printlogo


کد خبر: 248409تاریخ: 1401/2/20 00:00
سناریوهای مطرح درباره آینده سیاسی عراق
مستقل‌های پارلمان سرنوشت‌ساز می‌شوند؟

منابع عراقی از نشست مهم و سرنوشت‌ساز نمایندگان مستقل پارلمان این کشور خبر دادند که طی روزهای آتی برگزار خواهد شد. یک منبع آگاه عراقی اعلام کرد بیش از 45 نماینده مستقل در نشستی طرح‌های مطرح شده از سوی هیات هماهنگی و مقتدا صدر را بررسی کردند. منبع مذکور بیان کرد: این نشست در منزل «حیدر طارق الشمخی» در بغداد برگزار شد و طی آن طرح‌های هیات هماهنگی و مقتدا صدر و نیز رخدادهای سیاسی عراق بررسی شد اما توافقی میان نمایندگان رخ نداد و درباره برگزاری نشست جدید مهم و سرنوشت‌ساز طی ۲ روز آینده توافق حاصل شد. هیات هماهنگی طرحی 18‌بندی ارائه داده و به نمایندگان مستقلی پیشنهاد نامزدی داده شده است که شرایط لازم برای اداره امور عراق را داشته باشند. از سوی دیگر مقتدا صدر هم طرح دیگری داده و از نمایندگان مستقل خواسته است ظرف 15 روز تشکیل دولت دهند و این دولت مورد حمایت ائتلاف سه‌گانه خواهد بود.
 
* سناریوهای مطرح درباره آینده سیاسی عراق
از سوی دیگر روزنامه الصباح عراق در گزارشی نوشت: در سایه تداوم وضعیت تعطیلی و رکود فرآیند سیاسی عراق و بیهودگی راه‌حل‌های ارائه شده در چارچوب طرح‌ها، چند سناریو را به عنوان نتیجه بحران سیاسی کنونی پیش‌بینی می‌کنند؛ انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید از آن جمله است. «جاسم الموسوی» تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: بحث فعلی این است که آیا اجماع سیاسی یا ائتلاف سیاسی در کار خواهد بود؟ آیا طرح جدیدی برای حل این تاخیر، سازش‌ناپذیری و جا زدن‌هایی که بیشتر سران احزاب سیاسی دچار آن شده‌اند، مطرح خواهد شد و آیا شاهد پراگماتیسم سیاسی و اولویت دادن به آن در سطح احزاب و خیابان خواهیم بود؟ الموسوی با طرح این سوالات افزود: ۲ مسیر وجود دارد که به نظر می‌رسد وجه مشترک را از دست داده‌اند. مسیر اول معتقد است می‌تواند دیگران را در مخمصه بیندازد و دولت تشکیل دهد، به همین خاطر خواستار کسب حمایت و جمع‌آوری نمایندگان مستقل شده است و مسیر دوم هم نمایندگان مستقل را فراخوانده و معتقد است با جمع‌آوری آنها، کارتی به دست خواهد آمد که تا حد زیادی روی طرف اول تاثیر می‌گذارد. 
وی بیان کرد: برچیدن این سرسختی و لجاجت سیاسی بر ۲ بعد استوار است. بعد اول این است که یک تاثیر بسیار آشکار خارجی وجود دارد و بعد دوم، بعد داخلی است و اصرار نیروهای سیاسی این است که فلسفه خاصی را دنبال کنند که بخشی از آن دولت اکثریت است و بخش دیگر، تعادل و حقوق اقلیت‌هاست. الموسوی خاطرنشان کرد: در نتیجه، 5 احتمال یا سناریو برای پایان این بحران قابل پیش‌بینی است. اول اینکه وضعیت به همین شکلی که هست باقی بماند و نخست‌وزیر فعلی در سمت خود باقی بماند و وزرایی از چارچوب جایگزین شوند و استانداران نیز در برخی استان‌ها تغییر کنند که البته این تغییر شامل استان‌های مرکزی و جنوبی تا موصل هم خواهد بود. دوم این است که این وضعیت به همین منوال باقی بماند اما درگیری‌ها و تنش‌ها نیز به قوت خود باقی بماند که چه بسا جرقه لجاجت سیاسی به خیابان کشیده شود. سوم اینکه دولت اضطراری تشکیل شود و این دولت همه چیز را در دست بگیرد و پارلمان قادر به استیضاح آن نخواهد بود. چهارمین و محتمل‌ترین سناریو و نزدیک‌ترین آنها به واقعیت این است که پست نخست‌وزیری بین طرفین نزاع تقسیم شود و ۲ طرف به صورت مساوی در دولت مشارکت داشته باشند. سناریوی پنجم، احتمال آسانی است مبنی بر اینکه وزارتخانه‌ها بین جریان صدر و چارچوب هماهنگی تقسیم شود و این اشتراک ممکن است روند توافق را متوقف نکند (7 وزارتخانه در مقابل 5 یا 6 وزارتخانه). احسان الشمری، رئیس بنیاد اندیشه سیاسی نیز گفت: با توجه به اینکه چارچوب هماهنگی و ائتلاف نجات میهن همچنان منسجم هستند، در حال حاضر هیچ تغییری در ائتلاف‌ها ایجاد نشده است. الشمری با اشاره به اینکه ابتکاراتی که ارائه شده، تلاش‌هایی برای به دست آوردن زمان و افزایش فشارها و البته به تنگنا انداختن طرف دیگر است، گفت: این ابتکارها فاقد محتوایی برای تعامل بین رقبا بوده است. این ابتکارها باعث اجماع یا همگرایی نخواهد شد و وضعیت بن‌بست بین نیروهای سیاسی تداوم خواهد داشت و انتظار می‌رود تعطیلی تداوم داشته باشد اما سناریوی دیگر این است که مقتدا صدر به سمت اپوزیسیون یا انحلال پارلمان برود.

Page Generated in 0/0057 sec