printlogo


کد خبر: 248579تاریخ: 1401/2/24 00:00
اخبار

حجم قاچاق ورودی و خروجی کالا به 18 میلیارد دلار رسید
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ارز قاچاق ورودی و خروجی کشور در سال‌های اخیر به حدود 18 میلیارد دلار رسیده است. 
علی مویدی‌خرم‌آبادی گفت: ارز ترجیحی یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری قاچاق معکوس در کشور است. دادن ارز ترجیحی به واردات مواد اولیه کالاهای اساسی در واقع باعث شده بود قیمت عرضه کالاهای اساسی در کشور ما به پایین‌ترین رقم برسد و به لحاظ شرایطی که در کشورهای همجوار وجود دارد، متاسفانه این تفاوت قیمت کالاهای اساسی در داخل و خارج از کشور زمینه‌ای را فراهم آورده بود تا بخشی از کالاهای اساسی به کشورهای همجوار قاچاق شود. 
وی در ادامه افزود: بنابراین با وجود تمهیدات فراوان و تلاش مضاعف همه دستگاه‌ها، این موضوع باعث شده بود بخشی از سرمایه‌های مردم در این حوزه به تاراج برود. 
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: متاسفانه با وجود تمام اقدامات انجام شده این بستر همچنان برای خروج کالاهای اساسی به خارج از کشور فراهم است، به عنوان مثال یک بطری روغنی که در کشور ما به قیمت 13 هزار و 800 تومان عرضه می‌شد، در کشور پاکستان به قیمت 150 هزار تومان به فروش می‌رسید و ما شاهد بودیم که برخی افراد نیازمند با فروش فقط 10 لیتر روغن در خارج از مرزها مبلغی را کسب می‌کردند. 
وی اظهار داشت: اگر همه مرزها نیز کنترل شود، حجم کار آنقدر زیاد بود که باز هم بخشی از این کالاها قاچاق می‌شد و باید گفت اختصاص ارز ترجیحی باعث شده بود تا کار قاچاقچیان تشدید شود. 
***
اجازه ویژه مجلس به دولت درباره بازار خودرو
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح مصوبه واردات خودرو و تصویب واردات بدون سقف گفت: امروز خلأ ۵۰۰ هزار خودرویی در بازار احساس می‌شود که با واردات، فضا رقابتی می‌شود. 
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودروهایی را که کم‌مصرف و ایمن هستند بدون سقف وارد کند. 
عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی افزود: تا امروز از خودروسازان حمایت‌هایی شده است که طبق فرموده مقام معظم رهبری نباید سوءاستفاده کنند و باید ساختار ۲ خودروساز اصلاح شود، مثلاً دولت به ‌جای سهامداری و دخالت، باید ناظر باشد. 
وی با اشاره به مصوبه قبلی مجلس درباره واردات ۷۰هزار خودرو گفت: اول، با فرمایشات رهبری کلا مصوبه اصلاح شد و این اختیار را به دولت دادیم تا برای عامه مردم هرقدر که بتواند بازار را تنظیم کند، واردات خودرو را انجام دهد. دوم، ماده ۴ آن که مربوط به صادرات قطعه و واردات خودرو بود، حذف شد. 
نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: آیین‌نامه واردات خودرو به‌ دست دولت تهیه می‌شود و دولت شرایط را باید برای واردات آماده کند. 
وی گفت: امروز خلأ ۵۰۰ هزار خودرویی در بازار احساس می‌شود که با واردات، فضا رقابتی می‌شود. 
***
ورود هر میزان ارز به کشور معاف از مالیات است
بانک مرکزی ۷ فروردین‌ماه سال جاری موضوع معافیت مالیاتی ورود ارز به داخل کشور را به گمرک ابلاغ کرد. 
بر اساس ابلاغ این بانک به گمرک مبتنی بر مصوبه ستاد مقابله با تحریم شورای عالی امنیت ملی، ورود ارز به کشور (اعم از اسکناس و حواله) معاف از مالیات است. 
بر این اساس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با اظهار ارز در گمرکات ورودی، به هر میزان اسکناس ارز به کشور وارد کند و هیچ یک از دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و گمرک حق ممانعت از آن را ندارد. 
بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط موظفند ترتیبی اتخاذ کنند تا ورود ارز تسهیل شود و فعالان این حوزه نگران موضوع مالیات و برخورد نظارتی پیرامون واکاوی منشأ سرمایه نشوند. 
***
خبر خوب روسیه درباره تولید گندم
آمارهای اولیه حاکی از آن است روسیه امسال برداشت گندم خوبی خواهد داشت و رقم آن در تاریخ این کشور بی‌سابقه خواهد بود. 
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با استناد به آمارهای اولیه اعلام کرد این کشور فصل برداشت بسیار خوبی پیش رو خواهد داشت و تولید گندم در روسیه رکورد خواهد زد. 
پوتین در سخنان خود گفت: امسال برداشت خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌ انتظار داریم و بنا به گفته کارشناسان و بر اساس تخمین‌های اولیه حجم برداشت غلات در روسیه به 130 میلیون تن خواهد رسید که 87 میلیون تن آن گندم خواهد بود. 
رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد: امسال می‌تواند رکورددار برداشت گندم در تاریخ روسیه باشد. 
به گفته پوتین، این حجم برداشت نه‌تنها به دولت این کشور این امکان را‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌دهد تا با حاشیه سود خوب نیازهای داخلی این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین کند، بلکه امکان تامین نیاز شرکای روسیه از طریق افزایش صادرات به بازار جهانی فراهم خواهد شد. 
رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که تعدادی از کشورها هم‌اکنون با گرسنگی و قحطی مواجه هستند که تمام مسؤولیت آن متوجه کشورهای غربی خواهد بود. بیشترین برداشت حجم گندم در روسیه مربوط به سال 2017 بوده که با حجم 86 میلیون تن به ثبت رسیده است. روسیه در سال 2020، 85.9 میلیون تن و در سال گذشته هم 76 میلیون تن گندم تولید کرده است. 
پیش‌بینی می‌شود روسیه طی سال‌های آینده همچنان مقام نخست تولید گندم در جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار داشته باشد. 

Page Generated in 0/0132 sec