printlogo


کد خبر: 248408تاریخ: 1401/2/20 00:00
دور دنیا

تحلیلگر صهیونیست: نسل جوان فلسطین ترسی از اسرائیل ندارد
«تسفی یحزقیلی» تحلیلگر امور عربی در کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: نسل فعلی جوانان فلسطینی دیگر از نیروهای این رژیم نمی‌ترسد و آنها را به حساب نمی‌آورد. وی افزود: اگر بتوانم عملیات‌های اخیر را تحلیل کنم از نسلی می‌گویم که دیگر شاباک را به حساب نمی‌آورد و از آن نمی‌ترسد. یحزقیلی ادامه داد: شاباک زمانی در مناطق فلسطینی ابهتی داشت، به مجرد اینکه یکی از آنها فکر اجرای عملیات می‌کرد، بازداشتش می‌کردند اما خلأهایی در اقدامات حفاظتی رخ داد که باعث وضعیت فعلی شد. وی تأکید کرد: نسل جوان فعلی فلسطین از اسرائیل نمی‌ترسد، می‌داند چگونه مقابله کند، حقوق و روش بهره بردن از شبکه‌های اجتماعی را می‌‌داند؛ این شاخصی خطرناک است. یحزقیلی در ادامه گفت: مشکلی که اسرائیل با آن روبه‌رو است این است که فلسطینی‌ها حتی فلسطینی‌های داخل (اراضی اشغالی ۴۸) به‌ رغم گذشت ده‌ها سال، موجودیت آن را نپذیرفته‌اند. یک بیداری دینی ملموس رخ داده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، به علاوه اینکه باید به تأثیر غزه و نقش آن در تحریک جوانان فلسطینی نسبت به اتفاقات مسجدالاقصی اشاره کرد. در ماه‌های مه، آوریل و مارس ۱۸ صهیونیست طی عملیات‌های فلسطینی‌ها در بئرالسبع، الخصیره، بنی براک، تل‌آویو و العاد هلاک شدند. 
***
لاکهید مارتین تولید موشک‌های جاولین را ۲ برابر می‌کند
شرکت لاکهید مارتین ظرفیت تولید موشک جاولین خود را در بحبوحه جنگ اوکراین افزایش می‌دهد. جیم تاسلت، مدیر عامل شرکت صنایع هوافضا و تجهیزات نظامی «لاکهید مارتین» از افزایش ۲ برابری ظرفیت تولید موشک‌های جاولین همزمان با ارسال صدها نوع سلاح از سوی آمریکا برای اوکراین خبر داد. وی در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید این نوع موشک‌ها سالانه 2100 فروند است، افزود: ما درصدد افزایش تولید سالانه خود به 4000 فروند موشک هستیم و این کار ماه‌ها زمان می‌برد و حتی ممکن است ۲ سال نیز طول بکشد، زیرا باید بودجه لازم برای این کار را تامین کنیم. تاسلت با اشاره به بازدید اخیر جو بایدن از تاسیسات لاکهید مارتین گفت: همان‌گونه که رئیس‌جمهور گفت ما افزایش ظرفیت تولید این نوع موشک‌ها را با حفظ کیفیت محصول آغاز کرده‌ایم، زیرا خطوط فعال آن را در اختیار داریم. وی تاکید کرد: جنگ در اوکراین موضوعات مهمی را برای ما روشن کرد از جمله نیاز به داشتن سیستم‌های پیشرفته به میزان کافی برای پاسخ دادن به نیازها و کنترل فضای هوایی. این در حالی است که هفته گذشته پنتاگون یک میلیارد و 450 میلیون دلار به نیروهای هوایی و دریایی اختصاص داد تا ذخیره موشک‌های ضدتانک جاولین و موشک‌های استینگر ضدهواپیمای خود را افزایش دهند، زیرا آمریکا این نوع موشک‌ها را برای اوکراین ارسال کرده است. 
***
زلزله سیاسی درانتخابات  ایرلند شمالی استقلال‌طلبان تاریخ‌ساز شدند
 ابتدای این هفته رأی‌دهندگان ایرلند شمالی پای صندوق‌های رأی رفتند تا 90 عضو جدید مجلس قانونگذاری را انتخاب کنند که«شین فین» حزب ناسیونالیست و جمهوری‌خواه ایرلند شمالی که از مخالفان برگزیت و موافقان استقلال از انگلیس است، تاریخ‌ساز شد و موفق شد در تاریخ 101 ساله خود، بیشترین کرسی‌ها را در مجلس ایرلند شمالی به دست آورد. بر اساس گزارش شبکه «اسکای نیوز»، همانطور که شمارش آرا در ساعات اولیه صبح روز یکشنبه به پایان رسید، نتایج نهایی نشان داد شین فین با 27 کرسی، حزب دموکراتیک اتحادگرا (DUP) را که دارای 25 کرسی است، به رتبه دوم فرستاده است. «میشل اونیل» معاون رئیس حزب شین فین، در حال حاضر قرار است نخستین وزیر اول ملی‌گرا در ایرلند شمالی شود. میشل اونیل در نخستین سخنرانی پیروزی حزب خود، با تاریخی توصیف کردن این پیروزی گفت: «امروز نمایانگر لحظه بسیار مهمی از تغییر است». 
***
اشرف غنی به کابل بازگشته است؟
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری «آوا»ی افغانستان از بازگشت محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری این کشور به کابل خبر داده است. به گزارش صدای افغان (آوا)، به دنبال پخش شایعاتی درباره بازگشت محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری افغانستان از ابوظبی، پایتخت امارات عربی متحده به کابل در صفحات اجتماعی، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با این خبرگزاری بازگشت او به افغانستان را تأیید کرد. این منبع به آوا گفت اشرف غنی احمدزی با میانجی‌گری برخی سران قوم احمدزی به افغانستان بازگشته است و شیر محمد عباس استانکزی، دستیار سیاسی وزارت خارجه برای تضمین سفر غنی به کشور، در امارات عربی متحده به سر می‌برد. هنوز منابع رسمی دولت طالبان درباره این خبر واکنش نشان نداده‌اند. این در حالی است که روز گذشته حشمت غنی احمدزی، برادر محمد اشرف غنی، تصویر تازه‌ای از خود و برادرش را در ابوظبی، پایتخت امارات عربی متحده منتشر کرد. به دنبال پخش این تصویر، از یکشنبه‌شب شایعاتی مبنی بر بازگشت اشرف غنی به افغانستان در صفحات اجتماعی دست به دست شده است. 

Page Generated in 0/0059 sec