printlogo


کد خبر: 248572تاریخ: 1401/2/24 00:00
از آغاز پاندمی «کووید-19» تاکنون ۳۰۰ نفر از مدافعان سلامت کشور جان خود را از دست داده‌اند
به شهادت سلامت
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا: زیرسویه‌هایی از اُمیکرون در برخی کشورها مشاهده شده است؛ پروتکل‌ها همچنان رعایت شود

کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا به بین 3 تا 8 نفر در روزهای اخیر و مقایسه آن با چنین روزهایی در سال گذشته، نشان از ایثار، تلاش و زحمات کادر درمان و کنشگران سپیدپوش عرصه سلامت دارد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، هفته سلامت در حالی به پایان می‌رسد که آمار ابتلا،‌ مرگ و بستری‌های روزانه کرونا به پایین‌ترین رقم در 27 ماه گذشته رسیده است. هر چند به مناسبت این هفته،‌ آیین‌هایی به رسم قدردانی و تجلیل از مدافعان سلامت برگزار شد اما بهترین هدیه و اتفاق برای آنها،‌ تداوم پایبندی عموم مردم به پروتکل‌های بهداشتی است تا بار دیگر شاهد اوج‌گیری این ویروس منحوس نباشیم.
بنا به اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۳۸۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۶۷ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۴۲۸ نفر رسید. 
همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه 8 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۲۰۹ نفر رسید. 
خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۱۶ هزار و ۶۷۷ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
این در حالی است که ۷۶۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۵۱ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۷۸۵ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 
در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست و 4 شهرستان در وضعیت نارنجی، 319 شهرستان در وضعیت زرد و 125 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شده است: تاکنون ۶۴ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۶۱۰ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۹۷۵ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۹۷۶ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۵۶۱ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز یادشده ۱۶ هزار و ۲۲ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
 
* شهدای سلامت از لشکر خوبانند
فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران از شهادت ۳۰۰ مدافع سلامت از آغاز پاندمی تاکنون خبر داد و بر اهمیت تلاش و ایثار مدافعان سلامت در کاهش آمار کرونا در کشور تاکید کرد. 
علیرضا زالی اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر فعالیت‌های جهادگران، تبلور ایثارگرانه‌ای را در مسیر کمک به مردم جامعه رقم ‌زده است. وی با اشاره به حضور مؤثر بسیج اساتید در میدان مقابله با پاندمی عنوان کرد: همه اعضای بسیج از همان روزهای آغازین شیوع کرونا در کنار مردم تهران و بویژه شهروندانی که درگیر تکانه‌های ناشی از ابتلا به کرونا بودند، ایستادند. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: به همت مدافعان سلامت و پاسداشت خون مطهر شهدای مدافع سلامت، شرایط مطلوبی در راستای کنترل بحران در کشور حاکم است. 
زالی با اشاره به کاهش تعداد فوتی‌ها در کشور به ۳ نفر در روزهای گذشته اظهار کرد: مقایسه این آمار با چنین روزهایی در سال گذشته و سال ابتدایی همه‌گیری، زحمات همکاران و کنشگران سپیدپوش عرصه سلامت را در کنترل نسبی کرونا بیش از پیش نمایان می‌کند. وی اظهار کرد: به یاری خداوند و با همت رادمردان عرصه سلامت و مشارکت سازنده و عالمانه مردم بویژه در امر واکسیناسیون، دستاورد بزرگی در زمینه کنترل بحران حاصل شده است. زالی با بیان اینکه وجه تسمیه لشکر خوبان در تجلی عناوین و مصادیق شهدا آورده شده است، گفت: جهادگران آسمانی، شهدای مدافع سلامت و شهدای امنیت، حرم و دفاع‌مقدس و تمام افرادی که در کسوت شهید عامل تنومندی درخت سربلند جمهوری اسلامی شدند، لشکر خوبان نام دارند. 
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران از شهادت ۳۰۰ مدافع سلامت از آغاز پاندمی تاکنون خبر داد و گفت: با تکمیل پوشش واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان، این آمار روند نزولی داشته است. البته شهدای مدافع سلامت تجلی‌بخش قله ایثارگری همکاران در سیستم بهداشت و درمان هستند و سایر همکاران نیز در این عرصه به دلیل مواجهه مستقیم با ویروس دچار مشکلات جسمی و روحی و چالش‌های متعدد اجتماعی و خانوادگی شدند. زالی اظهار کرد: شهدای مدافع سلامت گل سرسبد ایثار و جلوه پرشکوه کنار مردم ایستادن، هستند. مدافعان آسمانی سلامت نیز عضوی از این لشکر خوبان محسوب می‌شوند. 
 
