printlogo


کد خبر: 248584تاریخ: 1401/2/24 00:00
رهبر انقلاب دردیدار امیر قطر از رویکرد سازشکارانه برخی دولت‌های عربی انتقاد کردند
اسرائیل نه ترس دارد نه ارزش طمع

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی پنجشنبه گذشته در دیدار شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر و هیات همراه با تأکید بر افزایش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی ۲ کشور، راه‌حل مسائل منطقه را گفت‌وگو بدون دخالت عوامل خارجی دانستند و با اشاره به استمرار جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، گفتند: توقع از جهان عرب ورود صریح به میدان عمل سیاسی در مقابل این جنایت‌های آشکار است. 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار استحکام و پایداری روابط ایران و قطر را به نفع هر ۲ کشور دانستند و افزودند: سطح کنونی ارتباطات اقتصادی ۲ کشور بسیار پایین است و باید چند برابر شود، همچنین در مسائل سیاسی نیز زمینه برای تبادل‌نظرهای بیشتر وجود دارد که امیدواریم این سفر مبدأ جدیدی برای گسترش همکاری‌ها باشد. 
رهبر انقلاب اسلامی با تأیید سخنان امیر قطر در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، ظلم چند ده‌ ساله صهیونیست‌های خبیث به مردم فلسطین را واقعیتی تلخ و ضربه‌ای به دنیای اسلام و جهان عرب خواندند و گفتند: در مقابل این جنایت‌ها، توقع جمهوری اسلامی ایران از دنیای عرب ورود صریح به میدان عمل سیاسی است. 
ایشان با اشاره به سخنان امیر قطر درباره حوادث سال گذشته محله شیخ جراح، خاطرنشان کردند: در آن قضیه، حمایت برخی کشورهای عربی از مردم فلسطین حتی به اندازه بعضی اروپایی‌ها هم نبود و هیچ‌گونه موضع‌گیری نکردند که اکنون نیز همین‌گونه عمل می‌کنند. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: این رویکرد کشورهای عربی اگر از ترس رژیم صهیونیستی یا از روی طمع به آن است، باید بدانند امروز رژیم اشغالگر نه در شرایطی است که می‌توان به او طمع داشت و نه از او ترسید. 
ایشان راه‌حل مسائل منطقه را به‌ دست کشورهای منطقه و از طریق گفت‌وگو دانستند و افزودند: مسائل سوریه و یمن نیز با گفت‌وگو قابل حل است. البته گفت‌وگو نباید از موضع ضعف باشد، در حالی ‌که طرف‌های مقابل یعنی عمدتا آمریکا و دیگران به قدرت نظامی و مالی متکی هستند. 
رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه برای اداره منطقه احتیاجی به دخالت دیگران نیست، گفتند: صهیونیست‌ها هر جا پا می‌گذارند فساد ایجاد می‌کنند و هیچ قدرت و امتیازی نیز نمی‌توانند به کشورها بدهند، بنابراین ما کشورهای منطقه هر چه می‌توانیم باید روابط خود را از طریق همفکری و همکاری تقویت کنیم. ایشان با اشاره به قرارهای تعیین‌شده بین ایران و قطر، تأکید کردند: این قرارها در زمان‌بندی معین و مشخص، عملیاتی شود. 
در این دیدار که آقای رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت، امیر قطر با ابراز خرسندی از دومین سفر خود به ایران، به جایگاه برجسته رهبر انقلاب اسلامی در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین ناگوار است و همه باید در برابر حوادث فلسطین ایستادگی کنیم. 
امیر قطر با اظهار تأسف از شهادت یک خبرنگار زن در جنین به دست نظامیان صهیونیست افزود: صهیونیست‌ها با خونسردی تمام این جنایت را انجام دادند. 
شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی همچنین راه‌حل مسائل کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق و یمن را گفت‌وگو دانست و درباره روابط اقتصادی ایران و قطر نیز خاطرنشان کرد: کمیته اقتصادی بین ۲ کشور فعال شده و امیدواریم تا سال آینده همکاری‌های اقتصادی ارتقای قابل توجهی داشته باشد.
***
خیز تهران - دوحه برای گسترش همکاری 
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی پنجشنبه هفته گذشته در دیدار شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر با اشاره به سفر موفق خود در اسفندماه سال گذشته به دوحه، روابط ۲ کشور را برادرانه توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران دوستی خود را در روزهای سخت به دوستان و برادران خود از جمله کشور دوست و برادر قطر اثبات کرده است. 
رئیسی با تاکید بر ظرفیت‌های ایران و قطر برای توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، تصریح کرد: ظرفیت ۲ کشور نه‌تنها می‌تواند در خدمت توسعه روابط فیمابین باشد، بلکه می‌تواند بستری برای مقابله با چالش‌های موجود در منطقه باشد.  رئیس‌جمهور در ادامه ضمن تاکید بر لزوم توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و قطر، اظهار داشت: بخشی از توافقات ما در سفر به قطر اجرایی شده و در این دیدار برای تحقق حداکثری آن گفت‌وگو و تصمیم‌گیری می‌کنیم. توسعه همکاری‌های ۲ کشور بویژه در حوزه‌های گردشگری، ترانزیت، همکاری‌های بندری و دریایی، انرژی و نیز افزایش همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در ماه‌های اخیر، نشان‌دهنده عزم و اراده تهران و دوحه برای توسعه روابط بین 2 کشور است. رئیسی با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها و مزیت‌های بی‌نظیر جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی ایران زمینه‌ساز توسعه همگرایی منطقه‌ای و امنیت و رفاه برای ملت‌های منطقه است، اظهار داشت: ما خواهان پایان محاصره یمن، ثبات و دولت قدرتمند در عراق، خروج اشغالگران از سوریه و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان هستیم. وی افزود: فلسطین همچنان مسأله اول جهان اسلام است و هرچه سریع‌تر باید تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین متوقف شود. 
 شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی نیز با ابراز خرسندی از سفر به تهران، اظهار داشت: سفر قبلی شما به دوحه بسیار مهم و اثرگذار بود و تاریخ روابط ۲ کشور را باید به قبل و بعد از آن سفر تقسیم کرد و ما به طور جدی خواهان اجرایی شدن همه توافقات آن سفر و گسترش روابط ۲ کشور بویژه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی هستیم. 
امیر قطر با بیان اینکه ایران و قطر در بسیاری از مسائل منطقه‌ای مواضع همسو و یکسان دارند، اظهار داشت: آماده‌ایم در زمینه مسائل سوریه، عراق، فلسطین، یمن و افغانستان به توسعه همکاری‌ها ادامه دهیم. 
 شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی با اشاره به نقش مهم ایران در موضوعات مختلف منطقه‌ای، افزود: حفظ امنیت و کرامت ملت‌های منطقه و حق تعیین سرنوشت خودشان ضروری است و دخالت‌های خارجی عامل برهم زدن اوضاع زندگی در برخی کشورهای منطقه شده است. 
 امیر قطر با تاکید بر اینکه قدرت ایران به نفع امنیت و ثبات منطقه است، به لزوم لغو تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: ایران بیش از ۴۰ سال است که در مقابل انواع هجمه‌ها و فشارها ایستادگی کرده و اکنون به اعتراف خود غربی‌ها، این ایران است که در این مبارزه پیروز شده است. 
 رئیسی و امیر قطر همچنین در این دیدار با مرور جداگانه تمام توافقات صورت‌گرفته در سفر اسفندماه سال گذشته رئیس‌جمهور به قطر، میزان پیشرفت هر یک را مورد بررسی قرار داده و بر لزوم پیگیری تا حصول نتیجه تمام این توافقات تاکید کردند. 
 
