printlogo


کد خبر: 248453تاریخ: 1401/2/21 00:00
دور دنیا

مدیر اطلاعات اسپانیا قربانی جاسوس‌افزار اسرائیلی
دولت مادرید در پی رسوایی مربوط به هدف قرار گرفتن سیاستمداران اسپانیایی توسط جاسوس‌افزار پگاسوس در این کشور، رئیس مرکز ملی اطلاعات اسپانیا را برکنار کرد. طی ماه گذشته به دنبال انتشار یافته تحقیقاتی آزمایشگاه «سیتیزن لب» دانشگاه تورنتوی کانادا درباره حمله به چهره‌های مختلف اروپایی با جاسوس‌افزار پگاسوس ساخت شرکت «ان‌اس‌او» رژیم صهیونیستی، خبرهایی درباره جاسوسی از جنبش استقلال کاتالونیا منتشر شد. حتی تلفن‌های همراه «پدرو سانچز» نخست‌وزیر و «مارگاریتا روبلز» وزیر دفاع اسپانیا نیز هدف جاسوسی پگاسوس قرار گرفت. اعضای حزب جمهوری‌خواه چپگرای حامی استقلال کاتالونیا (ERC) که متحد کلیدی دولت در پارلمان است، گفتند تا زمانی که دولت اقداماتی را برای بازگرداندن اعتماد انجام ندهد، از دولت حمایت نخواهد کرد. 
به گزارش الپائیس، متعاقب این رسوایی دولت «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا، «پاز استبان» مدیر «مرکز ملی اطلاعات» این کشور را برکنار کرد. رسانه‌های مختلفی از جمله واشنگتن‌پست، لوموند، گاردین و چند منبع دیگر فاش کرده بودند این جاسوس‌افزار صهیونیستی به برخی کشورها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چند شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است. 
***
لاوروف در الجزایر؛ بوی گاز می‌آید!
سفر غیرمنتظره وزیر خارجه روسیه به الجزایر نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کرده است. دیروز سرگئی لاوروف در سفری از پیش اعلام نشده برای دیدار با رمطان لعمامره همتای الجزایری خود و «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور این کشور وارد الجزیره شد. 
به گزارش شبکه الجزایر الدولیه، این سفر به مناسبت شصتمین سالروز آغاز روابط دیپلماتیک ۲ کشور صورت گرفته است. روسیه و الجزایر از روابط تاریخی برخوردارند و حجم مبادلات تجاری‌‌شان به 4.5 میلیارد دلار می‌رسد. شوروی پس از استقلال الجزایر از استعمار فرانسه در ۱۹۶۲، نخستین کشوری بود که روابط دیپلماتیک با الجزایر برقرار کرد. شبکه فرانس ۲۴ نیز گزارش داد آخرین باری که لاوروف به الجزایر سفر کرد، ژانویه ۲۰۱۹ یعنی ۲ ماه پیش از استعفای عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور سابق الجزایر تحت فشارهای ارتش و اعتراضات بی‌سابقه مردمی بود. ماه گذشته نیز عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر که مواضع پررنگی در مقابل فرانسه، استعمارگر پیشین این کشور شمال آفریقا دارد، با ولادیمیر پوتین همتای روس خود تلفنی گفت‌وگو کرده و ۲ طرف بر اهمیت سفرهای متقابل مسؤولان عالی‌رتبه ۲ کشور و برگزاری نشست آتی کمیته مشترک همکاری اقتصادی تأکید کرده بودند. 
با این حال سفر لاوروف در مقطع فعلی به الجزایر که یکی از تامین‌کنندگان گاز طبیعی اروپاست، بیش از هر چیز بوی گاز می‌دهد. روسیه سال گذشته بیش از 200 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به اروپا صادر کرد که حدود 40 درصد نیاز این قاره بود اما امسال به دنبال آغاز جنگ در اوکراین و اعمال تحریم‌های غربی، این جریان عظیم انرژی مورد تحریم قرار گرفته است. 
الجزایر نیز پارسال تولید گاز خود را که عمدتا از طریق مراکش به اسپانیا، فرانسه و ایتالیا صادر می‌شود به 50 میلیارد مترمکعب رساند. با این حال این سقف صادرات گازی الجزایر به اروپاست و نمی‌تواند در بحران انرژی فعلی جای خالی روسیه را پر کند. به همین دلیل مسکو برخلاف نگاه منفی به آمریکا، نروژ، قطر و رژیم صهیونیستی که گزینه‌های اصلی جبران گاز مصرفی بازار اروپا هستند، مشکلی با الجزایر ندارد. برعکس مسکو به دنبال آن است که با بهره‌برداری از نیاز اروپا به گاز الجزایر، جایگاه ژئوپلیتیک این متحد خود در حوزه مدیترانه و شمال آفریقا را تقویت کند. 
***
برنامه جیره‌بندی گاز در آلمان
۳ منبع آگاه خبر دادند مقامات آلمان با تهیه یک بسته اضطراری، بی‌سر و صدا در حال آماده شدن برای توقف واردات گاز از روسیه هستند که از گزینه‌های جیره‌بندی گاز تا ملی کردن شرکت‌های مهم را شامل می‌شود. آلمان سال گذشته 55 درصد گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین کرده و برلین اکنون تحت فشار است روابط تجاری با روسیه را قطع کند. برلین اعلام کرده می‌خواهد وابستگی خود به گاز روسیه را قطع کند اما انتظار می‌رود تا نیمه سال 2024 به میزان زیادی به گاز روسیه وابسته باشد. 
در عین حال ژرمن‌ها می‌ترسند روسیه جریان گاز خط لوله نورد استریم را به صورت یکجانبه قطع کند و برلین تلاش می‌کند تا در صورت انجام این کار بتواند با آن مقابله کند. به گزارش رویترز، بسته احتیاطی دولت آلمان می‌تواند شامل کنترل شرکت‌های مهم باشد. این اقدام به رهبری وزارت اقتصاد آلمان، وضعیت هشدار درباره منابع گاز در بزرگ‌‌ترین اقتصاد اروپا را نشان می‌دهد که برای تولید فولاد، پلاستیک و خودرو استفاده می‌شود. تغییر قانونی ماه گذشته در بوندستاگ به دولت شولتز اجازه می‌دهد کنترل شرکت‌های انرژی را به عنوان آخرین راه‌حل در اختیار بگیرد.
 دولت برلین از اعطای وام‌ها و ضمانت‌های بیشتر برای سر پا نگه‌ داشتن شرکت‌های انرژی و کمک به مقابله با افزایش قیمت‌ها حمایت خواهد کرد و می‌تواند شرکت‌های مهمی نظیر پالایشگاه‌ها را زیر بال و پر خود بگیرد. آلمان همچنین در حال بررسی نحوه جیره‌بندی گاز در مواقع اضطراری است. مقامات آلمانی در حال بررسی این موضوع هستند که اولویت را به صنعت بدهند یا به خانوارها؛ درحالی که در حال حاضر، ابتدا گاز شرکت‌ها و کسب‌وکارها قطع می‌شود.

Page Generated in 0/0052 sec