printlogo


کد خبر: 248440تاریخ: 1401/2/20 00:00
اخبار

روایت امیرعبداللهیان از پیام سفر بشار اسد به تهران
وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با پایگاه حفظ و نشر دفتر حضرت ‌آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در ارتباط با سفر اخیر رئیس‌جمهور سوریه به ایران و دیدار با رهبر انقلاب اسلامی گفت: سفر آقای بشار اسد این پیام را دارد که رابطه تهران و دمشق رابطه ممتاز و ناگسستنی است. آن مساله‌ای که در اراده رهبران ۲ کشور مشاهده می‌شود، توسعه و تعمیق روابط است. 
حسین امیرعبداللهیان تصریح کرد: روابط در ماه‌های اخیر شکل متفاوتی پیدا کرده و ما از فضای امنیتی و نظامی که در سوریه حاکم بود روزبه‌روز فاصله گرفتیم و اکنون فضای توسعه همه‌جانبه اقتصادی، تجاری، گردشگری و همکاری‌های علمی و فناوری است که در دستور کار ۲ کشور قرار دارد. 
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در این رابطه گفت‌وگو‌های مهمی هم در حضور رهبر انقلاب و هم در سطح رؤسای جمهور ۲ کشور مطرح و بر این مسائل تأکید شد و در این موضوعات توافقات بسیار مهمی هم انجام شد. همه پرونده‌های دوجانبه با نگاه به منافع ۲ ملت و اقداماتی که در آینده باید به‌طور گسترده انجام شود هم مرور شد. 
امیرعبداللهیان با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار که سوریه امروز را متفاوت و ممتازتر از سوریه گذشته خواندند، تصریح کرد: آنچه از فضای جلسه استخراج و استنباط می‌شود این است که امروز مقاومت در قوی‌ترین و بهترین وضعیت خودش قرار دارد و صهیونیست‌ها در آینده - به‌رغم اینکه با اندک کشور‌هایی به‌ دنبال نمایش عادی‌سازی روابط هستند- خواهند دید جهان اسلام و منطقه و حتی بسیاری از حاکمان منطقه چنین اجازه‌ای را نخواهند داد که صهیونیست‌های اشغالگر بتوانند در منطقه نقش‌آفرین باشند. 
وی در پایان گفت: این سفر نقطه عطف جدیدی در روابط تهران و دمشق به حساب می‌آید. امیدوارم بتوانیم آنچه در راستای منافع ۲ ملت و ۲ کشور است، محقق کنیم تا این ۲ کشور بتوانند در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری، فرهنگی، صنعتی، علمی و فناوری از ظرفیت‌های موجود همدیگر استفاده کنند. اطمینان دارم آینده بسیار روشنی در انتظار منطقه ما و مردم خوب سوریه است. 
***
سرلشکر صفوی:
واردات و صادرات از خلیج‌فارس نیازمند راهبرد اقتصادی دریامحور است
سرلشکر سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا که به همراه فرمانده نیروی هوایی ارتش و جمعی از فرماندهان آجا و دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه دافوس ارتش به استان هرمزگان و جزیره بوموسی سفر کرده است، گفت: وقتی در یک منطقه لایه‌های ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و ژئواستراتژیکی بر هم منطبق شود، آن منطقه راهبردی خواهد بود و هنگامی که یک منطقه از وزن برتر راهبردی برخوردار شود، همه سیاستمداران و قدرت‌های جهان به آن منطقه چشم خواهند دوخت و آن منطقه، محل رقابت و تنش قدرت‌های بزرگ خواهد شد، منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز یکی از این مناطق است. 
وی با بیان اینکه ایران در طول تاریخ، راهبرد نظامی زمینی و برّی داشته، بر لزوم اضافه شدن راهبرد دریایی بویژه راهبرد اقتصاد دریامحور تأکید کرد و افزود: با توجه به موقعیت راهبردی خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان برای تبادلات بیش از ٧٠ درصدی تجاری، اتخاذ راهبرد دریامحور نقشی تعیین‌کننده در روند صادرات، واردات و ترانزیت کالا و خدمات در کریدور جنوب به شمال نوستراک دارد که می‌تواند برای ایران سالانه 10 میلیارد دلار سودآوری به همراه داشته باشد.   صفوی با اشاره به اهمیت برگزاری رزمایش‌های مشترک با سایر کشورها در آب‌های جنوب خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد حضور ناوگان‌های نظامی چین و روسیه در مانور مشترک با ناوگان‌های نظامی ایران در شمال اقیانوس هند زمینه‌ای برای علاقه‌مندی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و سرمایه‌گذاری اقتصادی آنها در کشورهای جنوب خلیج‌فارس و پاکستان و ایران است. وی ادامه داد: این یک راهبرد جدید برای تغییر ساختار امنیتی منطقه بعد از خروج اجباری آمریکایی‌ها از خلیج‌فارس طی چند سال آینده است که امنیت توسط کشورهای منطقه تأمین شود. 
***
سفارت ایران در اوکراین: 
ایرانیان خاک مولداوی را ترک کنند
سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین و آکرودیته در جمهوری مولداوی ضمن آرزوی سلامتی و بهروزی برای تمامی ایرانیان بویژه هموطنان مقیم اوکراین و جمهوری مولداوی، به آگاهی می‌رساند با توجه به تداوم جنگ در اوکراین و احتمال گسترش آن به منطقه ترانس‌دنیستر در جمهوری مولداوی، از کلیه شهروندان ایرانی ساکن در منطقه مذکور درخواست می‌شود در نخستین فرصت نسبت به ترک منطقه اقدام کنند. همچنین از آن دسته از هموطنان ساکن در جمهوری مولداوی که در شرایط کنونی ضرورتی به ادامه حضور آنان در این کشور نیست، تقاضا می‌شود خاک مولداوی را ترک کنند. 
***
تجمع خانواده‌های قربانیان ترور مقابل سفارت سوئد
برخی از خانواده‌های قربانیان ترور در اعتراض به محاکمه حمید نوری در سوئد مقابل سفارتخانه این کشور در تهران تجمع کردند. 
شرکت‌کنندگان در این تجمع با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین «استکهلم پایتخت تروریست‌ها»، «شاکیان در دستگاه قضایی سوئد داعشی‌های دهه 60»، «آیا عدد 17 هزار ترور به گوش‌تان نخورده» و «سوئد بهشت تروریست‌ها از داعش تا منافقین»، اعتراض خود را نسبت به محاکمه حمید نوری، شهروند ایرانی بازداشت‌شده در سوئد اعلام کردند. 

Page Generated in 0/0068 sec