printlogo


کد خبر: 248531تاریخ: 1401/2/22 00:00
اخبار

دلار به ۳۰ هزار تومان نزدیک شد
قیمت فروش دلار دیروز در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۷۳۱ تومان اعلام شد که نسبت به روز گذشته قیمت آن ۲۶ تومان افزایش یافت. قیمت دلار در بازار آزاد نیز به ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. 
قیمت فروش دلار دیروز در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۷۳۱ تومان اعلام شد که نسبت به روز گذشته ۲۶ تومان افزایش یافت. دیروز دلار در بازار آزاد روند صعودی شتابانی را طی کرد به طوری که قیمت آن به ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان نیز رسید اما در ساعت تنظیم این خبر اندکی کاهشی شد و قیمت آن به ۲۹ هزار و ۸۸۰ تومان برگشت. 
برخی کانال‌های تلگرامی و سایت‌ها قیمت فروش دلار را ۲۹ هزار و ۷۵۰ تا 30 هزار تومان اعلام کردند. 
 قیمت خرید و فروش دلار تا ساعت تنظیم این خبر، از سوی صرافی ملی نیز به ترتیب ۲۵ هزار و ۴۷۵ تومان و ۲۵ هزار و ۷۳۱ تومان اعلام شد که قیمت فروش آن نسبت به روز گذشته ۲۶ تومان افزایش یافت. 
 همچنین قیمت خرید یورو ۲۸ هزار و ۱۶۳ تومان و قیمت فروش آن ۲۸ هزار و ۴۴۶ تومان از سوی صرافی ملی اعلام شد. قیمت فروش یورو نیز نسبت به روز سه‌شنبه ۱۲ تومان افزایش یافت. 
***
پس از سفر اخیر وزیر نفت به ونزوئلا، رویترز از آغاز صادرات نفت سنگین ایران به این کشور خبر داد
نفت ایران در راه کاراکاس!
جواد اوجی، وزیر نفت در سفری که هفته گذشته به ونزوئلا داشت، با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور و طارق العظیمی همتای ونزوئلایی خود، گفت‌وگو کرد و به توافقاتی در حوزه انرژی رسید. 
حال رویترز از آغاز صادرات نفت سنگین ایران برای تامین نیاز پالایشگاه‌های ونزوئلا خبر داده است. طبق توافقی سوآپی که سال میلادی گذشته میان ۲ کشور عضو اوپک منعقد شد، شرکت PDVSA ونزوئلا، میعانات ایران را برای تبدیل نفت فوق سنگین خود به گرید صادراتی، وارد خواهد کرد و در مقابل، شرکت ملی نفت ایران نفت ونزوئلا را دریافت می‌کند. اسناد شرکت نفتی دولتی PDVSA نشان داد نفت سنگین ایران که کیفیت مشابه گرید نفتی «مسا ۳۰» ونزوئلا دارد، خوراک نفت پالایشگاه‌های این شرکت را افزایش خواهد داد. 
در راستای پیمان‌های همکاری میان ۲ کشور، ونزوئلا در سال‌های اخیر تجهیزات ایرانی را برای بهسازی پالایشگاه‌هایش دریافت کرده است. پالایشگاه آل‌پالیتو به ظرفیت ۱۴۶ هزار بشکه در روز پس از تعمیرات و ارتقای تجهیزات، هفته جاری یک واحد تقطیر نفت را راه‌اندازی کرد. جواد اوجی، وزیر نفت در سفر هفته گذشته خود به ونزوئلا با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور دیدار و درباره توافق‌های همکاری با طارق العظیمی، همتای ونزوئلایی خود گفت‌وگو کرد.  دست‌کم ۲۰۰ هزار بشکه نفت سنگین ایران اواسط آوریل به پالایشگاه کاردون با ظرفیت ۳۱۰ هزار بشکه در روز که دومین پالایشگاه بزرگ ونزوئلاست، تحویل داده شده است. یک محموله دیگر نفت ایران به میزان ۴۰۰ هزار بشکه هفته جاری در بندر خوزه تخلیه شد. 
طبق اسناد شرکت PDVSA، کشتی Dino I که حامل این محموله بود، قرار است ماه جاری نفت‌کوره ونزوئلا را برای شرکت نفت ایران اینترترید که زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است، حمل کند.  بر اساس گزارش رویترز، ایران همچنین به تامین میعانات برای شرکت PDVSA ادامه می‌دهد. نفتکش مکسیم گورکی قرار است ۲ میلیون بشکه میعانات را در بندر خوزه تخلیه کند. اطلاعات وب‌سایت تانکر تِرکِر نشان می‌دهد نفتکش «دریا» در آب‌های ونزوئلا منتظر تحویل محموله خود است.  کاراکاس می‌تواند از میعانات گازی ایران برای افزایش تولید نفت و بهبود کیفیت نفت خام همانند قیرش استفاده کند. این توافق در فاز نخست، ۶ ماهه تعریف شده بود. طبق آمار اوپک، تولید نفت ونزوئلا بعد از امضای این قرارداد نفتی از 560 هزار بشکه در روز به 750 هزار بشکه افزایش یافت. همچنین صادرات میعانات گازی ایران نیز افزایش چشمگیری داشته است. 
***
سهام عدالت متوفیان تا آخر شهریور تعیین تکلیف می‌شود
مشاور رئیس سازمان بورس گفت: پایان هر ماه آن دسته از سهامداران سهام عدالت که بتازگی در سایت سجام ثبت‌نام کنند و سود خود را نگرفته باشند، در پایان ماه ثبت‌نام خود، سود سهام عدالت‌شان را دریافت می‌کنند. 
پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پیرامون موضوع سود سهام عدالت بیان کرد: سود سهام عدالت افراد حقیقی اسفندماه سال گذشته پرداخت شد، در این میان سود سهامداران حقوقی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باقی مانده بود که آن هم هفته گذشته توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) واریز شد. بر این اساس، سهامداران حقوقی که تاکنون سود خود را دریافت نکرده‌اند، حتما باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند تا در پایان هر ماه شرکت سمات سود آنها را پرداخت کند. 
حدادی افزود: از اسفندماه سال گذشته تاکنون حدود ۱۰۰ هزار نفر از سهامداران حقیقی که پیش از این در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده و شماره حساب خود را اعلام نکرده بودند، در سایت سجام اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند؛ سود سهام عدالت این افراد نیز در پایان ماه جاری واریز خواهد شد. 
او تاکید کرد: طبق هماهنگی‌هایی که با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) انجام شده است، در پایان هر ماه آن دسته از سهامداران سهام عدالت که به‌تازگی در سایت سجام ثبت‌نام کنند و سود خود را نگرفته باشند، در پایان ماه ثبت‌نام خود، سود سهام عدالت‌شان را دریافت خواهند کرد. 
حدادی با اشاره به وضعیت سهام عدالت متوفیان تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با قوه ‌قضائیه مکاتبات و جلسات زیادی در این رابطه داشتند. قوه‌ قضائیه اطلاعاتی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده اما قابلیت استفاده به صورت فنی را ندارند، زیرا با شاکله مناسبی تهیه نشده است، به همین دلیل برای حل این مشکل، مجددا جلساتی برگزار شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها، شرکت سمات در حال برنامه‌ریزی سامانه‌ای در این باره است، از طرف دیگر اطلاعات لازم از قوه ‌قضائیه به سمات در حال ارسال است، بر این اساس به نظر می‌رسد حداکثر تا پایان شهریور سال جاری فرآیند نقل و انتقال سهام فوت شده‌ها انجام شود.

Page Generated in 0/0054 sec