printlogo


کد خبر: 248578تاریخ: 1401/2/24 00:00
رئیسی با حضور در میدان بهمن ضمن بازدید از مراکز توزیع مرغ، از نزدیک با مردم گفت‌وگو کرد
رئیس‌جمهور در میدان
رئیسی: هرگز اجازه نخواهم داد مردم از طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها آسیب ببینند معاون اول رئیس‌جمهور: هیچ کمبودی در حوزه اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد

گروه اقتصادی: با صادر شدن مجوز برداشت یارانه کمک‌معیشتی، قیمت برخی اقلام هدف ارز ترجیحی در بازار تعدیل شد. مسؤولان اتحادیه و صنوف درگیر با مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها اعلام کرده‌اند هیچ‌گونه مشکلی در عرضه وجود ندارد و رفته‌رفته بازار به تعادل می‌رسد. به گزارش «وطن‌امروز»، از شامگاه چهارشنبه هفته گذشته و همزمان با اعلام این خبر که مشمولان یارانه کمک‌معیشتی می‌توانند مبالغ دریافتی خود را هزینه کنند، قیمت‌ کالاهای هدف ارز ترجیحی نیز تعدیل شد. با آنکه تاکنون به صورت رسمی سقف قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار اعلام نشده اما بررسی‌های میدانی از صنوف مختلف گویای آن است که افزایش قیمت از اواسط روز چهارشنبه اعمال شده است. در این بین روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته اختلالاتی در عرضه کالاهایی مانند روغن و مرغ رخ داد که ناشی از تقاضای هیجانی برخی کالاها و سردرگمی مراکز توزیع بود. بر این اساس صبح پنجشنبه قیمت هر کیلو مرغ به 60 هزار تومان، هر شانه تخم‌مرغ به 80 هزار تومان، روغن مایع آفتابگردان 810 گرمی به 63 هزار تومان، شیر نایلونی 900 گرمی (1.5 درصد چربی) به 15 هزار تومان، شیر یک لیتری (1.5 درصد چربی) به 18 هزار تومان، ماست 2.5 کیلویی (1.5 درصد چربی) به 49 هزار و 500 تومان و هر بسته پنیر 400 گرمی (گچی) به 37 هزار و 500 تومان افزایش یافت. البته پیش‌بینی می‌شود دایره افزایش قیمت‌ها معطوف به همین کالاها نباشد و در روزهای آتی شاهد قیمت‌های جدید در دیگر اقلام لبنیاتی و انواع گوشت قرمز نیز باشیم. 
 
* افزایش عرضه مرغ از شنبه
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه عرضه مرغ از شنبه افزایش می‌یابد، گفت: کمبودی در حوزه تولید وجود ندارد. حبیب اسدالله‌نژاد درباره افزایش قیمت مرغ و کمبود عرضه آن اظهار داشت: صبح روز پنجشنبه حجم تقاضا برای مرغ بسیار بالا بود. وی با بیان اینکه مرغ از استان‌هایی که تأمین‌کننده مرغ تهران هستند، وارد این استان شده است، افزود: استان‌های تأمین‌کننده به تعهدات خود در زمینه تأمین مرغ تهران عمل کرده‌اند اما هم اینکه تقاضا زیاد بود و بخشی از مرغ‌های عرضه شده به سرعت جذب شد و هم مشخص نیست بخشی از این مرغ‌ها کجا رفته است؟ اسدالله‌نژاد با بیان اینکه قیمت جدید مرغ، اعلام و تصویب شده است، ابراز امیدواری کرد از روز شنبه عرضه این کالا به اندازه کافی باشد و کمبودی در بازار نباشد و مرغ مورد نیاز به طور کامل تأمین شود. وی تصریح کرد: میزان تولید مرغ در کشور به اندازه‌ای است که نیاز را به طور کامل تأمین می‌کند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. 
 
* افرادی که یارانه نگرفتند، ۳ ماه فرصت اعلام دارند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: هر فردی به هر دلیلی مشمول دریافت یارانه نشده است، ۳ ماه فرصت دارد اعلام کند. حجت‌الله عبدالملکی در توئیتر نوشت: «معیشت و آرامش مردم دغدغه اصلی رئیس‌جمهور است؛ دشمن می‌خواهد حالا که قرار است یارانه‌ها، مردمی و عادلانه توزیع شود با انتشار شایعه، آرامش شما را برهم بزند؛ مردم عزیز هر فردی به هر دلیلی مشمول دریافت نشده، ۳ ماه فرصت اعلام دارد؛ یارانه، برای شما و مبلغ آن محفوظ است».
 
