روند ساخت و کمک به تجاریسازی بازیهای هکاتون سال ۱۴۰۰ (رویداد بازیسازی ۳ روزه) با حمایت مالی ساختار حمایتی همگرای بنیاد ملی بازیهای رایانهای و ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی آغاز شد. به گزارش «وطنامروز»، فرآیند بررسی این بازیها برای تخصیص حمایتهای مالی به منظور ساخت و توسعه محصول توسط ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی به عنوان حامی و طراح مساله هکاتون ۱۴۰۰ و معاونت پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای انجام میشود. به گفته فریبا علیزاده، سرپرست معاونت پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای، به همین منظور اواخر سال ۱۴۰۰ در نشستی با ۱۳ تیم منتخب رویداد هکاتون ۱۴۰۰ از آنها خواسته شد در صورت تمایل به ساخت و توسعه بازیهای خود، اعلام آمادگی کنند که ۶ تیم آمادگی خود را برای ساخت و تجاریسازی بازیهایشان اعلام و سند طراحی بازی را برای دبیرخانه این رویداد ارسال کردند. در ادامه این فرآیند قرار است سندهای طراحی بازی (GDD) در جلسهای با حضور نمایندگان ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی، برای آغاز حمایت و تخصیص اعتبار، مورد ارزیابی نهایی قرار گیرد. پیش از این نیز بنیاد ملی نخبگان، امتیاز فعالیت نخبگی را به تیمهای برگزیده بخش هکاتون رویداد بازیهای جدی ۱۴۰۰ اعطا کرده بود. بنا بر اعلام بنیاد ملی نخبگان که رویداد هکاتون ۱۴۰۰ را به عنوان یک رویداد رقابتی مسالهمحور در قالب طرح شهید بابایی به رسمیت شناخته است، امتیاز فعالیت نخبگی منتخبان این رویداد به برترینهای این رقابت تخصیص یافت. بر اساس بررسی هیأت راهبری طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان، به اعضای تیمهای برنده عنوان رتبه اول ۳۰ امتیاز، برنده عنوان رتبه دوم ۲۵ امتیاز و برنده عنوان رتبه سوم ۲۰ امتیاز فعالیت نخبگی اعطا شد. همچنین به شرط ورود تیمهای منتخب به ساختار حمایتی همگرای بنیاد ملی بازیهای رایانهای و تلاش برای تولید و تجاریسازی محصول هکاتون، امتیاز فعالیت نخبگی این تیمها تا سقف ۱۰۰ امتیاز افزایش پیدا میکند. بنیاد ملی بازیهای رایانهای و نهاد طراح مساله رویداد هکاتون جایزه بازیهای جدی، هر سال در راستای حمایت از تجاریسازی و توسعه بازیهای منتخب این رویداد، به تیمهای منتخب تسهیلات میپردازد. در این راستا بازی «ماسکتو بزن» از بازیهای منتخب رویداد هکاتون ۱۳۹۹ با کسب حمایتها پس از توسعه و تجاریسازی، در بخش جشنواره بازیهای جدی ۱۴۰۰ شرکت و به فینال این بخش راه پیدا کرد.