printlogo


کد خبر: 248575تاریخ: 1401/2/24 00:00
اخبار

تصادفات در ایران سالانه ۱۷۰۰۰ کشته و ۴۴۰۰۰ معلول برجا می‌گذارد
رئیس گروه آموزشی و مرکز تحقیقات سلامت حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام کرد: حوادث ترافیکی، سالانه بیش از ۱۷ هزار کشته و بیش از ۴۴ هزار معلول دائمی به جا می‌گذارد. حمیدرضا خانکه همزمان با هفته سلامت اعلام کرد: حوادث ترافیکی، سالانه بیش از 17 هزار کشته و بیش از 44 هزار معلول دائمی به جا می‌گذارد و متاسفانه در کنار آن، 53 مخاطره در ایران شناسایی شده است که 13 مخاطره اولویت دارند و همه این حوادث سبب بیش از 750 هزار مراجعه در سال به نظام سلامت می‌شود. وی افزود: این در حالی است که سالانه عددی حدود 10 تا 15 درصد تولید ناخالص ملی کشورمان فقط برای حوادث هزینه می‌شود که حجم زیادی از آن به حوادث ترافیکی اختصاص دارد. خانکه افزود: در حال حاضر متاسفانه بالای 90 درصد حمل‌و‌نقل در کشور ما جاده‌محور است، در صورتی که این عدد در دنیا کمتر از 50 درصد بوده و بیشتر حمل‌و‌نقل عمومی در دیگر کشورها، ریل‌محور است. بنابراین باید این زیرساخت‌ها فراهم شود تا سلامت و ایمنی مردم تامین شده و بتوانیم جامعه‌ای پربار با توسعه پایدار داشته باشیم. 
***
20 درصد زوجین کشور نابارورند
کمپین حمایت از زوج‌های نابارور به مناسبت روز ملی جمعیت برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، این مجموعه برای نهمین سال متوالی کمپین حمایت از زوج‌های نابارور را برگزار می‌کند. این کمپین در سال جاری با همراهی برنامه تلویزیونی «پایان ناباروری» از شبکه 4 سیما در هفته منتهی به روز ملی جمعیت، ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت برگزار می‌شود. طبق آمارهای موجود، نرخ شیوع ناباروری حدود ۲۰ درصد است، بنابراین حدودا از هر 5 زوج یک زوج به‌رغم تمایل به فرزندآوری با مشکل ناباروری مواجهند و نیاز به حمایت‌ها و مداخلات درمانی دارند. اهداف اصلی این کمپین طرح مشکلات و دغدغه‌های زوج‌های نابارور، افزایش آگاهی عمومی درباره علل، عوامل خطر و روش‌های تشخیص و درمان ناباروری است. حمایت از زوج‌های نابارور، هزینه‌ها و بیمه‌ها، عوامل خطر ابتلا به ناباروری و راهکارها، باورهای نادرست درباره ناباروری، روش‌های نوین درمان ناباروری، سلامت باروری و اطمینان از تولد فرزند سالم، حفظ باروری و جمعیت، خانواده و فرندآوری عناوین روزشمار کمپین حمایت است.
***
۵۰ درصد کودکان دچار سردرد می‌شوند
فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان، سردرد در کودکان را شایع دانست و گفت: نیمی از کودکان دچار سردرد می‌شوند. سیدحسین حسن‌پور‌اونجی اظهار کرد: کودکان به دنبال بروز عفونت‌های ویروسی، مثل کرونا، عفونت‌های چشم، سرماخوردگی، دندان درد، کم‌آبی، استرس و گاهی اوقات ضربه دچار سردرد می‌شوند که در ۹۰ درصد مواقع علل شایع دارد و در ۱۰ درصد مواقع نیاز به مداخله و بررسی جدی حس می‌شود. به گفته حسن‌پور، سردرد مشکلات عدیده‌ای برای کودک و والدین به همراه دارد و منجر به اختلال در یادگیری و ارتباط اجتماعی و... خواهد شد. وی با تاکید بر ضرورت درمان سردرد در کودکان افزود: کنترل درد، جلوگیری از تکرار، کاهش تکرار حملات و شدت و مدت آن، کاهش محدودیت فعالیت بیمار، کاهش استرس و فشارهای عصبی، روحی و روانی و افزایش اعتماد به نفس بیمار، اصلاح و بهبود کیفیت زندگی فرد از جمله اهداف درمان این بیماری در کودکان محسوب می‌شود. 
***
۹۸ درصد مکمل‌های دارویی در داخل کشور تولید می‌شود
رئیس سندیکای مکمل‌های دارویی گفت: ۹۸ درصد مکمل‌های دارویی توسط ۱۰۰ شرکت‌ تولیدکننده در داخل کشور تولید می‌شود؛ در حالی که قبل از ایجاد این نهاد ۹۵ درصد مکمل‌های اطفال، زنان، مردان، سالمندان و دیگر گروه‌ها وارداتی بود. عباس کبریایی‌زاده در مجمع عمومی انجمن داروسازان ایران با تاکید بر اینکه برآورد تولید مکمل‌ها امسال ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است، افزود: اگر قیمت‌گذاری‌ها به‌صورت کارشناسی انجام شود نرخ‌های بالا به بهانه تغییر نرخ ارز مشاهده نخواهد شد. وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات درباره کیفیت، کنترل کیفیت و بسته‌بندی مکمل‌ها مشاهده شده و می‌توان با مدیریت درست نارضایتی‌های موجود را برطرف کرد و اجازه سودجویی بیش از این را به سودجویان نداد. وی با بیان اینکه مشکلات زیادی در نظام دارویی داریم که ریشه در علم سیاست‌گذاری دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه دانشمند به اندازه کافی داریم، اگر به سمت و سوی‌شان برویم بسیاری از مشکلات حل می‌شود. مدیرکل دفتر نظارت‌ و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌‌محور سازمان غذا و دارو نیز در این همایش گفت: باید طریق تجویز و مصرف منطقی دارو در دستور کار قرار بگیرد تا با کمبود دارو در آینده روبه‌رو نشویم و داروخانه‌ها نیز خدمت‌محور حرکت‌ کنند. دکتر اصغری، رئیس شورای آموزشی داروسازی و تخصصی سازمان غذاو دارو نیز در این همایش گفت: حدود ۲۳ دانشکده داروسازی در سطح کشور فعال بوده و کمتر از ۱۰ هزار دانشجو در این رشته‌ تحصیل می‌کنند.

Page Generated in 0/0088 sec