printlogo


کد خبر: 248249تاریخ: 1401/2/11 00:00
پس از قدردانی از ایران به خاطر بی‌طرفی در جنگ 44 روزه، علی‌اف ایران را به مشارکت در ارسال سلاح به ارمنستان متهم کرد
شیطنت دوباره الهام

گروه سیاسی: الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در جدیدترین اظهارات خود مدعی شد در طول جنگ 44 روزه‌ای که با ارمنستان داشتند، هواپیماهای روسی برای حمل سلاح به ارمنستان، از مرز ایران، قزاقستان و ترکمنستان استفاده می‌کردند. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی «توسعه و همکاری» که روز جمعه نهم اردیبهشت در دانشگاه آکادمی دیپلماتیک برگزار شد، اعلام کرد روسیه به طور مداوم در جنگ 44 روزه قره‌باغ، ارمنستان را مسلح کرده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، علی‌اف ضمن قدردانی از گرجستان به دلیل بستن مسیرهای هوایی و زمینی روسیه به ارمنستان، با متهم کردن کشورهای ساحلی خزر به همکاری با روسیه، گفت: ما نامه‌ای به تمام کشورهای حاشیه دریای خزر فرستاده‌ایم که اجازه ندهند هواپیماهای باری روسی حامل سلاح به ارمنستان بروند. این نامه را به قزاقستان، ترکمنستان و ایران فرستادیم. متأسفانه این هواپیماها هنگام ورود به ارمنستان از خاک این کشورها استفاده می‌کردند. اینطور بود و ما نباید حقایق جنگ 44 روزه قره‌باغ را پنهان کنیم. 
علی‌اف در ادامه اظهارات خود به بیانیه مشترک با اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، موسوم به بیانیه شوشی ۲۰۲۱ اشاره کرد و گفت: «با امضای بیانیه شوشی به تمام دنیا اعلام کردیم که هم در حرف و هم در عمل با ترکیه یکی هستیم».
رئیس‌جمهور آذربایجان در حالی مدعی شده است که در ایام جنگ آذربایجان و ارمنستان، مرز ایران محل تردد هواپیماهای روسی بوده که وی در گفت‌وگو با یک رسانه ترکی، از بسته شدن مسیرهای زمینی و هوایی ایران به روی ارمنستان تشکر کرده بود. 
علی‌اف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اِهابر گفته بود: «از ارسال سلاح از ایران به ارمنستان اطلاعی نداریم. برعکس، می‌توانم بگویم که ایران و گرجستان برای جلوگیری از حمل سلاح به ارمنستان، مسیرهای هوایی و زمینی خود را بسته‌اند. لذا جا دارد بار دیگر از دولت‌های ایران و گرجستان تشکر کنم».
 
* عدم ثبات روحی علی‌اف
این نخستین‌بار نیست که رئیس‌جمهور آذربایجان، روسیه را متهم به ارسال سلاح به ارمنستان می‌کند. با آغاز جنگ آذربایجان و ارمنستان، علی‌اف بارها روسیه را به حمایت تسلیحاتی از ایروان متهم کرده بود. اما به‌رغم همه اینها، اسفندماه سال گذشته بود که وی با سفر به روسیه و دیدار با پوتین، خبر از همکاری‌های جدید ۲ کشور روسیه و آذربایجان داد. اتهام اخیر الهام علی‌اف علیه ایران مبنی بر اینکه ایران در کمک‌رسانی تسلیحاتی به ارمنستان شرکت داشته و به عبارتی در دوگانه ایروان- باکو طرف ایروان را گرفته، در حالی است که اواخر فروردین‌ماه سال جاری خبر از تأسیس یک کریدور جدید بین‌المللی از طریق ایران داد که قرار است آذربایجان را به نخجوان متصل کند. 
علی‌اف مهرماه سال 1400 نیز در ادعایی واهی، گفته بود ایران در قاچاق مواد مخدر به اروپا، به ارمنستان کمک می‌کند. 
وی در نشست مجازی سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع گفته بود: پس از آنکه بعد از ۳۰ سال کنترل ۱۳۰ کیلومتر از اراضی همجوار با ایران را (از ارمنستان) پس گرفتیم، موفق به سد کردن مسیر قاچاق مواد مخدر شدیم که از ایران به ارمنستان و از آنجا به اروپا می‌رسید و از منطقه «جبرائیل» جمهوری آذربایجان هم رد می‌شد. 
علی‌اف در حالی چنین ادعایی را علیه ایران مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کشورهای دنیا، سربازان بیشتری را در مقابله با قاچاق مواد مخدر از دست داده است. ضمن اینکه طبق گفته پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، در مرزهای شمال غربی نیز ارمنستان به طور بسیار تنگاتنگ با نهادهای انتظامی ایران همکاری کرده و این ۲ کشور به شکل بسیار موثری با قاچاق مواد مخدر مبارزه می‌کنند. 
الهام علی‌اف در این مدتی که از آغاز جنگ با ارمنستان می‌گذرد و هنوز به صورت پراکنده ادامه دارد، نتوانسته است حداقل در یک موضوع، موضعی مشخص و ثابت داشته باشد. یک روز روسیه را به ارسال سلاح جنگی به ارمنستان متهم می‌کند و روز دیگر به مسکو می‌رود و به همراه پوتین و نخست‌وزیر ارمنستان نشست سه‌جانبه برگزار می‌کند. روزی از ایران به خاطر بستن مرزهای خود به روی ارمنستان قدردانی و مدتی بعد ایران را متهم به مشارکت در ارسال سلاح به ارمنستان می‌کند.

Page Generated in 0/0064 sec