* افزایش قیمت نان سنتی صحت ندارد
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها یک اصلاح اقتصادی بزرگ به نفع مردم است، گفت: افزایش قیمت نان سنتی صحت ندارد و آرد با نرخ ثابت بین نانوایی‌های سنتی با قیمت قبل توزیع می‌شود. سیدجواد ساداتی‌نژاد در جریان بازدید از یک کارخانه تولید روغن نباتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها یک اصلاح اقتصادی بزرگ به نفع مردم است که در کشور شروع شده و هدف آن هدفمند کردن یارانه‌هاست. وی ادامه داد: در این طرح یارانه‌ها حذف نمی‌شود و فقط تخصیص یارانه‌ها از روی کالا به مردم منتقل می‌شود و عدالت توزیع را برقرار می‌کند. وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه میزان مصرف دهک‌های مختلف در شرایط معمولی متفاوت است، گفت: در این طرح دریافت عادلانه‌ای را خواهند داشت و میزانی که برای دریافت جبرانی در نظر گرفته شده، بعضا از مقدار هزینه تحمیل شده در دهک‌های پایین‌تر بیشتر است. ساداتی‌نژاد یادآور شد: این طرح یک کار بسیار بزرگ است و باید در سال‌های گذشته که تفاوت نرخ ارز کمتر بود انجام می‌شد. در هر صورت دولت سیزدهم این کار را که یک کار بسیار بزرگ در اقتصاد ایران است، مدنظر قرار داد و با دستور رئیس‌جمهور اجرایی شد. 
 
* کمبودی در حوزه اقلام و کالاهای اساسی وجود ندارد 
معاون اول رئیس‌جمهور عصر دیروز با حضور در شهرستان رباط‌کریم از مجتمع انبارهای کالاهای اساسی و سیلوی ۱۲۰ هزار تنی شهید مدرس شرکت بازرگانی دولتی ایران بازدید کرد. محمد مخبر در این بازدید که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و استاندار تهران انجام شد، با توضیحات مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی در جریان ذخیره و وضعیت انبارهای گندم و برنج و همچنین ذخیره‌سازی روغن مورد نیاز مردم توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار گرفت. معاون اول رئیس‌جمهور در این بازدید با اشاره به تلاش‌های وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در راستای ذخیره‌سازی و تکمیل ظرفیت انبارهای کالاهای اساسی در سراسر کشور تاکید کرد: هیچ‌گونه کمبودی در حوزه اقلام و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم وجود ندارد. همچنین مخبر در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: وضعیت کالاهای اساسی در منطقه و کشورهای جهان با مشکلات اساسی روبه‌رو شده است اما به دلیل پیش‌بینی‌‌ها و تامین مالی مورد نیاز توسط دولت سیزدهم و با تلاش‌های شبانه‌روزی برای خرید کالاهای اساسی مردم، هیچ مشکلی در کشور در زمینه ذخیره‌سازی و انبار این کالاها وجود ندارد و ذخایر بسیار خوبی از کالاهای اساسی و محصولات وابسته به آنها در انبارها موجود است. مخبر تاکید کرد: اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه جزو الزامات قانونی بود که دولت طبق بودجه و مصوبه مجلس شورای اسلامی ملزم به اجرای آن است. وی تصریح کرد: برای تعیین قیمت‌های ۴ قلم کالای اساسی (لبنیات، مرغ، تخم‌مرغ و روغن) محاسبات دقیقی انجام شد که این محاسبات با توجه به تحلیل‌های اقتصادی روی عوامل تاثیرگذار قیمت‌ها تعیین شد و از طرفی یارانه پرداختی به مردم نیز بر اساس محاسبات افزایش قیمت‌ها پس از اجرای طرح و تاثیر بر سبد زندگی مردم بود. 
 
