقابل کمیته فرعی تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا در بخشی از صحبت‌هایش به نقش روسیه در مذاکرات وین هم پرداخت و تاکید کرد در حال حاضر مسکو مانعی برای احیای برجام نیست. بلینکن گفت: در بحث توافق هسته‌ای ایران به شما می‌گویم از نقطه‌نظر منافع و امنیت آمریکا، بودن آن (توافق) برای ما بهتر از نبودش است؛ نه تنها از نظر برنامه هسته‌ای ایران، بلکه در واقع در ارتباط با اقدامات بی‌ثبات‌کننده و خطرناک آن. سوال این است که موثرترین راه برای ما در کنار هم برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران و همچنین اقدامات بی‌ثبات‌کننده آن و تهدیداتی که علیه ما و متحدان‌مان ایجاد می‌کند، چیست. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: درباره روسیه همان‌طور که می‌دانید عضو گروهی است که در کنار اتحادیه اروپایی (شامل) فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین چین کمک کرد توافق اولیه (برجام) مذاکره شود و همچنان بخشی از آن گروه است. از ابتدای تهاجم (درگیری‌ها در اوکراین) گام‌هایی در مذاکرات برای پیچیده‌تر کردن اوضاع برداشت اما سایر طرف‌های گروه با آن مخالفت کردند و دست‌کم همین حالا که حرف می‌زنیم آنها (روس‌ها) مانعی بر سر راه این مساله که ببینیم آیا می‌توانیم با ایران بازگشت متقابل داشته باشیم، نیستند. 
***
گروسی: 
ایران کارگاه جدیدی را در زیرزمین نطنز احداث کرده است
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ساخت کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در زیرزمین سایت هسته‌ای نطنز خبر داد. به گزارش ایسنا، رافائل گروسی روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری عنوان کرد که کارگاه جدید ایران در نطنز برای ساخت قطعات سانتریفیوژ در زیرزمین احداث شده است. به نوشته رویترز، این کارگاه از ماشین‌های تأسیسات بسته شده کرج - که پیش‌تر اقدامی خرابکارانه از سوی عوامل خارجی در آن انجام شده بود - استفاده می‌کند. این کارگاه می‌تواند قطعات لازم برای تولید سانتریفیوژهای پیشرفته را بسازد. گروسی در این کنفرانس خبری گفت که این کارگاه در یکی از «راهروهای» تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم راه‌اندازی شده است. دیپلمات‌ها می‌گویند این نیروگاه تقریبا ۳ طبقه در زیر زمین دارد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت که آژانس همچنان در تلاش است تا جواب‌های واضح از تهران درباره آثار اورانیوم غنی‌سازی شده با منشأ غیرطبیعی در ۳ سایت هسته‌ای در کشور دریافت کند. وی تصدیق کرد که توانایی ایران در غنی‌سازی اورانیوم از زمان فروپاشی توافق با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر، گسترش یافته است. 
***
جروزالم‌پست: اسرائیل نگران مذاکرات ایران و عربستان است
روزنامه نزدیک به رژیم صهیونیستی به نقل از کارشناسان نوشته تل‌آویو نگران مذاکرات ایران و عربستان سعودی است. به گزارش فارس، جروزالم‌پست نوشته اینکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم به کاهش حضور کشورش در منطقه خاورمیانه گرفته مناسبات ژئوپلیتیک منطقه را دستخوش تغییر کرده است: «رئیس‌جمهور اقدامات زیادی انجام داده که نشان می‌دهد قصد دارد نقش آمریکا در خاورمیانه را کاهش دهد و این موضوع به دگرگونی در مناسبات ژئوپلیتیک منطقه منجر شده است». روزنامه صهیونیستی به نقل از کارشناسان نوشته عربستان سعودی از این اقدام ایالات متحده بسیار نگران است. «یوسی کاپرواسر» رئیس «پروژه تحولات منطقه‌ای خاورمیانه در مرکز امور عمومی اورشلیم (بیت‌المقدس)» می‌گوید: «آنها (عربستانی‌ها) شاهد اشتیاق آمریکا برای ازسرگیری برجام هستند و به همین خاطر به خودشان می‌گویند باید دنبال دوستان دیگری باشند». او می‌افزاید: «ما [اسرائیلی‌ها] دوست داریم ببیینم آنها به ما نزدیک‌تر می‌شوند اما آنها می‌خواهند همه گزینه‌ها را بررسی کنند».  کاپرواسر می‌گوید: «ما در این باره نگرانیم، چون ایرانی‌ها ممکن است فقط از جانب سعودی‌ها ژست‌ها و لبخندهایی دریافت کنند که هیچ کمکی برای آوردن ثبات به خاورمیانه نخواهد داشت. اگر روابط ایران و عربستان سعودی رو به بهبود باشد این می‌تواند توافقات ابراهیم را در ادامه به خطر بیندازد. این چیزی است که اسرائیل از آن نگران است». 

Page Generated in 0/0162 sec