* بیماری هنوز تمام نشده است
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا اظهار داشت: با وجود اینکه خیلی به شرایط‌مان خوشبین و امیدوار هستم ولی حداقل نیاز است که ۲ هفته این حالت آرامش طی شود تا نفس راحتی بکشیم؛ به همین دلیل هنوز زود است که رعایت پروتکل‌ها را کاهش دهیم. 
مجید مختاری با اشاره به شرایط مطلوب فعلی کرونا در کشور به ایسنا گفت: آمار بستری، ابتلا و مرگ‌و‌میر در شرایط کنترل شده است و در روند خوبی از نظر بیماری قرار داریم. مقداری نوسان داریم اما این نوسانات خطرناک و هشداردهنده نیست. برخی می‌خواهند پاندمی را در کشورهای خود پایان‌یافته اعلام کنند که این موضوع غلط است، زیرا کشورها با یکدیگر در ارتباط هستند و اتمام پاندمی در یک کشور نمی‌تواند اتمام پاندمی جهانی باشد. 
وی افزود: اکنون شاهدیم که در چین و برخی کشورهای دیگر تعداد موارد بیماری بسیار زیاد است و به همین دلیل با وجود اینکه خیلی به شرایط‌مان خوشبین و امیدوار هستم ولی حداقل نیاز است که ۲ هفته این حالت آرامش طی شود تا نفس راحتی بکشیم؛ به همین دلیل هنوز زود است که رعایت پروتکل‌ها را کاهش دهیم و دچار عادی‌انگاری در شرایط جامعه شویم. 
 
* رفتار ویروس‌ها غیرقابل پیش‌بینی است
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا تاکید کرد: رفتار ویروس‌هایی مثل کرونا و آنفلوآنزا غیرقابل پیش‌بینی است. بیش از یکصد سال گذشته وقتی که آنفلوآنزای اروپایی سراسر دنیا را گرفت، بشر دچار همین اشتباه شد و فکر کرد پاندمی تمام شده است؛ در صورتی که پس از آن غافلگیر شد و مرگ‌و‌میر زیادی بعد از پایین آوردن سپرها در مقابل بیماری رخ داد؛ پس نباید این اشتباه تکرار شود. 
مختاری درباره علت عدم بروز موج‌های بیماری پس از تعطیلات نوروز به‌رغم بی‌توجهی به هشدارها نسبت به سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی‌ تصریح کرد: چند سویه از اُمیکرون بروز کرده است و این سویه‌های ترکیبی از BA1 و BA2 خوشبختانه با وجود اینکه قدرت سرایت‌ بیشتری دارد اما کشندگی بیشتری ندارد. به نظر می‌رسد روندی که در کشورهای شبیه ایران می‌بینیم، ایجاد ایمنی زیاد در سطح جامعه است؛ یعنی تعداد زیادی از مردم اُمیکرون را بسیار خفیف گرفتند و به نظر می‌رسد ایمنی وسیعی ایجاد شده است. او تاکید کرد: از طرفی فراموش نکنید که واکسیناسیون در ایران یکی از موفقیت‌های بزرگ بوده و ایران جزو کشورهای برتر واکسیناسیون است؛ پس ایجاد ایمنی عمومی به واسطه ابتلای افراد به اُمیکرون و واکسیناسیون را می‌توان علت افزایش نیافتن آمار دانست. 
مختاری درباره احتمال بروز موج هفتم کرونا در کشور، تصریح کرد: پاسخ به این سوال بسیار سخت است. در چین تعداد مبتلایان به طور غیرمترقبه‌ای افزایش یافته است. اگر قرار باشد با سویه جدیدی از کرونا مواجه شویم که توانایی بیشتری داشته باشد، شرایطی بد و غیرقابل پیش‌بینی خواهیم داشت ولی اگر با همین روند پیش رویم و گرفتار سویه‌های ترکیبی نشویم، به احتمال زیاد پیک‌های بعدی وحشتناکی نخواهیم داشت. 
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا ادامه داد: اکنون سویه‌های دیگری که قرابت زیادی به اُمیکرون دارد در کشورهای دیگری مشاهده شده است. به عنوان مثال در شهر لامبوردی ایتالیا اخیرا تعداد زیادی از این موارد دیده شده و حدود ۳۵ درصد مواردشان از این سویه جدید است ولی این نویدبخش است که این سویه بستری بیمارستانی و بخش آی‌سی‌یو را افزایش نداده است. در سایر کشورها نیز زیر یک درصد از این سویه‌ نسبتا جدید گزارش شده است، پس در حال حاضر ایجاد شرایط هراس‌انگیز درست نیست، زیرا امیدواریم اگر با این روند پیش برویم و واکسیناسیون را با قدرت ادامه دهیم، به احتمال زیاد مشکلی نخواهیم داشت. 
 

Page Generated in 0/0068 sec