گروه فرهنگ و هنر: با آنکه سر و صدای فراوانی درباره فیلم داریوش مهرجویی شد اما این فیلم با استقبال مردم مواجه نشد و انتقادها به این فیلم بسیار زیاد است. به گزارش «وطنامروز» یکی از چالشهایی که برای سینمای ایران وجود دارد، نبود مخاطب است. در واقع فیلمهایی که اکنون روی پرده هستند، ویژگیهایی برای جذب مخاطب ندارند. در این بین یکی از فیلمهایی که روی پرده سینماهاست، «لامینور» است. این فیلم در ابتدا قرار بود نوروز اکران شود اما چندی بعد با انتشار اخباری در رسانهها صحبت از لغو اکران آن شد. پس از آن بود که عوامل فیلم با سر و صدای زیاد و جنجال کارگردان، سعی کردند با بهانه اکران نشدن، بر مخاطب فیلم خود بیفزایند و آن را در مرکز توجه قرار دهند. سوالی که در این میان وجود داشت این بود: فیلمی که ضعیف است و قادر نیست مخاطبان را به گیشهها بکشاند، چرا نباید نوروز اکران شود تا کارگردان آن از این موضوع سوءاستفاده کند و با جنجالآفرینی سعی بر جلب توجه افراد به آن داشته باشد. چالش ایجاد کردن برای فیلمهایی همچون «لامینور» کار بیهودهای است. به نظر میرسد اگر این فیلم در ایام عید اکران میشد در ردیف آخر فیلمهای اکران نوروز قرار میگرفت و آن وقت رسانهها و مردم به ضعیف بودن این فیلم پی میبردند. با همه اینها لامینور حالا روی پرده رفته است و با همه تلاشهایی که از سوی برخی رسانههای معلومالحال شد، مخاطبان از آن استقبال نکردهاند. در این راستا حسن فیضی، مدیر سینما «استقلال» تهران در گفتوگو با مهر درباره شرایط استقبال از فیلمهای در حال اکران بویژه پس از افزوده شدن ۳ فیلم اکران عید فطر به چرخه اکران گفت: واقعیت این است که فروش فیلمها در حال حاضر برای هیچ سینمایی راضیکننده نیست، چرا که متأسفانه از فیلمها استقبالی نمیشود. وی افزود: با اضافه شدن ۳ فیلم اکران عید فطر، اندکی شرایط بهتر شد اما همچنان سینماهایی که فیلم کمدی روی پرده دارند، شرایط خوبی را تجربه میکنند. مشخصاً سینماهایی که در حال حاضر فیلم «انفرادی» را در حال اکران دارند، شرایط خوبی را از نظر فروش تجربه میکنند. فیضی درباره فیلمهای در حال اکران در سینما «استقلال» هم گفت: در ترکیب فیلمهایی که ما روی پرده داریم، «موقعیت مهدی» تاکنون فروش بهتری داشته است. بتازگی هم ۲ فیلم «مغز استخوان» و «لامینور» را روانه پرده کردهایم. متأسفانه استقبال از «لامینور» بسیار ضعیف است و «مغز استخوان» هم شرایط مشابهی دارد. به نسبت این ۲ فیلم «موقعیت مهدی» همچنان فروش بهتری دارد. این سینمادار با اشاره به عدم استقبال از «لامینور» به رغم تمام حاشیههای به وجود آمده برای این فیلم تأکید کرد: بالاخره مردم خود فیلم را میبینند و از طریق شبکههای مجازی در جریان نظرات قرار میگیرند. در حال حاضر مخاطبانی هم که برای تماشای این فیلم به سینما میآیند ناراضی سالن را ترک میکنند و میگویند انتظار نداشتیم داریوش مهرجویی چنین فیلمی بسازد! مخاطبان این فیلم بسیار اندک هستند و همانها هم ناراضی از سینما بیرون میروند. هر چند این سینمادار به جزئیات این فیلم نپرداخته است اما به نظر میرسد از یک سو اغراق در کاراکترها و نبود یک رابطه منطقی در قصه داستان که نتوانسته است مخاطبان را راضی نگه دارد و از سوی دیگر پایان نامناسب و رهاشده فیلم موجب این استقبال کم شده است. شاید نگاه منفی که منتقدان سینما به این فیلم داشتهاند نیز در این گیشه ضعیف بیتاثیر نبوده است. چنان که مهرزاد دانش، منتقد سینما با انتشار توئیتی نوشته: «به احترام پیشینه جایگاه بلند سینمایی مهرجویی و به اعتبار گنجینههای درخشانی که برای سینمای ایران ساخت، واکنشی جز سکوت در قبال «لامینور» نمیتوان داشت». همه اینها البته فارغ از آسیبشناسی وضعیت کلی سینما در ایران نیست اما شرایط فعلی و شکست فیلمهایی مانند «لامینور» ثابت میکند روزگار جنجالآفرینی و جلب توجه در سینمای ایران به پایان رسیده است.
مدیر سینما استقلال در ادامه درباره اینکه اکران چه فیلمهایی در شرایط فعلی میتواند منجر به استقبال مخاطبان شود هم توضیح داد: معمولا مخاطبان در شرایط فعلی به دنبال فیلمهای طنز و کمدی هستند. حتی وقتی از ما سراغ میگیرند میپرسند فیلم «خندهدار» چه دارید؟ ذائقه مردم در حال حاضر به این سمت رفته است. میگویند نمیخواهیم در سینما درس یاد بگیریم و فقط میخواهیم بخندیم و با خانواده تفریح کنیم. این سینمادار درباره تأثیر افزایش ۵۰ درصدی بلیت سینماها در افت استقبال مخاطبان از فیلمها هم گفت: در حال حاضر همه چیز گران شده است و اینگونه نیست که تنها بلیت سینما گران شده باشد. اگر فقط بلیت گران شده بود، شاید مردم به آن معترض میشدند اما در حال حاضر و به نسبت قیمتهای دیگر و چیزهایی که هر روز گرانتر میشود، قیمت بلیت سینما چندان هم گران نیست. فکر نمیکنم افزایش قیمت تأثیری بر شرایط استقبال مخاطبان از فیلمها داشته باشد و بیشتر همان کیفیت فیلمهاست که تعیینکننده است.
در جمعبندی میتوان گفت آگاهی مخاطبان از حاشیهسازیهای مجازی بالاتر رفته و تشخیص آنها بر اساس حاشیهسازیهای متفاوت و جنجالی عوامل فیلمها نخواهد بود بلکه به خود فیلم به عنوان یک اثر نگاه میکنند و ارزشگذاری خوب و بد را فارغ از حاشیههای آن به قضاوت مینشینند.