printlogo


کد خبر: 248549تاریخ: 1401/2/24 00:00
اخبار

«تجربه ماندگار» در شبکه مستند
شبکه مستند جمعه ۲۳ اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ با پخش مستند «تجربه ماندگار» یاد مرحوم نادر طالب‌زاده مستندساز، مجری و تهیه‌کننده را گرامی می‌دارد.  مستند تجربه ماندگار در بنیاد روایت فتح تولید شده و در ۴۷ دقیقه زندگی حرفه‌ای نادر طالب‌زاده را مرور کرده است. طالب‌زاده دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف میکن و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا بود. او فعالیت هنری‌اش را از ۱۳۵۹ در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های طالب‌زاده می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. تهیه‌کننده و کارگردان این مستند یاسر انتظامی است و از دیگر عوامل آن می‌توان به مصطفی دالایی کارشناس و مجری اشاره کرد. 
***
مرور فیلم‌های پرویز پرستویی در شبکه نمایش
شبکه نمایش این هفته قصد دارد به مرور آثار فیلم‌های پرویز پرستویی از ستارگان بزرگ سینمای کشورمان بپردازد. پرویز پرستویی، هنرمند کشورمان سال ۱۳۳۴ در روستای چالو از روستاهای استان همدان به دنیا آمد. خانواده او در ۳ سالگی به تهران مهاجرت کردند و در نوجوانی مشغول یادگیری تئاتر شد. پرستویی فعالیت هنری خود را سال ۱۳۴۸ با اجرای نمایش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مراکز رفاه آغاز کرد. سال ۱۳۶۲ نخستین فیلم سینمایی خود را به نام «دیار عاشقان» بازی کرد و در همان نخستین حضور موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مکمل جشنواره فیلم فجر شد. فیلم‌های «شکار» در کنار خسرو شکیبایی، «آدم برفی»، «لیلی با من است» و... از خاطره‌انگیزترین آثار او است. نقطه اوج بازیگری پرستویی نیز فیلم «آژانس شیشه‌ای» است. وی برای بازی در نقش حیدر ذبیحی در فیلم «بادیگارد» در سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای چهارمین بار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. فیلم‌های منتخب این هنرمند که هفته آینده ساعت ۲۱ از شبکه نمایش پخش خواهند شد، به ترتیب روز پخش از شنبه ۲۴ تا جمعه ۳۰ اردیبهشت شامل این فیلم‌ها هستند: «عشق شیشه‌ای»، «مومیایی ۳»، «شکار»، «آدم برفی»، «بادیگارد»، «مرد عوضی» و «آژانس شیشه‌ای». فیلم‌های ساعت ۲۳ شبکه نمایش که بخش فیلم‌های جذاب است شامل این فیلم‌هاست: «از فراز قله»، «هر چه پیش آید»، «توقف ناپذیر»، «میان زمین و آسمان»، «خانه شوم»، «روز بازگشت» و «به سوی ستارگان». 
***
ریچارد لینک‌لیتر؛ کارگردان «قاتل»
کارگردان مشهور فیلم تحسین‌شده «پسر بچگی» کمدی اکشن «هیتمن» یا «قاتل» را بر مبنای داستان زندگی واقعی یک قاتل مخفی کارگردانی می‌کند.  وی که از نویسندگان فیلمنامه این فیلم هم هست، آن را با بازی گلن پاول بازیگر «تاپ گان: ماوریک» جلوی دوربین می‌برد. حقوق بین‌المللی این فیلم در بازار جشنواره فیلم کن برای فروش عرضه می‌شود. این فیلمنامه بر مبنای گزارشی ساخته می‌شود که سال ۲۰۰۱ در ماهنامه تگزاس منتشر شد و داستان گیرای قاتلی به نام گری جانسون را که با پلیس همکاری می‌کرد، مستند ساخت. قرار است تولید فیلم در ماه اکتبر شروع شود. 
***
«جشن نامه» در رادیو نمایش
«جشن نامه» برنامه‌ای ترکیبی از شاهنامه‌خوانی، نقالی و پرده‌خوانی و نمایش‌هایی کوتاه بر اساس شاهنامه حکیم توس است.  این آیین شامل بخش‌هایی همچون «رونمایی نامورنامه» در گفت‌وگو با جلال خالقی مطلق عضو هیأت امنا و فرنشین بنیاد فردوسی و با صدای محسن بهرامی، «شگفتی‌های شاهنامه» در گفت‌وگو با عبدالمهدی مستکین، شاهنامه‌پژوه و مدیر بخش فرهنگ کمیسیون یونسکو ایران است. «جشن نامه» به تهیه‌کنندگی ملیحه مرادی جعفری با اجرای ملیحه شبانیان و پیمان شیخی، دستیار تهیه علیرضا بهروش و با همکاری مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رادیو نمایش و بنیاد فردوسی به میزبانی تالار سنگلج تهران، روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت از ساعت ۹ الی ۱۱ از محل تماشاخانه‌ سنگلج روی آنتن خواهد رفت و پذیرای علاقه‌مندان و مخاطبان رادیو خواهد بود. این برنامه در گروه فرهنگ و تاریخ رادیو نمایش تهیه و تولید شده است که به صورت زنده از آنتن شبکه رادیویی نمایش پخش می‌شود. 

Page Generated in 0/0140 sec