printlogo


کد خبر: 248500تاریخ: 1401/2/22 00:00
سرنوشت کابینه سست بنت در دست احزاب فلسطینی

کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست نفتالی بنت یک ماهی می‌شود اکثریت کرسی‌های کنست را از دست داده اما علاوه بر عمده احزاب صهیونیست و حتی طیفی از محافظه‌کاران بویژه جناح اقلیت حزب لیکود که از ترس بازگشت دیکتاتور فاسد پیشین، بنیامین نتانیاهو به رأس کابینه، با این موضوع مسامحه می‌کنند تا کابینه فعلا سقوط نکند، یک ائتلاف کوچک از اعراب فلسطینی نیز سرنوشت کابینه اسرائیلی را در دست دارند. 
نزدیک یک ماه قبل در آستانه تعطیلات پارلمان رژیم صهیونیستی، «عیدیت سیلمان» رئیس فراکسیون یمینا (متحدان نفتالی بنت) با خروج از ائتلاف کابینه، ائتلاف حاکم تل‌آویو را دچار شوک ناگهانی کرد. معنی این خروج آن بود که ائتلاف کابینه که شکننده‌‌ترین وضعیت ممکن را داشت و با در اختیار داشتن 61 کرسی به قدرت رسیده بود، حالا با از دست دادن یک کرسی، اکثریت کرسی‌ها را از دست داده است و کابینه در آستانه سقوط قرار می‌گیرد. 
مشکل مخالفان کابینه بنت اما این است که تنها 53 کرسی در اختیار دارند و اگر عضو جدا شده از ائتلاف هم به آنها بپیوندد به 54 کرسی می‌رسند. البته به نظر نمی‌رسد خانم سیلمان به عنوان هم‌حزبی بنت با مخالفان او همکرسی شود. در نتیجه گزینه رأی عدم اعتماد به کابینه فعلی منتفی شد. تنها گزینه باقیمانده این است که مخالفان بتوانند با ارائه لایحه انحلال کنست، کابینه را ساقط کرده، به سمت انتخابات پیش از موعد پیش بروند. 
با این حال شرایط به گونه‌ای است که اعضای ائتلاف کابینه اضداد همچنان در آستانه سقوط باقی مانده‌اند. با پایان تعطیلات 3 هفته‌ای کنست، لایحه انحلال از سوی اپوزیسیون به رهبری نتانیاهو به صحن آمد که می‌توانست کار کابینه را یکسره کند. 
روز سه‌شنبه اما حزب لیکود، به عنوان سردمدار اپوزیسیون به دلیل عدم همراهی فهرست مشترک عربی، دیگر انصرافی کابینه بنت به ریاست «ایمن عوده» با لایحه انحلال نتوانست آن را تصویب کند و در مقابل ائتلاف حاکم شکست خورد. این به خاطر محاسبات جدید حزب فلسطینی حاضر در ائتلاف کابینه بود.
 جبهه متحد عربی به ریاست «منصور عباس» که در ائتلاف کابینه حضور دارد، یک هفته پس از خروج عیدیت سیلمان، در اعتراض به تجاوزات شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی و عملکرد ارتش رژیم صهیونیستی در آن عرصه، حضور خود در کابینه را تعلیق کرد. این حزب اعلام کرد تصمیم نهایی برای خروج از ائتلاف کابینه را پس از پایان تعطیلات کنست اعلام خواهد کرد اما پس از پایان تعطیلات کنست در روز دوشنبه، منصور عباس به دلیل آنکه هنوز از تعطیلات کنست بازنگشته بود، موضع نهایی حزب متبوعش را اعلام نکرد و آن را موکول به روزهای آینده کرد. 
حالا مخالفان کابینه منتظر نظر نهایی این حزب فلسطینی هستند چرا که اگر این حزب فلسطینی با 4 کرسی‌ای که در کنست دارد از ائتلاف خارج شود، ائتلاف کابینه 56 کرسی را در اختیار خواهد داشت اما اگر آنها از ائتلاف کابینه خارج نشوند، 60 کرسی ائتلاف بر جای خود باقی خواهد بود و این تعداد کرسی در مقابل 53 یا 54 کرسی مخالفان قابل توجه است. اما یک محاسبه جدید موجب شد حزب فلسطینی نامبرده رغبت چندانی به خروج از ائتلاف کابینه نداشته باشد.
 بر اساس نظرسنجی اخیر شبکه 13 رژیم صهیونیستی، جبهه متحد عربی در حال حاضر در نظرسنجی‌ها جایگاه گذشته را نداشته و در صورتی که در این مقطع انتخابات برگزار شود، موفق به کسب حداقل کرسی لازم برای ورود به کنست، یعنی 4 کرسی نخواهد شد.
 به همین دلیل فهرست متحد عربی نه‌تنها به تعلیق عضویت در ائتلاف کابینه تن نخواهد داد، بلکه بر این مدار خواهد چرخید تا همه 4 عضوش به لایحه انحلال کنست رأی منفی دهند تا کنست منحل نشود، چرا که با شرایط موجود اگر انتخابات جدیدی برگزار شود، این فهرست دیگر موفق نخواهد شد به کنست وارد شود.
 از سوی دیگر اپوزیسیون به رهبری نتانیاهو نیز با این شرایط- که تعداد کرسی‌های مخالفان و موافقان کابینه برابر است- برای آوردن لایحه انحلال کنست دست نگه خواهد داشت، زیرا در صورتی که این لایحه پس از طرح در صحن علنی، موفق به کسب رأی اکثریت اعضای کنست نشود تا 6 ماه بعد امکان ارائه نخواهد داشت و این به معنای تضمین استمرار عمر کابینه تا 6 ماه آینده خواهد بود.
 بر اساس داده‌های فوق، مخالفان کابینه منتظر خواهند ماند تا انشقاقی جدید در کابینه رخ دهد و دست‌کم یک نفر از اعضای حاضر در ائتلاف از آن جدا شود تا مخالفان بتوانند کابینه را ساقط کرده، به سمت انتخابات پیش از موعد بروند؛ انتخاباتی که با شرایط موجود نتیجه‌ای بهتر از وضع موجود را رقم نخواهد زد و چینش احزاب چندان تغییری نخواهد کرد و نتیجه آن استمرار بی‌ثباتی در عرصه سیاست داخلی رژیم صهیونیستی خواهد بود.

Page Generated in 0/0051 sec