printlogo


کد خبر: 248264تاریخ: 1401/2/17 00:00
اخبار

مستند ایرانی راهی جشنواره لهستان شد
مستند «آب، باد، خاک، نان» به کارگردانی مهدی زمانپور‌کیاسری به نوزدهمین دوره جشنواره «میلینیوم» لهستان راه یافت. به گزارش «وطن‌امروز»، این جشنواره از ۱۳ تا ۲۲ ماه مه ‌برابر با ۲۳ اردیبهشت تا اول خردادماه برگزار می‌شود. مستند ۲۵ دقیقه‌ای «آب، باد، خاک، نان» که تولیدش بیش از یک سال زمان برده، روایتی خوش‌آب و رنگ و لطیف از زندگی ابوالفضل و ستایش ۲ کودک فهرجی است که در پیچ و تاب سرنوشت، زندگی متفاوتی را تجربه می‌کنند. این فیلم مستند قبلا جایزه تقدیر ویژه هیات داوران بخش کودک و نوجوان جشنواره «ایدفا» هلند را دریافت کرده بود و در جشنواره «جیهلاوا» چک و جشنواره فیلم کودکان سیاتل آمریکا، مراداس داک اسپانیا و تسالونیکی یونان حضور داشت. پخش بین‌الملل این فیلم بر عهده موسسه هنر هفتم با مدیریت علیرضا شاهرخی است. 
***
بهترین کارگردان‌ها در جشن بزرگ کارگردانی
اسامی نامزدهای نخستین جشن بزرگ کارگردانان ایران در بخش بهترین کارگردانی سریال نمایش خانگی از میان آثاری که پخش آنها تا زمان داوری به اتمام رسیده بود اعلام شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در جشن کارگردانان ایران در بخش بهترین کارگردانی سریال‌های نمایش خانگی، هومن سیدی برای سریال «قورباغه»، محمدحسین مهدویان برای سریال «زخم کاری»، تینا پاکروان برای سریال «خاتون»، شهرام شاه‌حسینی برای سریال «می‌خواهم زنده بمانم» و کیارش اسدی‌زاده برای سریال «کرگدن»، نامزد عنوان بهترین کارگردانی سریال نمایش خانگی شدند. برگزیده این بخش در جشن بزرگ کارگردانان در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ معرفی خواهد شد. در این دوره از جشن کارگردانان، آیین رونمایی از «کتاب 30 سال کانون کارگردانان سینمای ایران» نوشته احمد طالبی‌نژاد نیز برگزار خواهد شد. 
***
پخش منتخب آثار «آلن دلون» از تلویزیون
شبکه نمایش سیما هفته پیش رو منتخبی از آثار «آلن دلون» را روی آنتن می‌برد. به گزارش «وطن‌امروز»، از امروز شنبه، 17 اردیبهشت‌ماه به مدت یک هفته شبکه نمایش مروری بر فیلم‌های «آلن دلون»، از بزرگان سینمای فرانسه و جهان خواهد داشت. فیلم‌های منتخب خانوادگی که بخش ثابت ساعت 19 شبکه نمایش است، در هفته پیش رو به ترتیب شامل این فیلم‌ها هستند: «خانواده گرفتار»، «پچ آدامز»، «نجات خانوادگی»، «روزی که خواستگار آمد»، «مائودی»، «بروسلی جنگجو» و «پنجاه درصد زندگی». فیلم‌های منتخب این هنرمند که از شبکه نمایش پخش خواهد شد شامل این فیلم‌هاست: «ضارب»، «عقرب»، «دایره سرخ»، «زورو»، «شوک»، «سامورایی» و «آفتاب سرخ». فیلم‌های ساعت 23 شبکه نمایش هم شامل این فیلم‌ها هستند: «خاطرات یک قاتل»، «چند مرد خوب»، «آگاتا و حقیقت قتل»، «فهرست آرزوها»، «سکوت»، «تصنیف باستر اسکراگز» و «مانی و ندا». منتخب فیلم‌های کلاسیک این هفته شبکه نمایش نیز به ترتیب روز پخش از شنبه تا جمعه، 17 الی 23 اردیبهشت‌ماه به شرح زیر است: «دور دنیا در هشتاد روز»، «اهانت»، «گوپی سرخ دست»، «این فرار مرگبار»، «دایی من ژاک»، «برندگان و گناهکاران» و «مردان خشن». 
***
امکان ویرایش کتاب‌ها در نمایشگاه مجازی
ناشران شرکت‌کننده در بخش فروش مجازی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۱۹ اردیبهشت فرصت دارند با مراجعه به صفحه کاربری خود ویرایش‌های لازم کتاب‌ها را انجام دهند. به گزارش «وطن‌امروز»، فرصت ویرایش اطلاعات کتاب‌های ناشران بخش فروش مجازی که از پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت آغاز شده است ۱۹ اردیبهشت‌ماه به پایان خواهد رسید. کافی است ناشران برای اعمال تغییرات به صفحه کاربری خود در آدرس ketab.ir وارد شوند و ویرایش‌های لازم خود را بر اساس ضوابط و آموزش‌های موجود اعمال کنند. سایت نمایشگاه از ۱۸ اردیبهشت برای جست‌وجو و افزودن کتاب‌های منتخب به قسمت علاقه‌مندی‌های صفحه شخصی بازدیدکنندگان مجازی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در ۲ بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود. 
***
دفاعیات غلامرضا خاکی از شمس تبریزی
کتاب «شمس در کسوف؛ دفاعی از شمس تبریزی در محکمه منکران آفتاب» نوشته غلامرضا خاکی بتازگی توسط انتشارات معین منتشر و راهی بازار نشر شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، نویسنده این کتاب می‌گوید تصویر مخدوش و مبهمی که طی چند دهه اخیر در جامعه ایجاد شده، با مصرعی از خاقانی که در آن می‌گوید «این شمس در کسوف شد، آن بدر در غمام» قابل تطبیق و فهم است. خاکی می‌گوید چنین‌ وضعیتی باعث می‌شود مشتاقان شناخت بزرگانی چون شمس هم در پاسخ چنین‌ بیتی را به زبان بیاورند: «بیا ‌ای عید اکبر شمس تبریز/ به دست این و آن مگذار ما را». «شمس در کسوف» ۲ بخش اصلی دارد؛ بخش اول «با شمع در پی آفتاب‌پران» است که در آن نویسنده تلاش کرده با ارائه تحلیل اوضاع عرفان‌گرایی در ایران و منابع شناخت شمس و دیدگاه‌های عرفانی‌اش، دلایل اتهام‌زنی‌هایی که نسبت به او انجام شد را تشریح کند. بخش دوم هم با عنوان «محاکمه شمس در برج اتهام» منتشر شده که در آن ۲ مطلب درباره انواع اتهام‌هایی که به شمس وارد شده، درج شده است. این‌ ۲ مطلب در قالب مقالات پژوهشی نوشته شده‌اند. این ‌کتاب با ۴۴۰ صفحه و قیمت ۱۲۷ هزار تومان منتشر شده است.

Page Generated in 0/0135 sec