printlogo


کد خبر: 248574تاریخ: 1401/2/24 00:00
سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد
بارش پراکنده و افزایش نسبی دما تا روز سه‌شنبه

طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارش باران در هفته پیش رو ادامه خواهد داشت و از طرفی احتمال افزایش نسبی دمای هوا و البته وزش باد و همچنین مواجهه برخی استان‌ها با پدیده گرد‌ و غبار وجود دارد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به بارش پراکنده در استان‌های نیمه‌شمالی کشور طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت، از افزایش نسبی دما تا روز سه‌شنبه خبر داد. 
صادق ضیاییان با اشاره به وضعیت جوی کشور در چند روز آینده گفت: شنبه (امروز) در مناطقی از چهارمحال‌وبختیاری، ارتفاعات غرب اصفهان، شرق یزد، کرمان، سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی ابرناکی، بارش پراکنده و وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. یکشنبه ۲۵ اردیبهشت در شرق هرمزگان و سیستان‌و‌بلوچستان وزش باد شدید پدیده غالب است و در سایر مناطق جو آرام خواهد بود. 
وی با اشاره به وضعیت بارش در میانه هفته افزود: دوشنبه ۲۶ اردیبهشت در برخی مناطق شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز و تهران بویژه در ساعات بعد از ظهر ابرناکی، رگبار پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک رخ می‌دهد. سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت در شمال غرب، غرب کشور و در سواحل دریای خزر ابرناکی، بارش پراکنده و وزش باد و در دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید رخ می‌دهد. 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تشریح وضعیت جوی تهران افزود: آسمان تهران شنبه (امروز) کمی ابری و وزش باد با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد و طی یکشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ کمی ابری و وزش باد با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 
 
* 70 درصد گرد‌ و غبارهای گسترده کشور منشأ خارجی دارد
استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی عامل اصلی خیزش گرد و خاک هستند، اظهار کرد: کمبود منابع آبی و سدسازی برای مهار و نگهداری آب‌های زیرزمینی موجب خشکسالی، کمبود آب و خیزش گرد و خاک می‌شود. حسن احمدی در گفت‌‌و‌گو با ایسنا درباره اثرات مخرب گرد‌ و غبار اظهار کرد: یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که امروز بر سلامت انسان و اکوسیستم آسیب وارد می‌کند، گرد‌ و غبار است که این مشکل نه‌تنها در ایران بلکه در سطح دنیا مطرح است و دانشمندان بسیاری در این زمینه در حال فعالیت و مطالعه هستند. وی با بیان اینکه آلاینده‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند، گفت: یک دسته آلاینده‌های مرتعی هستند که تاثیرات زیادی بر حوزه سلامت محیط‌زیست دارند و دسته دوم آلاینده‌های جهانی هستند که موجب گرمایش زمین و تخریب لایه ازن می‌شوند. 
این آلاینده‌ها شامل ذرات معلق، اکسیدهای کربن، اکسیدهای نیتروژن و اکسیدهای فوتوشیمیایی، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات فرار، سرب و سایر ترکیبات سمی هستند که به‌ وسیله صنایع مختلف ایجاد و در هوا معلق می‌شوند و اثرات مخرب نامحدودی دارند. 
استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران ضمن اشاره به اینکه در کشور ما بین گرد‌ و غبار، گرد و خاک و ریزگردها تفاوتی قائل نمی‌شوند، تصریح کرد: گرد‌ و غبار ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرون است که بر اثر فرسایش بادی ایجاد می‌شود، در صورتی که ریزگرد در مناطق مرطوب و در نتیجه بخار آب یا رطوبت بسیار ایجاد می‌شود. ما باید این تفاوت را بشناسیم و از عنوان ریزگرد برای گرد و خاک استفاده نکنیم. 
وی ادامه داد: گرد‌ و غباری که روز ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ در تهران دیده شد، هم منشأ داخلی داشت و هم منشأ خارجی که منشأ داخلی آن نتیجه تخریب پوشش گیاهی در مناطق خشک بود. به گفته احمدی، سطح پوشش گیاهی در ایران حدود۴۰ میلیون هکتار است که حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون هکتار آن درگیر فرسایش بادی است که نتیجه گرد‌ و غبار در محدوده داخلی است. 
وی افزود: در فروردین ۱۴۰۱ گرد و خاک به تهران و حتی استان‌های شمالی رسید و با توجه به اینکه گرد و خاک‌های دارای منشأ خارجی فقط محدوده استان‌های غرب، جنوب غرب و جنوبی را فرا می‌گیرد، محدوده‌ای که ایران درگیر گرد‌ و غبار شد، نشان‌دهنده این است که ۳۰ درصد این گرد‌ و غبار منشأ داخلی و ۷۰ درصد آن منشأ خارجی داشت. 

Page Generated in 0/0122 sec