printlogo


کد خبر: 248523تاریخ: 1401/2/22 00:00
برنامه وزارت بهداشت برای فرزند‌آوری، سلامت و جوانی جمعیت

رشد جمعیت کشور، ترغیب جوانان به سنت حسنه ازدواج و تعالی خانواده در دولت جدید مورد توجه مسؤولان قرار گرفته است تا از بحران پیری کشور در دهه‌های آینده جلوگیری شود. معاون بهداشت وزارت بهداشت در این باره گفت: در دوره کرونا برخلاف تصور میزان فرزندآوری بیشتر شد، البته نمی‌توان به این موضوع استناد کرد و شاید یک روند موقت بوده است که امیدواریم استمرار یابد. دکتر کمال حیدری در نشست خبری وزارت بهداشت که به مناسبت هفته ملی جمعیت برگزار شد، افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه میزان رشد فرزندآوری بشدت پایین آمده و این موضوع جزو بحران‌های آتی کشور است، یکی از دغدغه‌های جدی نظام، بحث جمعیت بوده و به همین دلیل امسال وزارت بهداشت به صورت جدی به این موضوع پرداخته است. فصل جدیدی از پرداختن به بحث جمعیت را در دستور کار قرار داده‌ایم. وی افزود: از آذر سال گذشته باتوجه به اهمیت موضوع، درخواست تشکیل قرارگاهی را داشتیم که به دستور وزیر بهداشت با دبیری معاونت بهداشت و با حضور همه دست‌اندرکاران تشکیل شد. حیدری گفت: تقریبا ۶۰ درصد از قانون جمعیت مربوط به وزارت بهداشت و ۲۵ درصد از این ۶۰ درصد مربوط به حوزه معاونت بهداشت است اما از آنجا که معاونت بهداشتی خط اول تماس با جامعه است، تکالیفی برعهده این معاونت است که در ۴ مقوله متمرکز می‌شود؛ مقوله اول پیشگیری و تشخیص زودهنگام ناباروری، مقوله دوم آموزش‌های پیش از ازدواج، سوم حمایت از مادران باردار بی‌بضاعت و دیگری بحث تسهیل خدمات زایمان در راستای ترویج زایمان طبیعی است. 
وی ادامه داد: نکته‌ای که از سوی قرارگاه قابل تأمل است این است که همه دستگاه‌ها در زمینه آموزشی در برنامه‌های باروری سالم، درمان ناباروری، توسعه خدمات ناباروری، توسعه پوشش‌های بیمه‌ای، ترویج ازدواج‌های دانشجویی و... برنامه‌هایی است که باید انجام شود. در اصل قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت که در وزارت بهداشت تشکیل شد، اکنون در استان‌ها هم در دانشگاه‌های علوم پزشکی شکل گرفته و در کنار این استاندار هر استان مسؤول قرارگاه‌های استانی است، زیرا همه دستگاه‌ها باید وظیفه خودشان را در زمینه جمعیت انجام دهند. 
حیدری گفت: بحث جمعیت در کشور به یک مقوله فرهنگی بدل شده است و برخی جوانان ما آنطور که باید به اهمیت فرزندآوری در راستای سلامت روانی، معنوی و... خودشان توجه ندارند و متاسفانه بحث توجه به فرزندآوری به عنوان یک ارزش، کمرنگ شده که باید به آن بپردازیم. معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره تسهیلات درنظر گرفته شده برای فرزندآوری گفت: این موضوع در جهت تقویت دغدغه‌های وزارت بهداشت است اما در حوزه وزارت بهداشت قرار ندارد. یکی از راه‌هایی که می‌توانیم در حوزه جمعیت موفق باشیم، تسهیلاتی است که به زوجین داده می‌شود. در دنیا هم هر کشوری بر اساس وسعش بهترین تسهیلات را در اختیار زوجین قرار می‌دهد تا خانواده و بویژه مادران بتوانند به وظایف خود بپردازند. حیدری در ادامه گفت: موضوع تک‌فرزندی واقعا دغدغه اصلی ماست و باتوجه به اینکه فرصت زمانی برای بارداری کم است، باید بتوانیم از این فرصت بهترین استفاده را ببریم. 
وی افزود: با توجه به اینکه سن ازدواج هم مقداری بالا رفته است امیدوارم بتوانیم این را پوشش دهیم. بیشترین تمرکز و تاکیدمان در استان‌هایی است که TFR‌شان (نرخ کلی باروری) پایین است. متاسفانه این استان‌ها با حد جانشینی فاصله دارند و باید تلاش کنند تا در مباحث فرهنگی، مشاوره و... اقدام کنند تا بتوان این خلأ را جبران کرد.

Page Generated in 0/0056 sec