* آغاز فصل جدیدی از روابط منطقه‌ای
یکی از سیاست‌های اعلامی حجت‌الاسلام رئیسی برای سیاست خارجی، بهبود و افزایش روابط با کشورهای منطقه و همسایه است  به طوری که طی چند ماه گذشته روسای کشورهای همسایه برای رایزنی در ارتباط با موضوعات مختلف به تهران آمدند یا اینکه میزبان رئیس‌جمهور ایران بوده‌اند. در آخرین مورد نیز تهران میزبان امیر قطر بود که در پاسخ به سفر رئیسی به دوحه، به ایران آمد تا درباره مسائل مختلف منطقه و روابط بین 2 کشور گفت‌وگو کند. در همین راستا امیر قطر ضمن دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان، با رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دیدار کرد. 
هفته گذشته و پیش از امیر قطر نیز، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در سفر یک‌روزه‌ای که به تهران داشت، با حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و رئیسی درباره موضوعاتی مثل محور مقاومت و افزایش روابط دوجانبه با ایران، به گفت‌وگو نشست. 
به‌رغم اینکه حسن روحانی سیاست خارجی کشور را در ارتباط و تعامل با آمریکا به عنوان کدخدای دهکده جهانی محدود کرده بود، رئیسی افزایش ارتباط با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار داده است.

 


Page Generated in 0/0061 sec