printlogo


کد خبر: 248433تاریخ: 1401/2/20 00:00
اخبار

سوت‌زنی در بورس  منجر به 2 رأی قطعی شد
رئیس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه گفت: در پی سوت‌زنی و گزارش تخلف از سوی مردم در سال 99،‌ ۲ پرونده‌ تشکیل شد که حکم آن‌ را کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان بورس صادر کرد. سعید ابراهیمی اعلام کرد ۲ پرونده‌ای که حکم آن را کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان بورس صادر کرده، مربوط به گزارش تخلف مردم در سال 1399 بوده که پس از طی روند حقوقی و تجدید نظر، منجر به 2 رای قطعی برای 2 ناشر شده است. رئیس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه گفت: در سال 1400 نیز 1672 گزارش سوت‌زنی از تخلفات ناشران، بازار، نهادهای مالی و فضای مجازی به سامانه دیده‌بان سلامت واصل شد که همه آنها بررسی شد و از این تعداد 383 مورد حائز شرایط ناهنجاری بود. بر اساس دستورالعمل حمایت و تشویق گزارشگران ناهنجاری در بازار سرمایه، بین 10 تا 30 درصد مجموع مبلغ جریمه نقدی موضوع رأی یا آرای قطعی، به عنوان پاداش شخص یا اشخاص گزارشگر واجد شرایط تعیین می‌شود. 
***
بهره‌مندی کشورهای همسایه از یارانه کالاهای اساسی ایران!
نایب‌رئیس کمیسیون بازار و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده 15 میلیون نفر از جمعیت کشورهای همسایه از یارانه کالاهای اساسی ما استفاده می‌کنند. عباس آرگون درباره تصمیم دولت در رابطه با اصلاح یارانه‌ها، اظهار داشت: اصلاح یارانه‌ها، یک کار ضروری و کاملا درست است و باید انجام شود اما اگر این اقدام در سال‌های قبل انجام می‌شد قطعا هزینه کمتری برای دولت داشت. وی با بیان اینکه با اصلاح یارانه‌ها رانتی که نصیب عده‌ای خاص می‌شود از بین می‌رود، اضافه کرد‌: با تصمیم دولت در اصلاح یارانه‌ها در حقیقت یارانه حذف نمی‌شود اما نحوه پرداخت آن تغییر می‌کند. نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: با اصلاح یارانه‌ها، یارانه‌ای که به واردکننده برای واردات کالاهای اساسی داده می‌شد از این به بعد به مردم و جامعه هدف داده می‌شود و در حقیقت شیوه پرداخت تغییر می‌کند. وی با بیان اینکه اصلاح یارانه‌ها نیازمند شفاف‌سازی است، گفت: متاسفانه اقدام دولت درباره اصلاح یارانه‌ها به صورت کامل شفاف‌سازی نشده است. از سویی با توجه به استقرار دولت از سال قبل باید زیرساخت‌های لازم برای این مهم به طور کامل فراهم می‌شد. 
***
قیمت شیرخشک به 50 هزار تومان رسید
آخرین گزارش‌های رسمی از بازار شیرخشک از افزایش ۲۷ درصدی قیمت و فروش تا ۵۰ هزار تومانی هر قوطی ۴۵۰ گرمی آن حکایت دارد. بررسی گزارش مرکز آمار ایران در رابطه با وضعیت قیمت کالاهای خوراکی در فروردین امسال نشان می‌دهد قیمت هر قوطی ۴۵۰ گرمی شیرخشک از متوسط حدود ۳۶ هزار تومان در فروردین پارسال به ۴۵ هزار و ۶۰۰ تومان در همین ماه در سال جاری افزایش پیدا کرده است، بر این اساس شیرخشک نسبت به پارسال 26.9 درصد گران شده است. هر قوطی شیرخشک در اسفند سال گذشته به طور متوسط ۴۵ هزار و ۳۰۰ تومان فروش رفته و در فروردین سال جاری تا ۵۰ هزار تومان هم قیمت خورده است. 
***
414 میلیون کارت بانکی در ایران!
طبق اعلام بانک مرکزی تا پایان فروردین‌ماه سال جاری، تعداد انواع کارت‌های بانکی در کشور به بیش از ۴۱۴ میلیون رسیده است. بررسی آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد بانک ملی در رده نخست صدور انواع کارت بانکی قرار دارد. بانک‌های صادرات، ملت و سپه در رده‌های بعدی قرار دارند و بانک خاورمیانه کمترین تعداد کارت برداشت را در شبکه بانکی صادر کرده است. 

Page Generated in 0/0056 sec