printlogo


کد خبر: 248560تاریخ: 1401/2/24 00:00
بازنمایی دفاع ‌مقدس و مدافعان حرم در نمایشگاه کتاب
کتاب و تصویر شهادت

گروه فرهنگ و هنر: امسال در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران در راستای اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت، غرفه‌های زیادی به ناشران این حوزه اختصاص یافته و همچنین نشست‌هایی نیز در رابطه با حوزه دفاع‌مقدس و مدافعان حرم برگزار شده و می‌شود که در ادامه به معرفی برخی از تازه‌ترین کتاب‌های منتشر‌شده و نشست‌هایی که در این حوزه برگزار شده است، می‌پردازیم. 
به گزارش «وطن‌امروز»، انتشار «آتشبار» وابسته به سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران علاوه بر کتاب‌هایی که در سال‌های قبل به چاپ رسانده ۲ تالیف جدید با عناوین آفاق روشن بیداری و ماراتن در آبادان را در این نمایشگاه به مخاطبان عرضه می‌کند. انتشارات «مکتب حاج‌قاسم» نیز چند عنوان کتاب جدید را به نام‌های به یاد چراغی روشن، سرباز نامه، مرد میدان، سرو روان و از چیزی نمی‌ترسم (خاطرات خودنوشت سردار سلیمانی) به ۲ زبان فارسی و عربی در این نمایشگاه به علاقه‌مندان عرضه می‌کند. انتشارات «پیام آزادگان» هم امسال با ۹ عنوان کتاب جدید شامل گل‌کاشتی عباس، چند وجب جای خالی، عکس دسته‌جمعی، بوسه بر دست استاد، آزادی بیان، «جنگ، اسارت، مذاکره»، مجموعه 4 جلدی آموزش عربی در اسارات‌، دور از چشم صلیب و الفبای اسارت به سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران آمده است. انتشارات «چشم و چراغ» مرکز حفظ آثار سپاه الغدیر نیز امسال چندین عنوان کتاب جدید از جمله بخوان والعصر، سرخ‌ترین سیب، هفت روز با من بمان، ادهمی‌ها، علی دوست‌داشتنی، خاکی‌تر از خاک، بازگشت بالاچ و مسافر مجنون را در نمایشگاه عرضه کرده است. 
همچنین نشر «خوین» در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران با ۵۰ عنوان کتاب جدید از جمله ۶۰ روز زیر آتش، به امید دیدار، حاجت‌روا، جلال، محسن ما و عباس عوض شده در این رویداد فرهنگی شرکت کرده است. از تازه‌های نشر مرکز اسناد انقلاب در حوزه ایثار و شهادت می‌توان به کتاب سرزمین بی‌فصل که روایت عاشقانه پروین مرادی از 35 سال زندگی با سیدحمید تقوی‌فر است اشاره کرد. تازیانه‌های سلوک، از معراج برگشتگان، شهاب‌الدین، تبار انحراف و پرواز پای دماوند نیز از جدیدترین عناوین منتشر شده از سوی انتشارات شهید کاظمی است که در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌شود. انجمن پیشکسوتان سپاس هم امسال با ۲۱ عنوان کتاب از جمله سراب آزادی، هژمونی فریب، وقت محدود، سیروان، فولاد و سرخ انحلال در نمایشگاه کتاب امسال شرکت کرده است. انجمن عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس نیز در نمایشگاه کتاب امسال مجموعه‌ای از تصاویر ثبت شده در دوران ۸ سال دفاع‌مقدس را به نمایش عموم گذاشته است. 
همان‌طور که اشاره شد نشست‌هایی هم درباره دفاع‌مقدس برگزار شده و می‌شود. از جمله می‌توان به نشست «ادبیات و مدافعان حرم» در دومین روز از سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد که در سرای علمی- فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. در این نشست جواد کلاته‌عربی و سجاد محقق از نویسندگان فعال حوزه ادبیات دفاع‌مقدس به ایراد سخن پرداختند. 
