printlogo


کد خبر: 248315تاریخ: 1401/2/18 00:00
دور دنیا

22 کشته و 60 زخمی  در انفجار هاوانا
نشت گاز در یک هتل ۵ ستاره در هاوانا به یکی از مهیب‌ترین و پرتلفات‌ترین انفجارهای تاریخ پایتخت کوبا انجامید. در این حادثه که روز جمعه رخ داد، دیواره جلویی هتل ساراتوگا بر اثر انفجاری بزرگ فرو ریخت که بر اثر آن دست‌کم ۲۲ نفر کشته و بیش از ۶۰ نفر زخمی شدند. میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا پس از آنکه از محل حادثه بازدید کرد، در بیانیه‌ای گفت انفجار ناشی از نشت گاز بوده است. 
***
افزایش 35 درصدی قیمت نان در آمریکا
خبر افزایش قیمت‌ نان و برخی اقلام غذایی دیگر در فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران‌های آمریکا در فصل تابستان موجی از نگرانی عمومی را در این کشور به وجود آورده است.  قیمت مواد غذایی در آمریکا طی یک ماه گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته که بیش از میانگین تورم 9 درصدی ایالات‌متحده است. 
در همین حال مدیران صنعت نان هشدار می‌دهند قیمت‌ها ممکن است در ماه‌های آتی ۳۵درصد افزایش یابد و علت آن را هم جنگ روسیه و اوکراین، ۲ انبار غله مهم جهان عنوان کرده‌اند. شبکه سی‌بی‌اس، دیروز گزارش داد یک نانوایی معروف در شهر بالتیمور ایالت مریلند که تامین‌کننده نان خواربارفروشی‌ها و رستوران‌هاست، به دلیل کمبود مواد اولیه، دچار مشکل شده و نرخ محصولات خود را افزایش داده است. 
 یکی از مالکان نانوایی به این شبکه آمریکایی گفت: «شما شاهد افزایش دیگری در ماه جولای خواهید بود که بر افزایش ۳۵ درصدی قیمت آرد تاثیر خواهد گذاشت. این مساله بشدت به جنگ اوکراین و روسیه مرتبط است». 
بر اساس این گزارش جنگ، تولید گندم، جو و روغن‌های پخت‌و‌پز را در اوکراین، کشوری که به «سبد نان جهان» معروف بود، مختل کرده است. اوکراین و روسیه مجموعا ۲۵ درصد عرضه جهانی گندم را تامین می‌کنند. با آغاز جنگ در خاک اوکراین نه‌تنها برداشت و صادرات غله و دانه‌های روغنی در این کشور مختل شده، بلکه روس‌ها نیز غلات را به عنوان محصولی راهبردی محسوب کرده و از حجم صادرات آن کاسته‌اند، ضمن اینکه اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه نیز باعث کاهش فروش جهانی گندم و غله این کشور شده است. 
 در چنین شرایطی ذخایر گندم، جو و دانه‌های روغنی در اوکراین به سرعت در حال کاهش است. از طرف دیگر بحران اختلالات زنجیره تامین و کمبود کارگر که بخشی از آن به دلیل همه‌گیری کرونا افزایش یافته و همچنین افزایش هزینه گاز که باعث افزایش هزینه‌های تحویل می‌شود، به افزایش قیمت‌ نان و مواد غذایی طی تابستان امسال در آمریکا دامن می‌زند. صاحبان صنعت نان وضع فعلی را توفانی تمام‌عیار توصیف می‌کنند. 
گفته می‌شود به غیر از نان، بهای شیر، خامه، شکلات و بسیاری از اقلام غذایی دیگر که در تولید آنها به این مواد نیاز است، دچار افزایش شده است. راب مک‌کی، رئیس و مدیرعامل انجمن نانوایان آمریکا در این باره گفت: «متاسفانه این هزینه‌ها باید بر عهده مصرف‌کنندگان باشد و آسیب‌پذیرترین افراد جامعه ما بیشتر از هر کس دیگری این احساس را خواهند داشت».
 سازمان ملل متحد هفته گذشته هشدار داد قاره آفریقا به دلیل افزایش شدید قیمت غذا و سوخت در نتیجه حمله روسیه به اوکراین در معرض «بحرانی بی‌سابقه» قرار گرفته است. 
ریموند گیلپین، اقتصاددان ارشد «برنامه توسعه سازمان ملل» در آفریقا گفت: «این بحرانی بی‌سابقه برای قاره آفریقاست. ما شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی در این قاره هستیم». گیلپین که در یک نشست خبری در ژنو حضور داشت، تصریح کرد افزایش شدید تورم بویژه کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، زیمبابوه و سیرالئون را با مشکل مواجه می‌کند.
***
انهدام تسلیحات ارسالی غرب در خارکف
«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه دیروز در جلسه اطلاع‌رسانی درباره جنگ اوکراین، از انهدام تسلیحات ارسالی غربی‌ها به این کشور خبر داد. 
به گزارش اسپوتنیک، ژنرال ارشد ارتش روسیه به خبرنگاران گزارش داد تسلیحات ارسالی آمریکا و کشورهای اروپایی به اوکراین در منطقه خارکف در شرق این کشور هدف قرار گرفته شده است. او گفت: «در منطقه ایستگاه راه‌آهن بوگودوخوف در منطقه خارکف، انباشت تجهیزات نظامی زیادی که کی‌یف از ایالات متحده و کشورهای اروپایی دریافت کرده بود، از بین رفت». 
به گفته کوناشنکوف، در نتیجه بمباران هوایی این منطقه 280 ملی‌گرای افراطی اوکراینی منسوب به یگان‌های نازی و 48 واحد نظامی و تسلیحات‌شان منهدم شدند. بر اساس این گزارش، 18 زیرساخت نظامی اوکراین شامل ۲ پست فرماندهی اسکووردنیکاوو در حومه خارکف و ۳ مخزن سوخت و تسلیحات در بندر اودسا در بمباران‌های هوایی ارتش روسیه منهدم شده‌ است.

Page Generated in 0/0057 sec