* بازدید مخبر از سامانه تلفنی رسیدگی به شکایات و سؤالات مردمی
همچنین معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در مؤسسه نیکوکاری رعد الغدیر از بخش‌های مختلف سامانه تلفنی ۶۳۶۹ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در این مرکز به منظور رسیدگی به شکایات و سوالات مردمی در اجرای طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌‌ها» مستقر است، بازدید کرد. مخبر در این بازدید که با همراهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد، از نزدیک در جریان روند پاسخگویی به درخواست‌ها، شکایات و سوالات مردم درباره جاماندگان دریافت یارانه در طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و همچنین سوالات پیرامون این طرح قرار گرفت. وی افزود: تقریبا ۷ دهک از جامعه از این طرح منتفع می‌شوند، چرا که بیش از هزینه‌ای که به آنها تحمیل می‌شود، به آنها پرداخت شده است و دولت به دنبال اصلاح شاخص‌های اقتصادی کشور است تا ضمن پایین آوردن نرخ تورم، با پرداخت یارانه‌ها قدرت خرید افزایش یابد. مخبر تصریح کرد: نباید یک نفر یا یک خانواده داشته باشیم که مستحق دریافت یارانه باشد و به دلیل دیوان‌سالاری نتواند یارانه دریافت کند و دولت مصمم است در حداقل زمان ممکن این کار را انجام دهد.
***
   جزئیات سازوکار  کالابرگ الکترونیک    
وزیر صمت ضمن تشریح جزئیات سازوکار کالابرگ گفت: فرد با هر کارت بانکی که دارد و می‌خواهد خریدی انجام دهد، وقتی کارت را می‌کشد، بخشی از هزینه از کارت فرد و بخشی دیگر از یارانه کسر می‌شود. سیدرضا فاطمی‌امین در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی درباره سازوکار کالابرگ الکترونیک اظهار کرد: کالابرگ چیز جدیدی نیست و همین کارت‌های بانکی است و کارت مستقلی برای خرید نیست. استفاده از کالابرگ در استان زنجان به صورت آزمایشی برای خرید نان در حال اجراست. وزیر صمت افزود: فرد با هر کارت بانکی که دارد و می‌خواهد خریدی انجام دهد، وقتی کارت را می‌کشد، بخشی از هزینه از کارت فرد و بخشی دیگر از یارانه کسر می‌شود؛ یعنی اگر قیمت نان ۴ هزار تومان باشد، وقتی فرد کارت می‌کشد ۲ هزار تومان از حساب فرد و ۲ هزار تومان از حساب یارانه کم می‌شود. در واقع به حساب نانوا ۴ هزار تومان واریز می‌شود که ۲ هزار تومان را دولت و ۲ هزار تومان را خریدار می‌دهد. وی ادامه داد: ما درباره نکته‌ای نگران بودیم که نکند با این پرداخت‌ها، مصرف مواد غذایی و نیازهای تغذیه‌ای دچار کمبود و نقصان شود.
***
    حضور  رئیسی در میدان میوه و تره‌بار  و گوشت و مرغ بهمن (نازی‌آباد)     
رئیس‌جمهور با حضور در میدان بهمن تهران و بازدید از یکی از مراکز بزرگ توزیع مرغ از نزدیک با مردم گفت‌وگو و تاکید کرد: تا من زنده باشم، به هیچ‌وجه اجازه نخواهم داد مردم از طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها آسیب ببینند. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی صبح دیروز با حضور در میدان بهمن، از مرکز بزرگ توزیع مرغ در جنوب تهران بازدید کرد. رئیس‌جمهور همچنین در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای حضور یافت و ضمن گفت‌وگو با مردم از نزدیک در جریان وضعیت توزیع برخی کالاها و مشکلات مربوط به آن قرار گرفت. در این بازدید سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی رئیس‌جمهور را همراهی می‌کرد. 
 
* مسؤولان بر توزیع کالا و پیشگیری از هر گونه کمبود یا افزایش قیمت نظارت دقیق داشته باشند
رئیس‌جمهور پس از استماع آخرین گزارش‌ها از نحوه اجرای طرح ملی مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها از مسؤولان مربوط خواست به درخواست‌های معترضان عدم دریافت یارانه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به شکل عادلانه و ضابطه‌مند رسیدگی کنند. سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر دیروز در جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور معاون اول، وزرا و مسؤولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد، پس از استماع گزارش دستگاه‌های مختلف، نقش مردم را در همراهی با این طرح ملی ستودنی توصیف و از همراهی آنها با نظام و بی‌توجهی به خواسته‌های معاندان و دشمنان انقلاب قدردانی کرد. رئیس‌جمهور رسیدگی عادلانه و ضابطه‌مند به درخواست‌های معترضان به عدم دریافت یارانه را یکی از مهم‌ترین وظایف دستگاه‌های مسؤول خواند و به مسؤولان مربوط دستور داد هر چه سریع‌تر، جاماندگانی را که استحقاق واقعی دریافت یارانه دارند، شناسایی کنند و یارانه جبرانی برای آنها واریز شود. رئیسی بر ضرورت وجود شاخص‌های عادلانه در تعیین دهک‌ها برای دریافت یا عدم دریافت یارانه‌ها تاکید کرد و گفت: تمام رسالت و هدف اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، برقراری عدالت اقتصادی در کشور بوده است، لذا وزارت رفاه، کار و تعاون اجتماعی باید با همکاری سایر دستگاه‌های مربوط با شاخص‌های دقیق، استحقاق افراد را احراز کنند و مراقب باشند در حق کسی اجحاف نشود. رئیس‌جمهور با اشاره به کفایت حجم ذخایر کالاهای اساسی در کشور، به دستگاه‌های متولی دستور داد نسبت به مدیریت بهینه توزیع کالا در اقصی نقاط کشور اقدامات لازم را به عمل آورند تا از هرگونه افزایش قیمت بالاتر از قیمت مصوب جلوگیری شود. 
رئیسی خاطرنشان کرد: وزرای دولت و همچنین رسانه‌ها باید ابعاد مختلف اجرای این طرح را که به برقراری عدالت در توزیع یارانه‌ها و از بین بردن و ریشه‌کن کردن فقر مطلق در کشور منجر می‌شود، بخوبی برای مردم تبیین کنند. 
رئیس‌جمهور از وزیر جهاد کشاورزی خواست با رصد و پایش دقیق بازار نسبت به رفع برخی مشکلات موجود در زمینه کمبودها و نیازهای توزیع اقلام اساسی مورد نیاز مردم بویژه ۴ قلم کالای اساسی یعنی روغن، لبنیات، مرغ و تخم‌مرغ تدابیر لازم اتخاذ شود.

Page Generated in 0/0068 sec