printlogo


کد خبر: 248223تاریخ: 1401/2/11 00:00
دور دنیا

روایت متناقض ریاض و آنکارا درباره سفر اردوغان به عربستان
حواشی سفر رجب طیب اردوغان به عربستان کماکان ادامه دارد. اردوغان پیش از سفر به جده از سوی رسانه‌های مختلف و نهادهای حقوق بشری هدف انتقاد قرار گرفته است. از سال 2018 و تحت تاثیر قتل جمال خاشقجی روابط ترکیه و عربستان به تیرگی گذاشت. حال 4 سال پس از آن واقعه رئیس‌جمهور ترکیه تحت تاثیر معضلات اقتصادی و تاثیر آن بر انتخابات سال آینده به دنبال بهبود روابط با سعودی و انتفاع اقتصادی از آن برآمده است اما پس از انتشار بیانیه کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه درباره درخواست ریاض از رجب طیب اردوغان برای سفر به عربستان سعودی، شبکه دولتی عربستان به صورت ضمنی این بیانیه را تکذیب کرد. ریاست‌جمهوری ترکیه اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهور اردوغان در سفری رسمی به منظور انجام گفت‌و‌گو در حاشیه این سفر وارد شهر جده عربستان شده است. این سفر در راستای پاسخ مثبت به دعوت ملک «سلمان عبدالعزیز آل‌سعود» شاه سعودی انجام شد». در این میان پایگاه خبری شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داد کاربران فضای مجازی بخشی از گزارش شبکه دولتی «الاخباریه» عربستان را منتشر کرده‌اند که در آن گفته می‌شود سفر رئیس‌جمهور ترکیه به عربستان در «پاسخ مثبت به تمایل او [برای سفر به عربستان]» انجام شده است. سفر رئیس‌جمهور ترکیه به عربستان سعودی در شرایطی انجام شد که رسانه‌ها با اشاره به مختومه شدن پرونده محاکمه غیابی عاملان قتل جمال خاشقجی در ترکیه، از تشدید تلاش‌های آنکارا به منظور بهبود روابط با ریاض خبر داده بودند. تصمیم ترکیه برای بستن پرونده محاکمه غیابی عاملان قتل جمال خاشقجی و تحویل آنها به عربستان سعودی، واکنش‌های زیادی را در پی داشت. «کمال قلیچ‌دار اوغلو» رهبر بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون و رقیب اردوغان در واکنش به این اقدام گفت: «او (اردوغان) حقوق و اعتبار دادگاه‌های ترکیه را درباره قتلی که در ترکیه رخ داده بود، به عربستان سعودی تفویض کرد... الان مشخص شد احمق چه کسی است». وی همچنین ادعا کرد اردوغان در ازای دریافت پول از عربستان سعودی پرونده خاشقجی را بسته است.   
***
بیانیه شدیداللحن حزب‌الله لبنان درباره انفجار‌های تروریستی کابل
جنبش حزب‌الله لبنان بعد از ظهر دیروز (شنبه)، درباره انفجارهای تروریستی کابل بیانیه صادر کرد. بنا بر گزارش شبکه «المنار»، حزب‌الله ضمن محکومیت شدید این انفجارها، اعلام کرد این تروریست‌های تکفیری دسته‌ای قاتلند که همه را جز خود کافر می‌دانند. در ادامه این بیانیه آمده است: «تداوم این عملیات‌های تروریستی، گسترش دامنه آنها در چند کشور اسلامی و متمرکز شدن آن بر هدف قرار دادن مؤمنان حین ادای فرایض دینی، علمای امت اسلامی و دولت‌های مربوط را ملزم می‌کند تا با این تفکر انحرافی، سازمان‌ها و بازوهای آن مقابله کنند و فورا برای انجام تمام اقدامات ممکن به منظور مواجهه با این قاتلان جنایتکار اقدام نمایند». حزب‌الله در ادامه تأکید کرد: «تداوم این عملیات‌ها همچنین مقامات کشورهای هدف حمله را موظف می‌کند به اندازه کافی از شهروندان و مساجد محافظت کنند و تمام اقدامات ضروری را در این باره اتخاذ نمایند». مقاومت لبنان در پایان ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدا و ابراز همدردی با آنها، از خداوند متعال برای شهیدان رحمت و برای مجروحان به حق ماه مبارک رمضان سلامتی کامل مسألت کرد. روز جمعه بر اثر حمله تروریستی در مسجد خلیفه صاحب اهل سنت کابل دست‌کم ۱۰ نفر شهید و ۱۹ فرد دیگر مجروح شدند. با این حال، مقامات طالبان از شهادت و زخمی شدن ۲۵ تن در این حمله تروریستی خبر دادند. از طرف دیگر، در برخی گزارش‌های تاییدنشده در افغانستان از شهادت ۵۰ تن در حمله تروریستی روز جمعه کابل سخن گفته شده است. این حمله تروریستی در حالی رخ داد که منابع محلی افغان پنجشنبه گذشته نیز از وقوع ۲ انفجار در محله‌های شیعه‌نشین شهر مزارشریف خبر دادند که در هر ۲ رویداد تروریستی ۹ تن کشته و ۱۳ تن زخمی شدند. داعش مسؤولیت هر 2 انفجار را بر عهده گرفته است. طی هفته‌های گذشته حملات تروریستی متعددی در نقاط مختلف افغانستان، اماکن مذهبی و عمومی شیعه و سنی را هدف حملات خود قرار داده که در نتیجه‌ آن ده‌ها نفر شهید و زخمی شدند. 
***
فرود مشکوک ۸ هواپیمای باری امارات در اراضی اشغالی
یک روزنامه رژیم صهیونیستی فاش کرد هواپیماهای باری عظیم متعلق به نیروی هوایی امارات طی ۲ هفته گذشته چندین بار در فلسطین اشغالی فرود آمده‌اند. روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» با انتشار این خبر، نوشت دلیل این پروازها هنوز مشخص نیست اما پیش‌بینی می‌شود آنها در حال انتقال تجهیزات امنیتی و نظامی در چارچوب توافقنامه دفاعی مشترکی هستند که اخیرا ۲ طرف امضا کردند. به نوشته این روزنامه، طی ۲ هفته گذشته 8 فروند هواپیمای باری سنگین Globemaster C-17 در فلسطین اشغالی فرود آمدند که همگی متعلق به نیروی هوایی امارات هستند. بنا بر این گزارش، این هواپیماها در فرودگاه نظامی نیفاتیم اسرائیل در صحرای نقب فرود آمدند و هر کدام یک ساعت پس از فرود از زمین بلند شدند. این روزنامه همچنین با اشاره به بیانیه وزارت جنگ اسرائیل در ابتدای ماه آوریل اعلام کرد که ارزش صادرات نظامی اسرائیل در سال گذشته 11.2 میلیارد دلار بوده که ۷ درصد آن به کشورهای عربی که قراردادهای عادی‌سازی را با اسرائیل تحت عنوان توافقنامه آبراهام امضا کردند، بوده است. امارات و بحرین ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ با میانجیگری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده آمریکا توافقنامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا کردند.

Page Generated in 0/0069 sec