جواد کلاته‌عربی گفت: اهمیت حضور در سوریه از لحاظ سیاسی و نظامی باید تبیین شود و اتفاقاتی که در جنگ سوریه افتاد مهم‌ترین رخداد طی ۱۰ سال اخیر در منطقه غرب آسیا بود. بهار عربی یک تحول زودگذر بود اما جنگ سوریه مهم‌تر است. وی افزود: کارنامه ۴۰ سال پیش در زمینه ثبت و ضبط وقایع جنگ تحمیلی قابل قبول است. از عملیات فتح‌المبین (زمستان سال ۶۰) راویان، کنار فرماندهان جنگ حضور داشتند که علاوه بر ثبت و ضبط وقایع، لحظه‌نگاری می‌کردند اما در سوریه این اتفاق نیفتاد و در مستندنگاری آن دچار عقبگرد شد. لازم است به یک بخشی از اسناد آن جنگ دسترسی داده شود. کلاته‌عربی اضافه کرد: غیر از انتشارات خط مقدم، اطلاعی ندارم که برای مستندنگاری جنگ سوریه سازمانی تشکیل شده باشد یا دغدغه حضور در منطقه وجود داشته باشد. کتاب‌های مدافعان حرم که در داخل نوشته شده، عمدتاً مربوط به کارهای شخصی و خاطرات آنها در داخل ایران است. سجاد محقق، خبرنگار و نویسنده حوزه جنگ هم در ادامه نشست با بیان اینکه سال گذشته ۲ سفر به سوریه داشتم، گفت: درباره مستندنگاری از موضوعات جنگی همیشه یکی از مسائل، بحث‌های نظامی و امنیتی است اما برخی برای اینکه راحت باشند، مسائل غیرمحرمانه را هم محرمانه جلوه می‌دهند. خبرنگار در خوشبینانه‌ترین حالت در مناطق نظامی شهروند درجه ۳ است و نباید انتظار برخوردی درست داشته باشد. او همیشه به عنوان موجودی سرکش و دردسرساز شناخته می‌شود. مجمع ناشران دفاع‌مقدس نیز نشست «شیوه‌های نوین ترویج و تبلیغ کتاب» را برگزار کرد که با استقبال مخاطبان مواجه شد. 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در ۲ بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود. 
***
انتشارات بنیاد حاج‌قاسم عرضه می‌کند
معرفی 14 کتاب زندگینامه شهید سلیمانی در نمایشگاه
از میان ۵۰۰ عنوان کتاب با موضوع زندگی شهید حاج‌قاسم سلیمانی ۱۴ عنوان برتر پس از ارزیابی توسط انتشارات مکتب حاج‌قاسم در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب معرفی می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، انتشارات بنیاد مکتب حاج‌قاسم در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 5 کتاب را به صورت خاص عرضه کرده است که بعضی پیش از این منتشر شده و برخی برای نخستین‌بار انتشار یافته است. ۲ عنوان در نمایشگاه کتاب امسال با نام‌های «سردار سربه‌داران» عرضه شده که مجموعه‌ای از اشعاری از کنگره‌ای با همین عنوان است. تمام شاعرانی که درباره شهید سلیمانی شعر سروده بودند به این کنگره آمده و برگزیده شدند و پس از آن اشعارشان در این کتاب منتشر شده است. مجموعه عکس «سرو روان» که عکس‌های برگزیده مراسم تشییع شهید حاج‌قاسم سلیمانی است نیز در این نمایشگاه عرضه می‌شود، همچنین نشریه‌ای با نام «قاسم» که به بررسی ابعاد نظری و کیفیت مراسم تشییع شهید حاج‌قاسم سلیمانی می‌پردازد از جمله عناوین عرضه شده در نمایشگاه کتاب است. علاوه بر این کتاب‌ها درباره فضای فرهنگی نمایشگاه و در بخش سرای اهل قلم 4 نشست تخصصی در ایام نمایشگاه برگزار می‌شود. همچنین بنیاد مکتب حاج‌قاسم تمام کتاب‌های منتشر شده با موضوع حاج‌قاسم سلیمانی که تعداد آنها نزدیک به ۵۰۰ عنوان است را بررسی کرده و خروجی این ارزیابی‌ها را که ۱۴ عنوان برتر از زندگینامه شهید است در سی‌وسومین نمایشگاه عرضه و معرفی می‌کند که مخاطبان می‌توانند با مراجعه به نمایشگاه از کتاب‌هایی که درباره شهید سلیمانی منتشر شده است اطلاع پیدا کنند. 
انتشارات مکتب شهید حاج‌قاسم سلیمانی در راهروی شماره ۸ غرفه ۱۸ و در بخش ناشران عمومی قرار دارد. 

 


Page Generated in 0/0064 sec