printlogo


کد خبر: 248582تاریخ: 1401/2/24 00:00
بیست‌وششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی آغاز شد
قالیباف: صنعت نفت پیشران برنامه هفتم توسعه است

گروه اقتصادی: نمایشگاه نفت امسال که مطابق دوره‌های پیش از شیوع ویروس کرونا، اردیبهشت‌ برگزار می‌شود، صبح دیروز با حضور وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت نفت، رئیس و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت. 
گفتنی است نمایشگاه امسال با رونق دوباره صنعت نفت شاهد حضور ۴۴ شرکت خارجی از ۱۱ کشور جهان است. 
بیست‌‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ دایر است و بیست‌و‌ششم اردیبهشت‌ماه به کار خود پایان می‌دهد. 
این نمایشگاه که از ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، میزبان ۱۲۰۰ شرکت داخلی و ۴۴ شرکت خارجی یا نمایندگی شرکت‌های خارجی خواهد بود. شرکت‌های حاضر در این دوره از نمایشگاه افزون بر شرکت‌های ایرانی، ملیت‌هایی از ۱۱ کشور جهان شامل ایتالیا، اسپانیا، امارات، کره‌جنوبی، سوییس، آلمان، اوکراین، آفریقای جنوبی و بلژیک خواهند بود؛ همچنین نمایندگان بلندپایه‌ای از شرکت‌های خارجی از این نمایشگاه بازدید می‌کنند. 
از مجموع ۴۴ شرکت خارجی حاضر در نمایشگاه بیست‌و‌ششم نفت، ۱۳ شرکت خارجی، ۱۲ شرکت نمایندگی خارجی و ۱۹ شرکت داخلی ارزی- ریالی هستند. 
 
* گاز باید مبنای جهت‌گیری تجارت انرژی کشور قرار گیرد
رئیس مجلس شورای اسلامی صبح دیروز به منظور حضور در مراسم افتتاحیه بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی وارد محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران شد و پس از افتتاح آن، از سالن‌های نمایشگاه بازدید کرد و از نزدیک در جریان دستاوردها، تولیدات و پروژه‌های در حال اجرای شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه قرار گرفت. 
محمدباقر قالیباف با حضور در غرفه شرکت ملی نفت ایران به صورت وبیناری با مسؤولان و کارگران این شرکت در نقاط مختلف کشور ارتباط زنده برقرار کرد و پس از استماع دستاوردها و کارکردهای شرکت‌های تابعه و همچنین دغدغه‌های مطرح شده از اقدامات آنها قدردانی به عمل آورد. محمدباقر قالیباف در آیین گشایش رسمی بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: در آستانه تنظیم برنامه هفتم هستیم و نیاز به نوشتن و تدوین چندین کتاب نیست باید ۲ تا ۳ پیشران کشور را تعیین کرد و در این مسیر گام برداشت. صنعت نفت ما یکی از پیشران‌های برنامه هفتم توسعه است و می‌تواند ما را در کمترین زمان ممکن به یک تحول بزرگ برساند. 
قالیباف افزود: اعداد و ارقام نشان می‌دهد ما در مجموع دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان هستیم و هم‌اکنون فرصت جهاد تصمیم‌گیری است. 
رئیس مجلس با اشاره به اینکه تجارت انرژی کشور هم‌اکنون مبتنی بر نفت خام است و نه گاز، اظهار داشت: گاز به دلایل مختلف از جمله دور زدن تحریم بسیار مهم است، بنابراین باید جهت‌گیری عوض شود و به ‌دلیل ثبات، گاز مبنای تجارت قرار گیرد. توجه داشته باشید فروش نفت ایران شامل تحریم شد اما گاز دارای چنین محدودیتی نشد و گاز ایران در زمان تحریم به عراق و ترکیه رفت. 
 
* اجرای ۲۵ طرح کلان نفتی با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۱
وزیر نفت دیروز در مراسم آغاز به کار بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به اینکه نمایشگاه صنعت نفت میثاق سالانه فعالان داخلی و خارجی است، افزود: این نمایشگاه یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های نفت جهان است. 
جواد اوجی ادامه داد: ترسیم برنامه صنعت نفت امکان برنامه‌ریزی برای آینده را ایجاد خواهد کرد.  اوجی با اشاره به اینکه شعار نمایشگاه امسال «صنعت نفت دانش‌بنیان؛ تولید ایرانی، صادرات جهانی» است، گفت: در این راستا اولویت‌ها و دیدگاه‌های صنعت نفت ترسیم شده است. وزیر نفت تاکید کرد: نخستین مورد که جزو برنامه‌های اصلی وزارت نفت است، دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و توجه به ساخت داخل است که در همه دنیا نیز صنعت نفت جهان محل توسعه بسیاری از فناوری‌های جدید است. 
 
* امضای ۵۰ قرارداد به ارزش 16.7 میلیارد دلار
اوجی ادامه داد: اگر بموقع سرمایه‌گذاری انجام نشود با کسری تراز مصرف و تولید مواجه می‌شویم. 
عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: برنامه‌هایی در این زمینه تدوین شده است و در ۹ ماه دولت سیزدهم با بهره‌گیری از توان هلدینگ‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی بالغ ‌بر ۵۰ قرارداد با ارزش 16.7 میلیارد دلار منعقد شد که اولویت این قراردادها توسعه میادین مشترک، جمع‌آوری گازهای همراه، توسعه زنجیره ارزش و... بوده است. 
وزیر نفت تاکید کرد: بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم، ۴۸ طرح کلان و نیمه‌کلان در صنعت نفت با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری را تا پایان سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسانیم. وی گفت: همچنین تا پایان سال ۲۵ طرح عظیم با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری آغاز خواهد شد که در زمینه افزایش تولید، تامین امنیت انرژی، ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش هستند. 
 
* ارائه ۱۶۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه نفت
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ارائه ۱۶۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت در بیست‌وششمین نمایشگاه‌ بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خبر داد. محسن خجسته‌مهر با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت در ایران گفت: ایران با توان ذاتی که در مالکیت منابع هیدروکربوری دارد و از آنجا که حائز مقام نخست در جهان است، جایگاهی ویژه‌ در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت دارد. وی افزود: ایران با داشتن زیرساخت‌های گسترده انتقال و ترانزیت انرژی دسترسی راحتی را به این زیرساخت‌ها فراهم کرده است. امروز در جهان، تأمین انرژی پایدار موضوع مهمی است که همین موضوع از مؤلفه‌های مهم اقتدار اقتصادی جمهوری اسلامی به‌شمار می‌آید. 
خجسته‌مهر با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ (تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین) گفت: این شعار در نمایشگاه امسال مورد توجه قرار گرفت که همین موضوع سبب رونق آن شده است. خجسته‌مهر درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه سعی کردیم ۱۶۰ میلیارد دلار پروژه‌های بالادستی در بخش نفت و گاز را به شکل‌های مختلف در معرض مذاکره‌کنندگان قرار دهیم. 

Page Generated in 0/0066 sec