printlogo


کد خبر: 248556تاریخ: 1401/2/24 00:00
دور دنیا

تکذیب پیوستن برخی نیروهای ائتلاف شیعیان عراق به ائتلاف سه‌گانه
چارچوب هماهنگی ائتلاف شیعیان عراق، اخبار منتشرشده درباره پیوستن برخی نیروهای خود به ائتلاف سه‌‌گانه «انقاذ وطن» را تکذیب کرد. به گزارش ایست نیوز، در بیانیه رسمی چارچوب هماهنگی شیعیان عراق (همه تشکل‌های شیعی به استثنای جریان صدر) که در ساعات پایانی پنجشنبه‌شب گذشته منتشر شد ضمن اشاره به انتشار شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی درباره تصمیم نهایی برخی نیروهای این چارچوب درباره پیوستن به ائتلاف سه‌جانبه جهت تشکیل دولت، این خبر تکذیب شده است. در بیانیه مذکور تأکید شده که این خبر با هدف تشویش اذهان عمومی و به منظور تأثیرگذاری بر هواداران این نیروها و نیز وحدت و انسجام چارچوب هماهنگی منتشر شده است. این بیانیه افزوده که چارچوب هماهنگی همچنان به اصول ثابت خود درباره تشکیل دولت و حمایت از مطالبات شهروندان و تشکل‌های سیاسی پایبند است. پیش از این برخی منابع خبر داده بودند که شماری از تشکل‌های سیاسی عضو چارچوب هماهنگی به ائتلاف سه‌جانبه جریان صدر و حزب دموکرات و ائتلاف السیاده پیوسته‌اند. با گذشت بیش از ۷ ماه از برگزاری انتخابات عراق، هنوز نیروهای سیاسی عراق نتوانسته‌اند درباره تشکیل دولت جدید به توافق برسند. 
***
انتقاد ترامپ از بودجه ۴۰ میلیارد دلاری برای اوکراین
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در بیانیه‌ای از تلاش ایالات‌متحده برای ارائه بیش از ۴۰میلیارد دلار کمک به اوکراین در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه انتقاد کرد و از اروپا خواست برای مقابله با نگرانی‌های منطقه‌ای خود اقدامات بیشتری انجام دهد. به گزارش «بیزنس استاندارد»، ترامپ پنجشنبه گذشته در بیانیه‌ای گفت: چرا ما بیش از ۴۰ میلیارد دلار به اوکراین می‌دهیم در حالی که اروپا، در مقایسه، کمک بسیار کمی می‌کند و بدیهی است که آنها بسیار بیشتر از آمریکا تحت تأثیر تهاجم روسیه هستند. ترامپ مدعی شد که توانسته کشورهای اروپایی را وادار کند سهم خود را به ناتو بپردازند و دولت بایدن نیز باید همین کار را انجام دهد. وی در ادامه گفت چین و دیگران با توجه به میلیاردها دلاری که ایالات متحده از فوریه به اوکراین ارسال کرده، پول زیادی به جیب می‌زنند. طبق این گزارش، اگر لایحه کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین هفته آینده در سنا تصویب شود، ایالات متحده در سال‌های اخیر در مجموع مجوز ارائه ۶۰ میلیارد دلار به اوکراین را داده است. «رند پال» سناتور آمریکایی نیز روز پنجشنبه گفت تنها 5 کشور برتر جهان بیش از ۶۰ میلیارد دلار برای هزینه‌های نظامی هزینه می‌کنند و این رقم تقریبا برابر با هزینه‌های روسیه است. وی افزود: ایالات متحده باید این پول را از چین قرض کند تا آن را به اوکراین بدهد. 
***
لاوروف: 
اتحادیه اروپایی به «بازیگری تهاجمی» در عرصه بین‌الملل تبدیل شده است
به گزارش اسپوتنیک، وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی خطاب به خبرنگاران در حاشیه اجلاس وزیران سازمان کشورهای مستقل همسود در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان بیان داشت کشورهای اتحادیه اروپایی با شتاب دقیقا در مسیرهایی که ناتو قبلا زمینه‌سازی کرده است، حرکت و از این طریق روند ادغام با ناتو را تأیید می‌کنند و در واقع به عنوان یک ضمیمه برای آن کارکرد دارند. لاوروف به خبرنگاران تصریح کرد:‌ (در این راستا) تردیدهایی جدی در قبال بی‌ضرر بودن تمایل کی‌یف (برای پیوستن به اتحادیه اروپایی) با توجه به اینکه اتحادیه اروپایی از یک پلتفرم اقتصادی سازنده به یک بازیگر تهاجمی و ستیزه‌جو تبدیل شده، ایجاد می‌شود. به گفته وی، همچنین کشورهای غربی در تلاش هستند تا به روابط کشورهای متحد عضو سازمان‌هایی شامل سازمان پیمان امنیت مشترک (CSTO)، سازمان کشورهای مستقل همسود (CIS)، سازمان همکاری شانگهای (SCO) و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) آسیب بزنند. 
***
اردوغان: کشورهای اسکاندیناوی پناهگاه امن تروریسم شده‌اند
رئیس‌جمهوری ترکیه گفت کشورهای اسکاندیناوی به پناهگاهی امن برای تروریسم تبدیل شده‌اند. به گزارش پایگاه خبری میدل ایست آی، رجب‌طیب اردوغان روز جمعه در جریان یک سخنرانی که از شبکه ۲۴ تلویزیون ترکیه پخش شد، افزود: تروریست‌ها حتی در برخی کشورهای اسکاندیناوی نماینده پارلمان هستند. وی همچنین اضافه کرد سوئد تبدیل به یک ماوا برای پ‌ک‌ک و «دیگر گروه‌های تروریستی» شده است. رئیس‌جمهوری ترکیه درباره عضویت سوئد و فنلاند در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) گفت: ما عضویت آنها در ناتو را مثبت نمی‌بینیم. ترکیه اشتباه مشابهی که در جریان عضویت یونان در ناتو مرتکب شد را تکرار نمی‌کند. اردوغان تصریح کرد که آنها از ناتو علیه آنکارا استفاده می‌کنند. یونان پس از خروج از ناتو در سال ۱۹۷۴، 6 سال بعد یعنی در ۱۹۸۰ مجدد به این ائتلاف نظامی بازگشت. پس از تهاجم روسیه به اوکراین، نگرانی فزاینده در میان کشورهای شرق اروپا جهت تامین امنیت کشورشان به وجود آمد. به دنبال آن برخی کشورها از جمله سوئد و فنلاند که از همسایه‌های شمال غرب روسیه به حساب می‌آیند، به دنبال عضویت در ناتو برآمدند. آنا لیند، وزیر خارجه سوئد یک روز پس از اعلام فنلاند مبنی بر اینکه بدون تاخیر به دنبال پیوستن به ناتو است، اعلام کرد عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی امنیت ملی را افزایش می‌دهد و به ثبات مناطق نوردیک و بالتیک کمک می‌کند.

Page Generated in 0/0142 sec