printlogo


کد خبر: 248271تاریخ: 1401/2/17 00:00
دور دنیا

احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ حزب جمهوری‌خواه
سناتور جمهور‌ی‌خواه ایالت یوتا گفت: اگر دونالد ترامپ تصمیم بگیرد در سال ۲۰۲۴ مجددا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود، رقابت بر سر نامزدی حزب جمهوری‌خواه را خواهد برد. به گزارش فاکس‌نیوز، «میت رامنی» گفت: اگر دونالد ترامپ تصمیم بگیرد سال 2024 مجددا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود، رقابت بر سر نامزدی حزب جمهوری‌خواه را خواهد برد. سناتور ایالت یوتا تاکید کرد: دشوار است تصور کنیم چیزی بتواند حمایت از او را بکاهد. بنابراین اگر ترامپ بخواهد در رقابت‌های 2024 نامزد شود، فکر می‌کنم به احتمال بسیار موفق شود. این ارزیابی رامنی چند روز پس از آن مطرح می‌شود که «جی دی ونس» نامزد سنای آمریکا از ایالت اوهایو و منتقد سابق ترامپ، موفق شد با حمایت وی در رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان پیروز شود. 
***
دانمارک پیشرفته‌ترین موشک خود را آزمایش کرد
ناوچه دانمارکی «نیلز جوئل» نخستین پرتاب آزمایشی موشک دوربرد «اس‌ام-۲» را انجام داد که قادر است هواپیماها و موشک‌های دشمن را رهگیری و ساقط کند. «یوهانس کیدموس» رئیس مرکز عملیات دریایی در آکادمی دفاع دانمارک ضمن تاکید بر اهمیت پرتاب آزمایشی این موشک ساخت آمریکا، اس‌ام-۲ را به‌عنوان نوآورانه‌ترین ابزار موجود در زرادخانه دانمارک معرفی کرد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، انتظار می‌رود موشک رهگیر دوربرد اس‌ام-۲ که روی ناوچه‌های جنگی نصب شده، توانمندی‌های نظامی دانمارک را ارتقا دهد و آن را به شریک ناتو در ماموریت‌های رزمی از جمله اسکورت کشتی‌ها تبدیل کند. کیدموس در مصاحبه‌ای تلویزیونی توضیح داد: «این پیشرفته‌ترین موشکی است که تاکنون در نیروهای مسلح داشته‌ایم. این موشک ظرفیتی قابل مقایسه با کمک‌های دیگر کشورهای ناتو خواهد داشت، بنابراین دانمارک را به یک شریک معتبر در ائتلاف ناتو تبدیل می‌کند». بر این اساس‌، دریاسالار «توربن میکلسن» رئیس فرماندهی نیروی دریایی دانمارک، این پرتاب آزمایشی را «موفقیت‌آمیز و نقطه عطف مهم» خواند. به نوشته اسپوتنیک، دانمارک دارای ۳ ناوچه با کالیبر مشابه نیلز جوئل است و قصد دارد روی همه آنها موشک‌های اس‌ام-۲ نصب کند. 
***
هشدار وزیر دفاع یمن به متجاوزان
وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن با اشاره به جدی نبودن متجاوزان در صلح، از آمادگی نیروهای صنعا برای مقابله با هر نیت شومی خبر داد که متجاوزان و حامی آنها داشته باشند. به گزارش المسیره، «محمد ناصر العاطفی» وزیر دفاع یمن اعلام کرد: نیروهای مسلح یمن خویشتنداری می‌کنند و به آتش‌بس اعلام شده از سوی سازمان ملل پایبند هستند. 
وی افزود: پیگیری امور و وقایع سناریوی سیاسی جدید نشان‌دهنده این است که متجاوزان و عناصر وابسته به آنها به دنبال صلح نیستند. تصویری کاملا روشن نزد ما وجود دارد که نشان می‌دهد آنها به دنبال صلح نیستند. العاطفی تاکید کرد: آنها هر نیتی که داشته باشند ما برای آن آماده هستیم و دشمن در صورتی که مرتکب حماقتی شود با پاسخی غافلگیرکننده روبه‌رو خواهد شد. وی گفت: امیدواریم آنها فرصت آتش‌بس را برای اظهار حسن نیت مغتنم بشمارند و خودشان را از آنچه که اگر به دنبال مکر و خدعه باشند در انتظارشان است، نجات دهند. العاطفی بیان کرد: نیروهای مسلح یمن امروز بیش از هر زمان دیگری آماده هستند و از اقتدار جنگی عالی هوایی، زمینی و دریایی برخوردارند. وی افزود: ما تحرکات دشمن را در دوره آتش‌بس دنبال کردیم و روند تحولات از جمله آنچه نیروی دریایی چندملیتی به رهبری آمریکا نامیده می‌شود را رصد کردیم. استقرار این نیروهای چندملیتی نقض آشکار آب‌های ساحلی یمن است و هدفش محاصره یمن و چپاول ثروت‌های آن است. العاطفی بیان کرد: اراده ملت ما قوی و شکست‌ناپذیر است و جزء لاینفک اراده امت اسلامی و در پیشاپیش آن محور مقاومت است. 
***
ژنرال انگلیسی: دولت انگلیس باید عمیقا شرمنده افغان‌ها باشد
ژنرال انگلیسی که پیش از این در جنگ افغانستان حضور داشته است، اعلام کرد انگلیس باید عمیقا شرمنده افغان‌ها باشد.
ژنرال سر «جان مک کول» با انتقاد از دولت «بوریس جانسون» اعلام کرد انگلیس به تعهدات خود در قبال همکاران افغانش عمل نمی‌کند.
وی سال 2001 نماینده ویژه انگلیس در افغانستان بوده و از سال 2007 تا 2011 به عنوان معاون فرمانده عالی ائتلاف ناتو در اروپا مشغول فعالیت بوده است.
ژنرال انگلیسی گفت: انگلیس به تعهداتش در قبال همکاران افغان خود عمل نمی‌کند. من معتقدم صدها افغان واجد شرایط آمدن به انگلستان و اسکان مجدد هستند.
ژنرال مک‌کول گفته است می‌خواهد مستقیماً به نخست‌وزیر جانسون بگوید: «ما متعهد شدیم از این افراد مراقبت کنیم. شما تعهد دادید اما به تعهدتان عمل نمی‌کنید؛ سیستمی را ایجاد کنید که تعهدتان را عملی کند. این یک وضعیت وحشتناک است».
نگرانی  این  ژنرال غربی در حالی است که مقامات سیاسی و نظامی طالبان با تاکید بر عفو عمومی حکومت جدید افغانستان تاکید کردند پس از پایان اشغال هیچ  فرد افغان در فهرست سیاه نیست.

Page Generated in 0/0053 sec